Ison-Britannian kilpailuviranomaisen CMA:n odotetaan kieltävän Metalta, eli aiemmin Facebookina tunnetulta yhtiöltä, brittiläisen GIF-palvelu GIPHYn yritysoston tulevina päivinä. Asiasta raportoi lähteisiinsä perustuen Financial Times.
Meta on jo toteuttanut GIPHYn oston, joten kilpailuviranomaisen päätöksen toimeenpano tarkoittaisi, että Meta joutuu myymään GIPHYn pois. Kilpailuviranomainen CMA (Competition and Markets Authority) aloitti tutkintansa kesäkuussa 2020 sen jälkeen, kun Facebook oli ostanut GIPHYn toukokuussa – raportoidusti jopa 400 miljoonalla dollarilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kyse olisi ensimmäisestä kaupasta, jonka peruuttamista CMA tulee teknologiajäteiltä vaatimaan.
Elokuussa CMA teki asiassa jo alustavan päätöksen, jonka mukaan GIPHY olisi myytävä. Kilpailuviranomaisen toimintaa määrittelevien aikarajojen perusteella sen on tehtävä lopullinen päätöksensä 1. joulukuuta mennessä.
Tämän jälkeen Meta saattaa hyvinkin valittaa päätöksestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta on aiemmin kertonut suunnittelevänsä Instagramin ja GIPHYn integraatiota.
GIPHYllä on käytännössä vain yksi merkittävä kilpailija, Googlen omistama Tenor. Mikäli Meta alkaisi sulauttaa GIPHyn Instagramiin ja muihin palveluihinsa, voisi GIF-valikoima muissa palveluissa supistua merkittävästi.
Facebook voisi mahdollisesti myös edellyttää GIPHY-kirjaston käyttäjiä jakamaan auliisti käyttäjätietojaan mainonnan tarkoituksiin, mikä ei brittiviranomaisten mielestä ole kuulostanut hyvältä.
Hiljattain kilpailuviranomainen CMA lätkäisi jo Facebookille yhteensä 50,5 miljoonan punnan eli vajaan 58,5 miljoonan euron sakot, koska Facebook ei kilpailuviranomaisen näkemyksen mukaan noudattanut riittävällä laajuudella sille annettua määräystä liittyen Facebookin vuonna 2020 tekemään GIPHY-yritysostoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tutkintansa yhteydessä kilpailuviranomainen antoi kesäkuussa 2020 rutiininomaisen määräyksen, joka kieltää tutkinnan alla olevaa yritystä sen aikana integroimasta ostamaansa kohdetta ja jatkamaan toimintaa, kuten kauppaa ei olisi vielä tehtykään.
Osana prosessia kilpailuviranomainen vaati Facebookilta säännöllisiä päivityksiä, joissa sen piti kertoa määräyksen noudattamisesta. CMA:n mukaan Facebook on kuitenkin merkittävällä tavalla rajoittanut näiden päivitysten laajuutta huolimatta toistuvista varoituksista, mikä johti mittaviin sakkoihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »