Samsung Electronics Nordic on selvittänyt kyselytutkimuksella kuluttajien ostoaikeita vuoden suurimpiin lukeutuvan ostospäivän Black Fridayn osalta.
Kyselytutkimuksen mukaan suosituimpia tuotekategorioita Black Friday -ostoksissa ovat kodinkoneet, älypuhelimet ja kuulokkeet. Keskiverto suomalaisvastaaja suunnittelee käyttävänsä tänä Black Fridayna ostoksiin vajaat 180 euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomesta kyselytutkimukseen osallistui 1 036 vastaajaa. Lähes puolet (45 %) kaikista vastaajista odottaa tarjouspäivää aikeenaan ostaa jokin tietty tuote, ja naiset (48 %) ovat tehneet hankinnalle ennakkosuunnitelmia useammin kuin miehet (42 %).
Yhteensä kyselyyn vastaajista lähes kuusi kymmenestä aikoo käyttää Black Fridayn aikana edes jonkin verran rahaa. Hieman yli neljännes pitäytyy kuluttamasta kokonaan, ja loput vastaajista empivät kantaansa. Kaikkien vastaajien keskiarvo Black Friday -ostosten suuruudelle on 178 euroa, mutta alaryhmistä löytyy niitä, jotka ovat valmiit avaamaan kukkaronnyörejään paljon leveämmällekin.
Ikäryhmistä esimerkiksi 31–45-vuotiaat aikovat investoida keskimäärin yli 240 euroa. Vieläkin paremmaksi panee yksityisyrittäjien ryhmä, johon kuuluva aikoo keskiarvoisesti ostaa Black Fridayna tuotteita noin 300 eurolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ikäryhmistä kiinnostuneimpia Black Friday -ostoksista ovat korkeintaan 30-vuotiaat aikuiset, joista kaksi kolmesta (67 %) aikoo hyödyntää tuotteiden tavanomaista edullisempaa hintatasoa. Lisäksi peräti 76 prosenttia vanhempainvapaalla olevista ja 71 prosenttia opiskelijoiksi itsensä ilmoittavista vastaajista on jo katsonut valmiiksi tuotteen, johon sijoittaa rahansa.
”Ostosten teosta Black Fridayna on kehittynyt suosittu ajanviettotapa, jota moni odottaa innoissaan. Kyselytutkimuksen mukaan vain noin neljäsosa kuluttajista on päättänyt, etteivät he osta Black Fridayna yhtään mitään. Ostopiikin vaikutukset usein näkyvät myyntitilastoissamme, ja uskon, että tänäkin vuonna Black Friday näkyy niissä todella vahvasti. Teknologiatuotteista varsinkin älypuhelimet, älykellot ja kuulokkeet yleensä löytävät tiensä pukinkonttiin, eivätkä välttämättä tule heti ostajan käyttöön”, sanoo Samsung Suomen maajohtaja Mika Engblom.
Suomalaisvastaajien keskuudessa eniten kysyntää Black Fridayna on kodinkoneille, sillä 11 prosenttia kaikista vastaajista kertoo hankkivansa sellaisen. Toiseksi suosituin hankinta on älypuhelin (10 %), sen jälkeen kuulokkeet (9 %), imuri (8 %) sekä älykello ja televisio (kumpikin 6 %). Television hankinta on mielessä eritoten miehillä (9 %) sekä 31–45-vuotiaiden keskuudessa (12 %).
Näitä suomalaiset kertovat aikovansa ostaa Black Fridayna
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Kodinkone 11 %
2. Älypuhelin 10 %
3. Kuulokkeet 9 %
4. Imuri 8 %
5. Älykello 6 %
5. Televisio 6 %
Kuluttajien Black Fridayn aikaiseen kulutukseen liittyviä näkemyksiä, toiveita ja odotuksia kartoittavan kyselytutkimuksen toteutti marraskuussa 2021 Samsung Electronics Nordicin toimeksiannosta Norstat. Kohderyhmänä olivat suomalaiset aikuiset. Tutkimuksen lopulliseen suomalaiskohderyhmään kuului 1 036 vastaajaa. Painotettuna otos on valtakunnallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »