Älypuhelinten ja monien muiden laitteiden valmistajana tunnettu Xiaomi on julkaissut vuoden 2021 kolmannen neljänneksen eli heinä-syyskuun tuloksensa.
Xiaomi kärsi heinä-syyskuussa yleisen komponenttipulan vaikutuksista, mikä johti sen älypuhelintoimitusten 5,8 prosentin laskuun vuotta aiemmasta. Xiaomi toimitti heinä-syyskuussa 2021 nyt 43,9 miljoonaa älypuhelinta, kun vuotta aiemmin toimitukset ylsivät 46,6 miljoonaan. Xiaomin mukaan sillä oli pulaa muun muassa järjestelmäpiireistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi keräsi älypuhelinten myynnistä kuitenkin heinä-syyskuussa 0,5 prosenttia vuodentakaista suuremman 47,8 miljardin juanin eli tämän päivän kurssilla noin 6,6 miljardin euron liikevaihdon toimitettujen älypuhelinten keskihinnan noustua 6,7 prosentilla 1 090,5 juaniin eli noin 151 euroon. Älypuhelinmyynnin bruttokate oli 12,8 prosenttiyksikköä, joka oli 4,4 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.
Xiaomi ylsi tutkimusyhtiö Canalysin mukaan heinä-syyskuussa kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Samsungin ja Applen perässä. Komponenttipulan lisäksi kilpailu Xiaomin kotimarkkinoilla Kiinassa on kasvanut vuoden 2021 aikana, kun Huawein uusille omistajille myymä itsenäinen Honor on palannut ryminällä takaisin ja kasvattanut vauhdilla markkinaosuuttaan.
Vuoden 2021 aikana Xiaomi on pyrkinyt panostamaan premium-älypuhelintensa myynnin kasvattamiseen. Xiaomi luokittelee nämä yli 3 000 juanin tai 300 euron hintaisiksi. Tammi-syyskuussa tältä osin Xiaomin toimitukset ovat yltäneet noin 18 miljoonaan älypuhelimeen ja 12 prosenttiin kaikista sen toimittamista älypuhelimista. Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla Xiaomin mukaan yli 300 euron tai vastaavan hinnan älypuhelinten toimitukset kasvoivat yli 180 prosenttia vuodentakaisesta heinä-syyskuussa. Pääasiassa kasvua kertyi Latinalaisesta Amerikasta, Länsi-Euroopasta ja Lähi-idästä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihdosta älypuhelinten myynti toi 61,3 prosenttia eli vajaat kaksi kolmasosaa heinä-syyskuussa. Monet muut tuotteet, kuten televisiot, tietokoneet, puettavat laitteet ja erilaiset IoT-laitteet, sisältävän IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 15,5 prosentilla 20,9 miljardiin juaniin eli noin 2,9 miljardiin euroon.
Xiaomin internet-palvelujen segmentin liikevaihto puolestaan kasvoi 27,1 prosentilla ennätykselliseen 7,3 miljardiin juaniin eli noin 1 miljardiin euroon. Xiaomin palvelut ovat sen liiketoiminnassa merkittävässä roolissa erityisesti kotimarkkinoilla Kiinassa, jossa Xiaomi muun muassa pyörittää omaa sovelluskauppaansa sekä mainosbisnestä.
Kokonaisuutena Xiaomin liikevaihto kasvoi 8,2 prosentilla vuotta aiemmasta 78,1 miljardiin juaniin eli noin 10,8 miljardiin euroon heinä-syyskuussa.
Xiaomin älypuhelimissa käytettävän MIUI-ohjelmiston aktiivisten käyttäjien määrä 30 päivän ajanjaksolta ylitti 22. marraskuuta merkittävän virstanpylvään käyttäjämäärän noustua 500 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi raportoi heinä-syyskuulta 2,7 miljardin juanin eli noin 380 miljoonan euron liikevoiton ja 789 miljoonan juanin eli noin 110 miljoonan euron nettotuloksen. Xiaomi kuitenkin kirjaa tulokseensa jatkuvasti merkittäviä arvostusmuutoksia tekemistään lukemattomista sijoituksista kumppaniyrityksiin – tällä kertaa negatiivisia markkina-arvojen yleisen laskun myötä. Paremmin Xiaomin oman liiketoiminnan tuloskehityksestä kertookin oikaistu nettotulos, joka kasvoi nyt heinä-syyskuussa 25 prosentilla vuodentakaisesta 5,2 miljardiin juaniin eli noin 730 miljoonaan euroon.
Tulevina vuosina Xiaomi aikoo hakea uutta kasvua myös sähköautojen markkinoilta. Xiaomin tavoitteena on aloittaa ensimmäisen oman sähköautonsa massatuotanto vuonna 2024. Xiaomi vahvisti suunnitelmansa oman sähköauton kehittämisestä alun perin maaliskuun lopulla. Ensimmäisessä vaiheessa Xiaomi investoi uuteen sähköautoihin keskittyvään tytäryhtiöönsä 10 miljardia juania eli reilut 1,3 miljardia euroa, mutta seuraavan kymmenen vuoden aikana Xiaomi odottaa investointien yltävän 10 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin eli jopa lähemmäs 9 miljardiin euroon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »