Musiikin suoratoistopalvelu Tidal on uudistanut tilausvaihtoehtonsa.
Yhdysvalloissa Tidal toi osana uudistusta tarjolle palvelustaan myös ilmaisversion, jossa äänenlaatu on rajoitettu AAC-koodekkiin ja 160 kilobittiin sekunnissa. Lisäksi ilmaisversiossa palvelun osana on myös mainoksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muuallakin, mukaan lukien myös Suomessa, Tidal tarjoaa lisäksi nyt kaksi erillistä maksullista HiFi-tilausmuotoa – Tidal HiFi ja Tidal HiFi Plus.
Aiemmin tarjolla oli perustilaus 9,99 eurolla ja HiFi-tilaus 19,99 eurolla kuukaudessa. Hinnat ovat pystyneet ennallaan, mutta nyt molemmissa tilauksissa on tarjolla Tidalin mukaan korkeampi äänenlaatu.
Aiemmin perusversiossa äänenlaatu rajoittui bittivirraltaan 320 kilobittiin AAC-koodekilla, mutta nyt Tidal HiFi -tilaus sisältää parhaimmillaan CD-laatua häviöttömästi vastaavan äänenlaadun jopa FLAC-koodekilla ja 1 411 kilobitillä sekunnissa. Kaikkia kappaleita ei kuitenkaan ole saatavilla tällä äänenlaadulla, vaan osittain käytössä edelleen enemmän enemmän pakattuja tiedostomuotoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tidalin aiempi HiFi-tilaus on nyt nimeltään Tidal HiFi Plus. Sen osana tarjotaan ”innovatiivisia audioformaatteja” sisältäen korkean resoluution Master Quality -muodon sekä Dolby Atmos ja Sony 360 Reality Audio -tilaäänimuodot.
Lisäksi erikoisuutena Tidal HiFi Plussassa on poikkeuksellinen korvauksien suuntautuminen artisteille. Tidalin mukaan jopa 10 prosenttia tilausmaksusta ohjataan käyttäjän eniten kuuntelemille artisteille. Tidalin mukaan osana HiFi Plus -tilausta kuukausittain eniten kuunneltu artisti näkyy sovelluksessa, minkä lisäksi esillä on tieto siitä mikä summa tilausmaksusta maksetaan tälle artistille. Tämä ominaisuus kulkee nimellä Direct Artist Payouts.
Lisäksi tammikuusta 2022 alkaen käyttöön tulee myös laajemmin Fan-Centered Payouts -toimintamalli, jossa artisteille maksetaan korvauksia perustuen kunkin käyttäjän kuunteluun perustuen sen sijaan, että korvaukset musiikkioikeuksien omistajille määrittyisivät koko palvelun yhteiskäytön perusteella, minkä on nähty suosivan suosituimpia artisteja pienempien nimien kustannuksella.
Esimerkiksi myös Spotifylta on pitkään toivottu sitä, että artisteille ja muille musiikkioikeuksien omistajille maksettavat korvaukset määrittyisivät erikseen kunkin käyttäjän kuunteluun perustuen, eikä yhteenlaskettuna koko palvelun tasolla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »