Hintavertailupalvelu Hintaoppaan uuden kuluttajatutkimuksen mukaan torstaina 11. marraskuuta vietettävä Singles’ Day on tuttu jo 70 prosentille suomalaisista. Black Friday -ostoksia aikoo puolestaan tehdä noin puolet suomalaisista, mutta odotukset alennusten ja oman rahankäytön suhteen ovat maltillisia ja pienempiä kuin viimevuonna
Kiina-lähtöinen, Alibaban aikoinaan alulle panema Singles’ Day on maailman suurin ostospäivä.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin teettämästä tuoreesta tutkimuksesta selviää, että suomalaisista 19 prosenttia on kuullut sinkkupäivästä ja tehnyt ostoksia sinkkupäivänä. 50 prosenttia vastaajista on kuullut sinkkupäivästä, mutta ei ole tehnyt ostoksia ja 32 prosenttia ei ole kuullut sinkkupäivästä ollenkaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Valtavan ostospäivän tunnettuus on noussut kuitenkin Suomessa viime vuodesta reippaasti, sillä vuosi sitten vain 11 prosenttia oli tehnyt ostoksia, 36 prosenttia kuullut sinkkupäivästä ja jopa 53 prosentille päivä oli vielä täysin tuntematon.
“Sinkkupäivä on kasvanut vuosi vuodelta myös Suomessa. Sama trendi ja tunnettuuden kasvu näkyvät myös Hintaoppaan luvuissa. Palvelussamme sinkkupäivä oli viime vuonna 35 prosenttia edellisvuotta suositumpi, mutta edelleen kuitenkin reilusti Black Fridayta sekä Cyber Mondayta pienempi ostospäivä. Sinkkupäivä on vuosi vuodelta enemmän esillä ja yhä useampi kauppa lähtee siihen mukaan, mikä on varmasti lisännyt tunnettuutta”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan listaamista tuotteista 30 prosentilla hinta laski viime vuoden sinkkupäivänä, mutta 16 prosentilla hinta nousi. Kokonaisuudessaan hinnat laskivat keskimäärin vain noin yhdellä prosentilla, mutta niissä tuotteissa, joiden hinnat laskivat vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennus oli 19 prosenttia.
Black Fridayn tapaan myös sinkkupäivänä suositut tuotteet painottuvat elektroniikkaan: suosituimmiksi kategorioiksi Hintaoppaassa vuonna 2020 nousivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet.
Hintaoppaan suosituimmat tuotekategoriat sinkkupäivänä 2020
- Matkapuhelimet
- Pelikonsolit
- Kuulokkeet
- Televisiot
- Urheilukellot
Hintaoppaan suosituimmat tuotteet sinkkupäivänä 2020
- Sony Playstation 5 (PS5)
- Apple iPhone 11 64GB
- Samsung Galaxy S10 128GB
- Apple iPhone 11 Pro 64GB
- Microsoft Xbox Series X 1TB
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 26. marraskuuta. Kuluttajatutkimuksen vastaajista 39 prosenttia kertoi tehneensä ostoksia viime vuoden Black Fridayna ja tänä vuonna ostoksia suunnittelee melko tai erittäin todennäköisesti tekevänsä 47 prosenttia vastaajista. Ostoksille ollaan lähdössä kuitenkin huomattavasti viime vuotta niukemmilla suunnitelmilla: rahaa Black Week – tai Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 232 euroa, kun viime vuonna vastaajat suunnittelivat käyttävänsä keskimäärin jopa 635 euroa.
“Myös alennusodotuksissa suomalaiset ovat nyt melko maltillisia, sillä keskimäärin odotetaan 26 prosentin suuruisia alennuksia. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 42 prosenttia”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Jopa 55 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia ensisijaisesti verkossa, 17 prosenttia kivijalkakaupoissa ja 28 prosenttia kummassakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintavertailupalvelujen käyttö ja vertailu aiempiin hintoihin kannattaa myös tarjouspäivinä. Läheskään kaikki tuotteet eivät ole silloin alennuksessa, eivätkä alennusprosentit välttämättä kerro koko totuutta.
“Kuluttajan on tärkeä vertailla hintoja erityisesti suurina alennuspäivinä ja varmistaa ennen tuotteen ostoa, että alennus on aidosti hyvä. Alennusprosentin sijaan kannattaa katsoa tuotteen euromääräistä hinnanlaskua sekä tarkistaa, miten hinta on liikkunut ylös ja alas”, kertoo Liisa Matinvesi-Bassett.
Black Friday vuoden edullisin ostopäivä
Viime Black Fridayn aikaan myydyn 400 000 tuotteen osalta Hintaoppaan tutkimat hintamuutokset kertovat, että alennus oli keskimäärin 4 prosenttia. Suomessa 34 prosentilla tuotteista hinta laski Black Fridayna 2020, mutta 22 prosentilla tuotteista hinta jopa nousi alennuspäivänä.
Jotkut kaupat jopa ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja sitten laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta. Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa joka kymmenennellä (9 %) tuotteella hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja sitten niitä alennettiin Black Fridayksi 27. marraskuuta.
Vaikka hinnat eivät kokonaisuudessaan laske Black Fridayna erityisen paljon, on se silti hyvä alennuspäivä. Keskimääräinen alennus niistä tuotteista, joiden hinta laskee vähintään 10 prosenttia, on 23 prosenttia, ja Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on myös kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostopäivä.
Perinteisesti hyviä alennuksia on nähty erityisesti elektroniikassa, peleissä ja pelikonsoleissa. Viime vuonna kaiuttimien ja kuulokkeiden hinnat laskivat keskimäärin 7 prosenttia ja pelien ja konsoleiden hinnat 5 prosenttia. Tänä vuonna tilannetta vaikeuttavat sekä kontti- että komponenttipula.
”Etenkin elektroniikassa tuotteiden saatavuus on nyt haastavaa, mikä voi vaikuttaa myös tuotteiden hintoihin ja tarjousten suuruuteen. Lisäksi tarjolla voi olla enemmän esimerkiksi tietyn tuotteen vanhempia malleja tai vain rajallinen erä tarjouksessa”, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »