Apple on rekrytoinut palkkalistoilleen jälleen yhden aiemmin Teslalla työskennelleen osaajan. Applen tiedetään kehittävän omaa sähköautoaan, mutta kehitystyön realisoituminen valmiiksi tuotteeksi on yhä kysymysmerkki.
Aiemmin Teslalla osana Autopilot-tiimiä työskennellyt Christopher ”CJ” Moore on liittynyt Applen itseajavaa sähköautoa kehittävän tiimin osaksi Bloombergin lähteiden mukaan. Moore työskentelee ohjelmistojen parissa ja raportoi Stuart Bowersille, joka myös työskenteli aiemmin Teslalla ja siirtyi Applelle viime vuoden lopulla. Bowers johti Teslan Autopilot-tiimiä ennen lähtöään yhtiöstä vuoden 2019 puolivälissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Moore tuli tunnetuksi aiemmin tänä vuonna, kun Kalifornian liikennevirasto Department of Motor Vehicles haastatteli häntä osana itsejamisen ratkaisujen tutkimuksiaan. Moore kommentoi, että hänen mukaan Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin lausunnot siitä, että Teslat pystyisivät täyteen autonomiseen itseajamiseen tänä vuonna eivät vastanneet kehitystyön todellisuutta.
Osana Applen autoprojektia työskentelee myös muitakin entisiä Tesla-pomoja. Muun muassa Teslalla aiemmin voimalinjasta vastannut johtaja Michael Schwekutsch sekä sisustuksesta vastannut johtaja Steve MacManus ovat nykyään Applen palkkalistoilla.
Applen autoprojektista on vahvojen rekrytointien ohella kuitenkin lähtenyt myös paljon osaajia. Aiemmin tänä vuonna projektin käytännön johtamisesta vastannut Doug Field otti ja lähti suunnaten Fordille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämän jälkeen on raportoitu, että aiemmin Apple Watchin ohjelmistokehitystä johtanut Kevin Lynch on Applen Project Titan -autoprojektin uusi johtaja.
Lynchin nousu autoprojektin johtoon voi kertoa siitä, että projektin tämän vaiheen painopiste on vielä ohjelmistoissa ja itseajamisen teknologiassa ennemmin kuin tavalliseen auton suunnitteluun ja valmistukseen liittyvissä asioissa. Lynchillä ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta autoalalta.
Apple on rekrytoinut toki myös paljon autoalan osaamista muuten tiiminsä. Esimerkiksi kesäkuussa julkisuuteen tuli tieto entisen BMW-johtajan Ulrich Kranzin liittymisestä myös Applen autoprojektin johtajistoon. Kranz työskenteli aiemmin noin 30 vuotta BMW:llä, ja oli vastuussa esimerkiksi BMW:n i3- ja i8-automallien kehitystyöstä.
Aiemmin Applen johtoryhmässä autoprojekti on kuulunut viime ajat Applen tekoäly- ja koneoppimisen strategian johtajalle John Giannandrealle, jolle edellinen autoprojektin päivittäisestä johtamisesta vastannut Doug Field raportoi. Kevin Lynch kuitenkin raportoi Jeff Williamsille, Applen operatiiviselle johtajalle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen on jo pitkään raportoitu tutkineen oman sähköautonsa kehittämistä ja tuomista markkinoille. Apple itse on julkisesti vahvistanut vain kehittävänsä itseajamisen järjestelmiä autoihin. Aiemmin Applen huhuttiin kehittäneen omaa autoaan lokakuuhun 2016 asti, jolloin raportti kertoi Applen hyllyttäneen suunnitelmat omasta autostaan ja tämän seurauksena myös vähentäneen satoja työntekijöitä projektista.
Sittemmin muutamia kuukausia sitten huhut Applen omasta sähköautoprojektista, joka kokonaisuutena kulkee nimellä Project Titan, kuitenkin palasivat täydellä voimalla ja Applen on raportoitu palanneen jossakin vaiheessa suunnittelemaan omaa sähköautoaan. Applen on kerrottu neuvotelleen useiden perinteisten autonvalmistajien kanssa kumppanuudesta oman sähköautonsa kehitystyössä sekä valmistuksessa. Tällä hetkellä Applen ei kuitenkaan tiedetä solmineen kumppanuutta minkään autonvalmistajan kanssa. Omalla brändillä toimivat autonvalmistajat ovat suhtautuneet nihkeästi mahdolliseen sopimusvalmistajan kaltaiseen rooliin yhteistyössä Applen kanssa.
Johtaja- ja avainhenkilövaihdoksia Applen autoprojektissa on nähty viime vuosien aikana useita. Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin. Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin jonkinlaisia itseajamisen ominaisuuksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rohkeimpien arvioiden mukaan Apple-auto voisi olla markkinoilla jo 2024-2025, mutta pessimistisemmät ja todennäköisesti realistisemmat arviot odottavat aikataulun venähtävän useampia vuosia pidemmälle – jos Apple ikinä lopulta omaa sähköautoaan markkinoille edes tuo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »