Älypuhelinmarkkina Euroopassa supistui 1 prosentilla vuodentakaisesta heinä-syyskuussa, kertovat tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin tilastot.
Älypuhelinten myynti on palautunut koronapandemian suorista vaikutuksista, mutta nyt kehitykseen vaikuttavat puolestaan voimakkaasti komponenttipula ja tuotantohaasteet. Ne heiluttavat voimakkaastikin markkinaosuuksia, myös neljänneksen sisällä eri kuukausina, kun kysynnän sijaan tarjonta eli kyky toimittaa älypuhelimia on ratkaisevassa asemassa.
Counterpointin mukaan heinä-syyskuussa Euroopan älypuhelinmyynnin markkinajohtaja oli Samsung, joka ylsi 30,4 prosentin markkinaosuuteen. Osuus kuitenkin laski selvästi vuodentakaisesta 35,8 prosentista, kun Samsungin myynti laski 16 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoisesti Counterpointin Jan Stryjak nosti esiin Samsungin taittuvanäyttöisen Galaxy Z Flip3 5G -älypuhelimen suosion erityisesti Länsi-Euroopassa esiin yhtenä tekijänä Samsungin ”puolustusvoitossa” mitä tulee sen markkina-asemaan.
Toiseksi suurin älypuhelinvalmistaja Euroopan markkinoilla heinä-syyskuussakin oli Xiaomi 23,6 prosentin osuudella ja 51 prosentin kasvulla vuodentakaisesta. Xiaomin neljännes oli kuitenkin kaksijakoinen: sen markkinaosuus Euroopassa ylsi huippuunsa noin 25 prosentin tasolle kesä-heinäkuussa, mutta neljänneksen lopulla syyskuussa markkinaosuus oli enää vain 18 prosenttia. Kesäkuussa Xiaomi kävi jopa Samsungin edellä Euroopan älypuhelinmarkkinoilla, mutta syyskuussa Samsungin osuus oli 32 prosenttia ja näin selvästi Xiaomia suurempi.
Sekä Samsungin että Xiaomin luvuissa näkyvät vastakkaisina aikoina toimitusvaikeudet komponenttipulan ja muiden syiden seurauksena. Samsungilla oli vaikeuksia kesällä sen Vietnamin tuotannon keskeytysten vuoksi, kun taas Xiaomia suuremmat haasteet ovat kohdanneet vasta syksyn tullessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin ja Xiaomin jälkeen seuraavaksi suurimmat älypuhelinvalmistajat Euroopan markkinoilla olivat heinä-syyskuussa Apple 22,1 prosentin, Oppo 10,1 prosentin, Realme 2,4 prosentin, Vivo 1,8 prosentin, Motorola 1,1 prosentin ja HMD Global Nokia-puhelimillaan 0,9 prosentin markkinaosuuksilla. Koko tämä joukko kasvatti vahvasti markkinaosuuttaan, nopeimmin Oppo ja sen alabrändi Realme, jotka tuplasivat myyntinsä, sekä Vivo, joka enemmän kuin kolminkertaisti myyntinsä vuodentakaisesta.
Applen markkinaosuus tietenkin pomppasi jälleen syyskuussa iPhone 13 -lanseerauksen myötä. Heinä-elokuussa Applen markkinaosuus pyöri vielä 18 prosentin tienoilla, kun se syyskuussa oli 27 prosenttia.
Honorin ja Huawein älypuhelimyynnin Counterpointin tilastot kertovat romahtaneen heinä-syyskuussa 90 ja 94 prosentilla vuotta aiemmasta. Huawein myymä ja itsenäistynyt Honor on kuitenkin vasta nyt loka-marraskuussa palannut kunnolla mukaan Euroopan älypuhelinmarkkinoille, ja tulevien vuosineljännesten aikana sen myynniltä onkin lupa odottaa vahvaa kasvua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »