Helsingin Jätkäsaaressa Hyväntoivonpuiston alueella Jätkäsaaressa testataan nyt DB Schenkerin kuljetusten toimittamista asiakkaille sähköisen, autonomisesti liikkuvan robottilähetin avulla. Kokeilu alkaa Jätkäsaaressa 2. marraskuuta ja jatkuu 10. joulukuuta 2021 saakka.
Kokeilussa ovat mukana robottilähetin operoinnista vastaava startup-yritys LMAD, GIM Robotics, Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki sekä DB Schenker, jonka noutopisteenä robottilähetti toimii.
“Erityisesti viimeisen kilometrin toimitukset voivat olla kaupungeissa haastavia. Kokeilun taustalla on halu selvittää, miten robottilähetti voisi helpottaa tätä haastetta”, projektisuunnittelija Matias Oikari Forum Virium Helsingistä kertoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Robottilähetillä on Hyväntoivonpuistossa useita pysäkkejä, joilta asiakkaat voivat noutaa paketteja. Robotti liikkuu jalkakäytäviä pitkin kävelyvauhtia ja sen mukana kulkee kokeilun aikana operoija, joka seuraa robottia ja varmistaa samalla liikkumisen turvallisuuden. Robotti on varustettu LiDAR-teknologialla toteutetuilla sensoreilla, jotka havainnoivat ympäristöä koko ajan: robotti pysähtyy heti, jos sen tielle tulee esteitä.
Paketin tilaaminen robotin toimitettavaksi onnistuu valitsemalla tilausvaiheessa vaihtoehdoista DB Schenkerin toimitus ja LMAD-robotti. Toimituksen lähestyessä viestinä tulee linkki, josta voi valita tarkan noutopaikan ja -ajan. Tämän jälkeen ilmoitus kertoo, kun robotti on valitussa paikassa sovittuna aikana. Robotti pysähtyy paikassa vähintään 30 minuutin ajan. Noutamatta jääneet paketit voi hakea Välimerenkadun R-kioskista.
Paketin noutaminen robottilähetistä muistuttaa paketin noutoa julkisista tiloista tutuista pakettiautomaateista: robottiin syötetään tekstiviestinä saatu PIN-koodi, jolla lokerikko avautuu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Robotti on noin puolitoista metriä korkea ja siinä on 13 lokerikkoa, joista pienin on kooltaan 10 cm x 44 x 53 cm, isoimmat noin lentokoneen käsimatkatavaralaukun kokoisia. Robotti toimittaa lähetyksiä Hyväntoivonpuiston alueella kerran päivässä.
Kokeiltavasta robottilähetistä on kaavailtu lisäratkaisua kaupunkialueilla. Esimerkiksi asukasmäärän kasvu Jätkäsaaren kaupunginosassa Helsingissä yhdessä kasvavan verkkokaupan kanssa tuo lisätarpeita kaupunkilogistiikalle.
”DB Schenker on aktiivisesti mukana logistiikka-alan innovaatiotyössä. Suomessa olemme kehittäneet erityisesti pakettipalveluiden noutopisteitä, jotka mahdollistavat sujuvat tavaravirrat erilaisiin asuinympäristöihin. Robottilähetin käyttöä tutkimme yhtenä noutopisteratkaisuna tiiviisti asutetulle kaupunkialueelle”, DB Schenkerin pakettiliiketoiminnasta Suomessa vastaava Antti Jarva sanoo.
“Tämä on meille loistava mahdollisuus testata autonomista jakelupalvelua Jätkäsaaren asukkaiden kanssa. Haluamme oppia, miten ratkaisumme tuo lisäarvoa niin asukkaille kuin kumppanillemme DB Schenkerille. Tavoitteenamme on tarjota palvelu, joka on kätevä, joustava ja ympäristöystävällinen vaihtoehto ja vähentää samalla logistiikan kustannuksia”, kommentoi perustaja ja Product Lead Gergely Horváth robottilähettiä operoivasta startup-yrityksestä LMADista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jätkäsaaren robottilähettikokeilu on osa EIT Digitalin rahoittamaa Last Mile Autonomous Delivery -innovaatiohanketta, jonka tavoitteena on kehittää ja tuoda markkinoille ohjelmistoalusta erilaisten itsenäisesti liikkuvien jakelurobottien ohjaamiseen, hallintaan ja käytön optimointiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »