Apple päivitti aiemmin tänä vuonna iPhonen yksityisyysasetuksia, ja sosiaalisen median yhtiöt ovat kärsineet uudistuksesta. Some-alustoille kertyy tänä vuonna jopa 10 miljardin dollarin menetykset, Financial Times uutisoi.
Apple toi huhtikuun lopussa esimerkiksi iPhone- ja iPad-käyttäjille kieltää sovelluksia seuraamasta puhelimen käyttöä entiseen malliin. Vain ani harva päätyi lopulta hyväksymään seurannan, mikä on tehnyt ison loven sosiaalisen median toimijoiden tulovirtaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook on sosiaalisen median mainostuloista elävistä yhtiöistä suurin, mutta myös Snap ja Twitter ovat kärsineet Applen uudistuksista. Yhteensä alustoille on vastikään julkaistun raportin mukaan kertymässä kesä- ja joulukuun 2021 välisenä aikana noin 9,85 miljardin Yhdysvaltain dollarin, noin 8,5 miljardin euron, menetykset.
Applen muutokset nostattivat aiemmin suuren kohun, ja esimerkiksi Facebook on julkisesti vastustanut yksityisyysparannuksia kovasanaisesti.
Facebook on myös väläytellyt, että sen palvelut saattavat tulevaisuudessa jopa muuttua maksullisiksi, mikäli yksityisyyden parannustoimiin ei puututa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kun mainosten kohdentaminen Applen alustoilla on vaikeutunut, ovat mainostajat kääntyneet enenevissä määrin Androidin ja muiden vaihtoehtojen puoleen. Myös Applen oma mainosliiketoiminta on hyötynyt muutoksista, tuoreessa raportissa todetaan.
Myös Googlen tiedetään suunnittelevan Applen hiljattain julkaisemien yksityisyysparannusten kaltaisia muutoksia. Facebookin ja muiden mainostuloista elävien toimijoiden tulevaisuuden yllä leijuukin monenlaisia kysymysmerkkejä, ja ensimmäisten arvioiden perusteella taloudelliset menetykset ovatkin huimia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »