Facebook vaihtoi yhtiönä eilen nimensä Metaksi ja esitteli tulevaisuuden visiotaan metaversumista, joka rakentuu virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta, niiden palveluista ja uudenlaisista käyttökokemuksista, jotka tulevat mahdolliksiksi laitteiden ja palvelujen kehittyessä.
Metaversumi ja sen osana virtuaali- ja lisätty todellisuus ovat Metalle suuria panostuksia, josta toki yhtiön nimenmuutoskin osaltaan viestii. Jo keväällä Facebook kertoi, että sillä on yli 10 000 työntekijää rakentamassa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden tulevaisuutta.
Eilen lukuisten virtuaalilasien ohjelmistouudistusten ohella vilautettiin myös Oculus-lasien tarinan jatkajaa, seuraavan sukupolven tehokasta virtuaalitodellisuuslaitetta koodinimeltään Project Cambria. Lisäksi kerrottiin myös visiosta liittyen ensimmäisiin varsinaisiin lisätyn todellisuuden laseihin, jotka ovat työn alla nimellä Project Nazare.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisätyn todellisuuden lasien vision realisoituminen on vielä Metan tiedotteenkin mukaan useamman vuoden päässä, ja vaatii paljon työtä monella eri osa-alueella – esimerkiksi hologramminäytöissä, projektoreissa, akuissa, piireissä, kameroissa, kaiuttimissa, antureissa ja muissa komponenteissa, jotta kaikki tarvittavat osat saadaan pakattua riittävän kompaktiksi kokonaisuudeksi, jotka muistuttavat tavallisia silmä- tai aurinkolaseja ja ovat paksuudeltaan vain noin 5 millimetriä – ja tarjoavat myös esimerkiksi riittävän akunkeston.
Eilisessä tilaisuudessa esiteltiin lyhyesti visiota lisätyn todellisuuden lasien käyttökokemuksesta, jossa näkökenttään heijastui WhatsApp-viestikeskustelu, josta oli mahdollista siirtyä yhdessä kavereiden avatarien kanssa lisätyn todellisuuden pelikokemukseen.
Facebookin, eli nyt Metan, perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoo alla videolla lisätyn todellisuuden lasien visiosta ja kehitystyöstä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Zuckerbergin mukaan yhtiö lähestyy lisätyn todellisuuden lasien tulevaisuutta kahdesta suunnasta. Tulevaisuuden lopullisen vision toteuttamiseksi vaaditun tutkimuksen sekä kehitystyön tekemisen lisäksi toinen lähestymistapa on tuoda markkinoille lasit, jotka sisältävät sen verran tekniikkaa, mitä niihin nykyisin on mahdollista sovittaa.
Syyskuussa tuolloin vielä Facebookina tunnettu yhtiö esittelikin yhdessä Ray-Banin kanssa Ray-Ban Stories -lasit, jotka eivät sisällä näyttöjä, mutta ovat varustettu kahdella 5 megapikselin kameralla, joilla voi tallentaa korkeintaan 30 sekunnin mittaisia videoita ja valokuvia. Nämä siirtyvät langattomasti Wi-Fi-yhteydellä älypuhelimen Facebook View -sovellukseen.
Kameroiden lisäksi lasit on varustettu kolmella mikrofonilla sekä kaiuttimilla molemmissa sangoissaan, mikä mahdollistaa niiden käytön Bluetooth-kuulokkeiden tavoin puheluihin tai esimerkiksi musiikin tai podcastien kuuntelemiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta on yksi johtavista virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laitteiden ja ohjelmistojen kehittäjistä, mutta kilpailu alueella tulee olemaan kovaa. Myös Applen tiedetään kehittäneen jo pitkään omia tuotteitaan, joista ensin on tulossa virtuaalitodellisuuslaite, näillä näkymin ensi vuonna, ennen tulevaisuudessa siintäviä lisätyn todellisuuden laseja.
Snapchat-yhtiö Snap on myös panostanut vuosia lisätyn todellisuuden lasien kehitykseen, ja esitteli Ray-Ban Stories -laseja vastaavat kameralasit jo vuosia sitten.
Microsoftilla puolestaan on tällä hetkellä yrityskäyttöön suunnatut HoloLens-lasinsa, eikä virtuaali- ja lisättyä todellisuutta varmasti ole unohdettu Googlellakaan, vaikkei se viime aikoina juuri suunnitelmistaan saati uusista tuotteista tällä saralla ole kertonutkaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »