Facebook-yhtiö muuttaa nimensä ja on jatkossa Meta.
Nimenmuutos tapahtuu yhtiön pyrkiessä muuntautumaan sosiaalisen median yhtiöstä tulevaisuuden metaversumin rakentajaksi. Perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi nimenvaihdoksesta tänään järjestetyssä live-lähetyksessä, jossa esiteltiin laajasti myös toiminnallisia uudistuksia ja tulevaisuuden tutkimustyötä.
Facebook-palvelun nimi ei ole tässä yhteydessä muuttumassa, vaan se jatkaa yhtenä palveluna Instagramin, Messengerin, WhatsAppin ja muiden brändien rinnalla. Yksi keskeinen tuore Meta-yhtiön brändi, jonka alle on koottu virtuaalipalveluja, on myös Horizon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Palveluissa ja tuotteissa nimimuutos tulee näkymään Oculus-brändin osalta, joka poistuu jatkossa käytöstä.
Metaversumilla tarkoitetaan laajasti kokonaisuutta, joka voi rakentua jatkossa sekä virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta, niihin liittyvistä palveluista ja ylipäänsä alustasta kattavammalla käyttökokemuksella verrattuna nykytilanteeseen, jossa palveluja käytetään vielä erillisten laitteiden näyttöjen välityksellä eivätkä palvelut myös keskustele keskenään kovin saumattomasti. Metaversumin ei ole visioissa tarkoitus olla vain yhden yrityksen omistama ja hallinnoima ympäristö, vaan kuin internet eli avoin ja yhteen toimiva kokonaisuus. Silti myös Facebook, eli nyt Meta, pyrkii merkittävään rooliin metaversumin alustana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg pitää metaversumia seuraavana merkittävänä tietojenkäsittelyn alustana – askeleena eteenpäin älypuhelimista.
Edelleenkin Meta korostaa sitä, että se on ihmisiä yhdistävän, sosiaalisen teknologian yhtiö, ja myös metaversumia kehitetään sosiaalisuus ja yhteydenpito edellä. Meta.com-verkko-osoite ohjaa jo uuden yhtiön tavoitteista kertovalle sivulle. ”Metaversumi on sosiaalisen yhteyden seuraava evoluutio. Yhtiömme visio on herättää metaversumi henkiin, joten vaihdamme nimeämme heijastamaan sitoutumista tähän tulevaisuuteen”, todetaan sivun alussa.
”Olemme rakentaneet asioita, jotka ovat tuoneet ihmiset yhteen uusilla tavoilla. Olemme oppineet kamppailusta vaikeiden sosiaalisten ongelmien kanssa sekä elämästä suljetuilla alustoilla. Nyt on aika ottaa kaikki mitä olemme oppineet ja auttaa rakentamaan seuraavaa luku”, kommentoi perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg julkaisemassaan viestissä.
Facebookin visiona on, että osin virtuaali- ja lisätyn todellisuuden lasien kautta käytettävä metaversumi on jatkossa muun muassa tapa pitää yhteyttä, oppia, tehdä yhteistyötä ja pelata.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Missiomme pysyy samana – siinä on yhä kyse ihmisten tuomisesta yhteen. Sovelluksemme ja niiden brändit eivät myöskään muutu. Olemme yhä yhtiö, joka suunnittelee teknologiaa ihmisten ympärille. Mutta kaikki tuotteemme, mukaan lukien sovelluksemme, jakavat nyt uuden vision: auttaa tuomaan metaversumin henkiin. Ja nyt meillä on nimi, joka heijastaa sen laajuutta mitä me teemme. Tästä eteenpäin, me olemme metaversumi ensin, ei Facebook ensin. Tämä tarkoittaa, että ajan kanssa et enää tarvitse Facebook-tiliä käyttääksemme muita palvelujamme”, Zuckerberg selvittää.
Osana tämän päivän tilaisuutta kerrottiin lukuisista uudistuksista, joita on tulossa jo lähiaikoina osaksi nykyisten Oculus-virtuaalilasien ohjelmistotarjontaa. Uusia kokemuksia ovat Horizon Home -kotinäkymä ja kaverien avatarit sen osana, ja kehittyvät Horizon Worlds -virtuaalimaailmat ja Horizon Workrooms -virtuaalitapaamishuoneet. Myös Facebook Messenger -puhelut ovat tulossa laitteille.
Sovelluskehittäjille julkaistiin myös alusta sekoitetun todellisuuden, jotka yhdistävät virtuaalitodellisuuden tosimaailman kanssa, kokemusten kehittämiseksi nykyisille Oculus Quest -laitteille. Tämä kulkee nimellä Presence Platform.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös uusista virtuaalitodellisuuspeleistä kerrottiin: esimerkiksi Grand Theft Auto: San Andreas on tulossa Oculus Quest 2 -virtuaalilaseille.
Samoin tulossa on tuki kaksiulotteisille Progressive Web App -sovelluksille osana virtuaalilasien sovelluskauppaa. Ensimmäisenä tulossa ovat Facebook, Instagram, yhteistyösovellus Smartsheet, sähköpostisovellus Spike, ja jatkossa myös Dropbox, Monday.com, Mural, My5, Pluto TV ja Slack.
Samalla kerrottiin, ettei Oculus-laitteisiin kirjautumiseen enää jatkossa välttämättä vaaditakaan enää Facebook-tiliä. Tämä avaa myös yrityksille mahdollisuuden käyttää kirjautumiseen uusia työtilejä.
Jatkossa Oculus-brändi korvautuu laitteissa Meta-nimellä, esimerkiksi Meta Quest, ja Oculus-sovellus muuttuu Meta Quest App -sovellukseksi. Lisäksi laitteiden ohjelmistopuolella Oculus korvautuu monelta osin Horizon-brändillä.
Facebook kertoi jo keväällä, että sillä on yli 10 000 työntekijää rakentamassa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden tulevaisuutta, josta on sittemmin alettu puhumaan metaversumina. Lisäksi nyt syksyllä Facebook kertoi jo aikovansa rekrytoida yli 10 000 työntekijää Euroopan unionin alueella tulevan viiden vuoden aikana, muun muassa metaversumin kehitystyöhön.
Facebook ei ole ensimmäinen merkittävä teknologiayhtiö, joka vaihtaa nimeään täysin toiseksi. Aiemmin teknologiayhtiöistä yhtiön nimeä ovat muuttaneet muun muassa Google, joka tätä nykyä on yksi Alphabet-emoyhtiön alaisista yhtiöistä, sekä Snapchat, joka yhtiönä on tunnettu vuodesta 2016 alkaen lyhyemmin Snap-nimellä.
Päivitetty kello 22.56: Lisätty tietoa Oculus-brändin jäämisestä pois käytöstä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »