Facebookilla suunnitellaan muutettavan yhtiön nimeä ensi viikolla, kertoo The Verge -sivusto lähteeseensä perustuen.
Suunnitelman taustalla on pyrkimys korostaa paremmin Facebookin keskittymistä niin sanotun metaversumin rakentamiseen. Lisäksi yhtiölle annettava uusi nimi korostaisi paremmin tilannetta, jossa Facebook-yhtiön palveluihin lukeutuu paljon muutakin kuin vain Facebook.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook ja Facebook Messengerin lisäksi Facebook omistaa myös yritysostoilla hankkimansa Instagramin, WhatsAppin ja Oculusin, jonka alla Facebook myy virtuaalitodellisuuslaitteitaan. Lisäksi Facebookilla on muitakin brändejä, kuten Portal videopuhelulaitteisiin.
Facebook-palvelun nimi ei siis olisi muuttumassa, vaan eri palvelut omistavan yhtiön.
The Vergen mukaan Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg aikoo puhua yhtiön nimenmuutoksesta ensi viikon torstaina 28. lokakuuta yhtiön Connect-tapahtumassa, mutta uusi nimi saatetaan julkaista jo aiemminkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook on viime aikoina korostanut vahvasti panostustaan metaversumin, eli englanniksi metaversen, luomiseen.
Metaversumilla tarkoitetaan nyt kokonaisuutta, joka voi rakentua jatkossa virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta, niihin liittyvistä palveluista ja ylipäänsä alustasta kattavammalla käyttökokemuksella verrattuna nykytilanteeseen, jossa palveluja käytetään vielä erillisten laitteiden näyttöjen välityksellä eivätkä palvelut myös keskustele keskenään kovin saumattomasti. Metaversumin ei ole tarkoitus olla vain yhden yrityksen omistama ja hallinnoima ympäristö, vaan kuin internet eli avoin ja yhteen toimiva kokonaisuus.
Facebook itse pitää metaversumia seuraavana merkittävänä tietojenkäsittelyn alustana – askeleena eteenpäin älypuhelimista.
Facebook kertoi jo keväällä, että sillä on yli 10 000 työntekijää rakentamassa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden tulevaisuutta. Lisäksi tällä viikolla Facebook kertoi jo aikovansa rekrytoida yli 10 000 työntekijää Euroopan unionin alueella tulevan viiden vuoden aikana, muun muassa metaversumin kehitystyöhön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin teknologiayhtiöistä yhtiön nimeä ovat muuttaneet muun muassa Google, joka tätä nykyä on yksi Alphabet-emoyhtiön alaisista yhtiöistä, sekä Snapchat, joka yhtiönä on tunnettu vuodesta 2016 alkaen lyhyemmin Snap-nimellä.
Facebooki itsessään integroi eri palveluja tiiviimmin saman brändin alle vuoden 2019 lopulta alkaen. Tuolloin Facebook esitteli tämän artikkelin alusta löytyvän yhtiötason Facebook-logonsa.
The Vergen lähteen mukaan Facebookin uusi yhtiönimi on tarkasti varjeltu salaisuus yhtiön sisälläkin eikä laajasti tiedossa edes ylimmän johdon keskuudessa. The Verge spekuloi, että uusi nimi voisi mahdollisesti olla Horizon-johdannainen. Facebook on nimennyt ja suunnitellut nimeävänsä tulevia virtuaalipalveluitaan Horizon-brändin alle, esimerkiksi Horizon Worlds ja Horizon Workrooms.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »