Facebookin palvelut – mukaan lukien Facebook Messenger, Instagram ja WhatsApp – toimivat jälleen normaalisti.
Palveluiden pitkä, totaalinen käyttökatko alkoi maanantai-iltana pian kello 18.30 jälkeen Suomen aikaa ja palvelut alkoivat palautua toimintaan reilut kuusi tuntia myöhemmin hieman ennen kello yhtä tiistaiyönä. Palvelut ovat palautuneet käytännössä täysin normaaliin toimintaan tiistaiaamuun Suomen aikaa mennessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olemme pahoillamme kaikille ihmisille ja yrityksille ympäri maailman, jotka luottavat meihin, hankaluuksista, joita tämänpäiväinen katkos alustoillamme aiheutti”, totesi Facebookin kehityksestä ja infrastruktuurista vastaava johtaja Santosh Janardhan Facebookin sivuilla julkaistussa tiedoksiannossa ongelmien ratkettua.
Janardhanin mukaan ongelma vaikutti myös moniin Facebookin sisäisistä työkaluista ja järjestelmistä, mikä osaltaan vaikeutti ongelman diagnosointia ja ratkaisemista.
Facebookin mukaan ongelmien syynä olivat reitittimiin tehdyt konfiguraatiomuutokset. Nämä reitittimet ohjaavat ja koordinoivat liikennettä Facebookin datakeskusten välillä, ja virheelliset konfiguraatiomuutokset keskeyttivät liikenteen tavanomaisen ohjautumisen ja johtivat ongelman kasautumiseen. Lopputuloksena Facebookin palvelut eivät toimineet lainkaan. Maailmanlaajuisen käyttökatkon aikana palveluissa esimerkiksi sisältöjen lataaminen ei onnistunut, uudet julkaisut eivät olleet mahdollisia eivätkä esimerkiksi myöskään viestit tai puhelut WhatsAppissa välittyneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Haluamme tehdä selväksi, että tällä hetkellä uskomme katkoksen juurisyyn olleen virheellinen konfiguraatiomuutos. Meillä ei ole näyttöä, että käyttäjien tiedot olisivat vaarantuneet tästä katkoksesta johtuen”, kommentoi kehityksestä ja infrastruktuurista vastaava johtaja Santosh Janardhan.
Janardhanin mukaan Facebook pahoittelee ongelmia ja työskentelee seuraavaksi tapahtuneen ymmärtämiseksi paremmin, jottei vastaavaa tapahtuisi enää uudestaan ja sen infrastruktuuri toimisi luotettavammin.
Facebookin palveluilla on yhteensä yli kolme miljardia käyttäjää, ja palvelut ovat keskeisessä roolissa monien elämässä yhteydenpidon sekä myös liiketoiminnan kanavina.
Facebookin käyttökatko näkyi muiden palveluiden kasvaneena suosiona. Esimerkiksi Telegramin, Signalin ja Twitterin käyttö kasvoi katkon aikana, ja uusien käyttäjien vyöry aiheutti myös osittain hetkellisiä ongelmia muun muassa Telegramissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »