Apple on päässyt sovintospimukseen joukkokanteessa, joka nostettiin sitä vastaan Yhdysvalloissa alun perin vuonna 2016 liittyen Applen tarjoamiin AppleCare-sopimuksiin.
AppleCare on Applen sopimuksena tarjoama laajennettu takuu sen eri laitteille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Joukkokanteen mukaan Applen AppleCare-palvelun osana asiakkaiden rikkoutuneiden laitteiden tilalle tarjoamat tehdaskunnostetut tai ”uudelleen valmistetut” laitteet eivät vastaa suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan uusia laitteita, millä perusteella kanteessa haettiin korvauksia perustuen muun muassa yhdysvaltalaisen Magnuson-Moss Warranty Act -lainsäädännön ja muiden lakien rikkomiseen perustuen.
Apple on myöntynyt maksamaan lopulta 95 miljoonan dollarin eli noin 82 miljoonan euron korvaukset, kertoo MacRumors-sivusto. Tehty sopimus vaatii vielä oikeuden hyväksynnän.
Joukkokanteeseen ovat voineet osallistua Yhdysvaltojen kansalaiset, jotka ovat ostaneet AppleCare Protection Plan -sopimuksen tai AppleCare+:n 20. heinäkuuta 2012 jälkeen ja saaneet ohjelman kautta vaihtolaitteena kunnostetun laitteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen maksamista 95 miljoonan dollarin korvauksista 63,4-68,1 miljoonaa dollaria odotetaan päätyvän joukkokanteen osallistujille asianajajien palkkioiden ja muiden kulujen jälkeen.
Osana asian käsittelyä Apple kiisti, että kunnostetut laitteet olisivat lainkaan huonompia, mutta se päätyi lopulta kuitenkin sopimaan asian johtuen jatkuvan oikeudenkäynnin aiheuttamasta ajankäytöstä sekä kuluista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »