Apple TV+ -palvelulla on alkanut pikku hiljaa mennä paremmin, raportoi The Information laajassa katsauksessaan Applen suoratoistopalveluun.
Apple TV+ avautui alun perin vuoden 2019 marraskuussa vain kahdeksalla alkuperäissarjalla ja yhdellä elokuvalla, ja sittemmin sisältövalikoima on kasvanut useampiin kymmeniin eri sarjoihin ja elokuviin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on myös onnistunut luomaan jo hittisarjoja, kuten komedia Ted Lasson.
Koronapandemia hidasti viime vuonna tuotantoja, mutta pikku hiljaa Apple on päässyt parempaan vauhtiin uusien sisältöjen julkaisussa. The Informationin mukaan Applen tavoitteena on nostaa Apple TV+:n uuden sisällön julkaisuvauhti vähintään yhteen uuteen sarjaan tai elokuvaan viikossa vuoden 2021 aikana, minkä lisäksi Apple aikoo käyttää 500 miljoonaa dollaria eli lähemmäs 425 miljoonaa euroa Apple TV+:n markkinointiin kuluvan vuoden aikana.
Kuluvan vuoden aikana on raportoitu myös suurista sisältöhankinnoista, joissa Apple on ostanut elokuvaoikeuksia esimerkiksi jopa 200 miljoonan dollarin hinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei ole kertonut Apple TV+:n tilaajamääristä mitään, mutta The Informationin asiasta perillä olevan lähteen mukaan aiempi analyytikkoarvio noin 40 miljoonasta tilaajasta on ”karkeasti oikeassa tämän kesän osalta”. Noin puolet tilaajista maksaa nykyisin palvelusta, kun taas puolella se on käytössä jonkinlaisella ilmaiskokeilulla. Apple on tarjonnut aiemmin vuoden ja nykyisinkin vielä kolmen kuukauden mittaisen Apple TV+ -kokeilun maksutta uuden Apple-laitteen ostajalle. Lisäksi yleisesti Apple TV+ tarjoaa 7 päivän ilmaisen kokeilujakson.
Esimerkiksi Suomessa Apple TV+:n hinta on 5,99 euroa kuukaudessa tai valinnaisesti 59,99 euroa. Lisäksi nykyisin Apple TV+ on tarjolla myös osana laajempaa Apple One -yhdistelmätilausta.
Osana Apple TV+:n kasvua Apple panostaa merkittävästi markkinointiin, mutta raportoidusti Apple on pidättäytynyt käyttämästä markkinointibudjettiaan maksettuun mainontaan Facebookissa tai sen omistamassa Instagramissa – mahdollisesti yhtiöiden heikoista väleistä johtuen. Sen sijaan Apple on muun muassa ostanut tai suunnittelee ostavansa Apple TV+ -painikkeelle paikan eri älytelevisioiden tai suoratoistolaitteiden kaukosäätimistä.
Applen oman Apple TV -laitteen menestys on jäänyt viime vuosien aikana vähäiseksi, kuten on aiemminkin viime aikoina ollut esillä. Laite on varsin korkeahintainen eikä pysty tarjoamaan laajemmalle käyttäjäkunnalle tarpeeksi arvoa hintansa vastineeksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Monista kilpailijoistaan poiketen Apple ei ole tuonut markkinoille edullisempaa suoraan HDMI-liitäntään kiinnittyvää, esimerkiksi Google Chromecastin kaltaista suoratoistolaitetta.
The Informationin raportin mukaan Applen ylimmän tason markkinointipomot, aiemmin markkinointijohtajana johtoryhmässä toiminut Phil Schiller ja tätä seurannut Greg Joswiak, vastustivat suunnitelmia edullisemmasta suoratoistolaitteesta, koska he eivät halunneet Applen lähtevän mukaan kilpailemaan halpojen, matalan katteen laitteiden markkinoille ja pelkäsivät halvan ”suoratoistotikun” voivan heikentää Applen brändiä.
Applelle vuonna 2017 siirtyneen ja koti- ja audiotuotteiden tuotemarkkinnoinnista vastanneen Tim Twerdahlin kerrotaan tukeneen ideaa edullisesta suoratoistolaitteesta, mutta korkea-arvoisemmat Schiller ja Joswiak ajoivat oman tahtonsa asiassa läpi eikä selvästi edullisempaa, muutaman kympin hintaista Apple-suoratoistolaitetta ole nähty.
Sittemmin Apple on päättänyt tuoda sen sijaan Apple TV+ -palvelun laajasti saataville sovelluksena eri valmistajien älytelevisioissa ja suoratoistolaitteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twerdahlin The Information kertoo jättäneen työnsä Applella viime kuukausien aikana aiemmin tänä vuonna tapahtuneen Apple TV 4K:n julkaisun jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »