Applen pitkä projekti oman sähköauton kehittämiseksi on kokenut yhden merkittävimmistä takaiskuistaan, sillä projektia käytännössä viime ajat johtanut Doug Field on jättämässä yhtiön.
Doug Field siirtyy Fordille, jossa hän tulee toimimaan johtajana vastuualueenaan kehittynyt teknologia ja sulautetut järjestelmät.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin Applella työskennellyt Field siirtyi Applelta vuonna 2013 Teslalle, jossa hän oli vastuussa Model 3 -mallin kehityksestä ja tuotannosta. Applelle Field palasi vuonna 2018 osaksi Project Titan -autoprojektia.
Viime ajat Doug Field on toiminut käytännössä Applen autoprojektin johtajana. Applen johtoryhmässä autoprojekti on lukeutunut tekoäly- ja koneoppimisstrategiasta vastaavan johtajan John Giannandrean alaisuuteen, ja Doug Field on raportoinut Giannandrealle.
Syystä tai toisesta Applen autoprojekin johtaminen ei nyt enää maistunut Fieldille, ja hän palaa Fordille, jossa hän aloitti uransa vuonna 1987.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Doug on yksi maailman arvostetuimmista insinöörityön ja tuotedesignin johtajista, ja on ollut ajava voima useiden läpimurtotuotteiden takana niin auto-, teknologia- kuin liikkumisen alalla, mukaan lukien Applella, Teslalla ja Segwaylla”, kommentoi Fordin toimitusjohtaja Jim Farley.
Myös Apple on kommentoinut Doug Fieldin lähtöä.
”Olemme kiitollisia Dougin panoksesta Applella ja toivotamme hänelle kaikkea hyvää tässä hänen seuraavassa luvussaan”, kuuluu Applen Bloombergille antama kommentti.
Applen on jo pitkään raportoitu tutkineen oman sähköautonsa kehittämistä ja tuomista markkinoille. Apple itse on julkisesti vahvistanut vain kehittävänsä itseajamisen järjestelmiä autoihin. Aiemmin Applen huhuttiin kehittäneen omaa autoaan lokakuuhun 2016 asti, jolloin raportti kertoi Applen hyllyttäneen suunnitelmat omasta autostaan ja tämän seurauksena myös vähentäneen satoja työntekijöitä projektista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sittemmin muutamia kuukausia sitten huhut Applen omasta sähköautoprojektista, joka kokonaisuutena kulkee nimellä Project Titan, kuitenkin palasivat täydellä voimalla ja Applen on raportoitu palanneen jossakin vaiheessa suunnittelemaan omaa sähköautoaan. Applen on kerrottu neuvotelleen useiden perinteisten autonvalmistajien kanssa kumppanuudesta oman sähköautonsa kehitystyössä sekä valmistuksessa. Tällä hetkellä Applen ei kuitenkaan tiedetä solmineen kumppanuutta minkään autonvalmistajan kanssa. Omalla brändillä toimivat autonvalmistajat ovat suhtautuneet nihkeästi mahdolliseen sopimusvalmistajan kaltaiseen rooliin yhteistyössä Applen kanssa. Viimeisimpänä huhuissa esillä on ollut yhteistyö Toyota kanssa.
Kesän aikana raportit ovat myös muun muassa myös kertoneet Apple Watch -tiimissä aiemmin työskennelleen Kevin Lynchin laajentaneen vastuitaan myös liittymällä osaksi Applen autoprojektia ja Applen rekrytoineen entisen BMW-johtajan Ulrich Kranzin osaksi autoprojektinsa johtajistoa. Kranz työskenteli aiemmin noin 30 vuotta BMW:llä, ja oli vastuussa esimerkiksi BMW:n i3- ja i8-automallien kehitystyöstä.
Toistaiseksi ei tiedetä, miten Doug Fieldin aiemmat vastuut autoprojektin johdossa siirtyvät hänen lähtönsä jälkeen.
Johtaja- ja avainhenkilövaihdoksia Applen autoprojektissa on nähty viime vuosien aikana useita. Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin. Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin jonkinlaisia itseajamisen ominaisuuksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rohkeimpien arvioiden mukaan Apple-auto voisi olla markkinoilla jo 2024-2025, mutta pessimistisemmät ja todennäköisesti realistisemmat arviot odottavat aikataulun venähtävän useampia vuosia pidemmälle – jos Apple ikinä lopulta omaa sähköautoaan markkinoille edes tuo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »