Applen uudet ohjelmistot tuovat mukanaan erään merkittävän muutoksen, 9to5Mac uutisoi. Applen mainoksia ei enää kohdenneta oletuksena.
Applen iOS 15:stä ja iPadOS 15:stä julkaistiin vastikään kahdeksannet beetatestiversiot, ja varsinaisen julkaisun aikanaan koittaessa muuttuu myös mainosten kohdentaminen App Storessa ja eräissä Applen omissa sovelluksissta.
Kun käyttäjä kirjautuu uusimmalla ohjelmistolla ensi kertaa App Storeen, kysyy Apple käyttäjältä lupaa mainosten räätälöimiseen. Kohdennetussa mainonnassa hyödynnetään muun muassa App Storen haku- ja ostohistoriaa sekä useita muita tietoja, joita Apple on tähän asti kerännyt käyttäjiltä oletusarvoisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Räätälöityjä mainoksia on tähän asti nähty App Storessa, Pörssi-sovelluksessa sekä valituilla markkinoilla julkaistussa News-sovelluksessa.
Ponnahdusikkuna antaa käyttäjälle mahdollisuuden kytkeä tiedonkeruun päälle tai pois mielensä mukaan. Mieltymyksensä voi myöhemmin päivittää valitsemalla laiteasetusten päävalikosta Tietosuojan, sitten Applen mainonnan ja lopuksi Räätälöidyt mainokset.
Apple on jo hyvän aikaa vaatinut kolmansien osapuolten mainostajia kertomaan tiedonkeruustaan käyttäjille selkeästi ja kysymään toimiinsa luvan. Yhtiö itse on kuitenkin toiminut lähes täysin päinvastoin, mikä onkin ihmetyttänyt, ärsyttänyt ja jopa johtanut tutkintaan esimerkiksi Ranskassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmillakin iOS- ja iPadOS-ohjelmistoilla räätälöidyt mainokset voi kytkeä pois päältä edellä kuvatulla tavalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »