Kiinalainen älypuhelin- ja muiden älylaitteiden valmistaja Xiaomi on julkaissut vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen eli huhti-kesäkuun tuloksensa.
Xiaomin liikevaihto huhti-kesäkuulta kasvoi 64,0 prosentilla vuodentakaisesta 87,789 miljardiin juaniin eli noin 11,5 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna. Liikevoitto kasvoi samalla 98,1 prosenttia 10,726 miljardiin juaniin eli noin 1,4 miljardiin euroon ja nettotulos 83,9 prosenttia 8,263 miljardiin juaniin eli noin 1,1 miljardiin euroon.
Xiaomi kirjaa kuitenkin raportoituun tulokseensa jatkuvasti merkittäviä arvonmuutoksia sen yhteistyökumppaneihin sekä muihin yrityksiin tekemiensä sijoitusten arvonmuutoksista, joten paremmin Xiaomin oman liiketoiminnan kannattavuuden kehittymisestä kertoo oikaistu nettotulos: sekin kasvoi nyt 87,4 prosentilla 6,322 miljardiin juaniin eli noin 830 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huhti-kesäkuun liikevaihto ja oikaistu nettotulos olivat ennätyksiä Xiaomille.
Xiaomin älypuhelintoimitukset ovat kasvaneet viime ja tänä vuonna vauhdikkaasti sen markkinaosuuden noustua monilla eri markkinoilla ympäri maailman. Xiaomi on ollut kenties suurin hyötyjä Yhdysvaltojen rajoitusten ahdinkoon ajaman Huawein myynnin laskusta. Toisella neljänneksellä Xiaomi nousi eri tutkimusyhtiöiden arvioiden mukaan jo maailman toiseksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi, ja kesäkuun aikana sen on arvioitu jopa yltäneen toimituksissa älypuhelinvalmistajista kaikkein suurimmaksi. Euroopan markkinoilla Xiaomi oli jo koko vuosineljänneksen tasollakin suurin älypuhelinvalmistaja huhti-kesäkuussa.
Xiaomi itse kertoo maailmanlaajuisesten älypuhelintoimitustensa kasvaneen nyt huhti-kesäkuussa 86,8 prosentilla vuodentakaisesta 52,9 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihto älypuhelinmyynnistä kasvoi myös mielenkiintoisesti tismalleen saman verran kuin kappalemääräiset toimituksetkin, 86,8 prosenttia, ja ylsi 59,089 miljardiin juaniin eli vajaaseen 7,8 miljardiin euroon.
Xiaomin kaikki muut laitteet sisältävän IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 35,9 prosenttia vuotta aiemmasta 20,735 miljardiin juaniin eli noin 2,7 miljardiin euroon ja Xiaomin internet-palvelujen segmentin liikevaihto 19,1 prosenttia 7,034 miljardiin juaniin eli noin 920 miljoonaan euroon.
Pääosan, huhti-kesäkuussa 67,3 prosenttia, kokonaisliikevaihdostaan Xiaomi tekee yhä siis älypuhelimilla, joiden myynti on myös ollut nyt viime aikoina nopeimmassa kasvussa.
Xiaomin älypuhelinten MIUI-ohjelmistolla oli kesäkuussa maailmanlaajuisesti 453,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Ensimmäisen älypuhelimensa Xiaomi toi markkinoille 10 vuotta sitten vuonna 2011.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinan ulkopuolelta Xiaomin kokonaisliikevaihdosta kertyi huhti-kesäkuussa 43,6 miljardia juania eli lähes puolet. Xiaomi on vahva Kiinan lisäksi myös muualla Aasiassa ja Euroopassa, mutta Yhdysvaltojen markkinoilla sekin on vain niukasti läsnä.
Osana tulevia kasvusuunnitelmiaan Xiaomi kertoi aiemmin tänä vuonna aikeistaan laajentua myös sähköautojen markkinoille. Tähän liittyen Xiaomi kertoi nyt tulosjulkistuksensa yhteydessä ostavansa autonomisen ajamisen teknologiaa kehittävän Deepmotionin 77,37 miljoonan dollarin eli noin 66 miljoonan euron kauppahinnalla. Xiaomi on kertonut investoivansa sähköautomarkkinoille lähtemiseen jopa 10 miljardia dollaria 10 vuoden aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »