Apple toi pitkästä aikaa myyntiin uudistetun version Apple TV -laitteestaan tänä keväänä, kun uusi 2. sukupolven Apple TV 4K tuli myyntiin.
Uusi versio Apple TV 4K:sta sisältää tehokkaamman A12 Bionic -järjestelmäpiirin sekä huomattavasti aiempaa paremman kaukosäätimen. Parempi järjestelmäpiiri toi mukanaan 4K HDR -toistolle korkeammalla 60 hertsin virkistystaajuudella, HDMI 2.1 -tuen liitännässä sekä Wi-Fi 6 -yhteystuen. Alkuperäinen Apple TV 4K esiteltiin syksyllä 2017.
Huolimatta uudesta laiteversiosta, Apple TV on edelleen huono ostos ainakin vastineessaan rahalle, esittää Bloombergin Apple-reportteri Mark Gurman tuoreimmassa Power On -uutiskirjeessään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uuden version parannukset kuten myöskään Apple TV:n aiemmat ominaisuudet eivät oikeuta Gurmanin mukaan laitteen korkeaa hintaa, joka esimerkiksi Suomessa on 199 euroa (32 Gt) tai 219 euroa (64 Gt).
Alun perin vuonna 2007 alkuperäisen iPhonen rinnalla julkistetun Apple TV:n hankinnalle oli selvät perusteet. Se mahdollisti verkosta ladattujen TV-sarjojen ja elokuvien helpon katselun television suurella ruudulla. Vuonna 2007 Apple TV oli vielä aikaansa edellä, kuten myös vuonna 2010 julkaistu 2. sukupolven versio, joka tarjosi sisältöjä suoratoistona. Vuonna 2015 Apple toi Apple TV:lle App Storen.
Sittemmin markkinoille on tullut laaja joukko kilpailijoita, joista Suomessa tietenkin tunnetuin on Googlen Chromecast, jonka hinta on murto-osa Apple TV:stä. Lisäksi älytoiminnot ovat yleistyneet arkipäiväisiksi jo sisäänrakennettuna televisioissa. Kaikki sisältöpalvelut ovat tätä nykyä laajasti saatavilla useilla eri tavoilla. Jopa Apple itse on tuonut oman Apple TV -sovelluksensa ja Apple TV+ -sisältöpalvelunsa myös eri valmistajien älytelevisioihin ja -laitteisiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tämä teki Apple TV:stä pitkälti turhan lisälaitteen, ja kuluttajat näyttävät olevan samaa mieltä: vuoden 2020 tiedot Strategy Analyticsilta kertoivat, että Apple TV:llä on 2 prosentin markkinaosuus suoratoistolaitteista”, Gurman viittaa tutkimusyhtiön lukuihin.
Apple TV:n jäljelle oleva etu on lähinnä tiukka yhteys Applen ekosysteemiin ja sen muihin laitteisiin sekä palveluihin. Apple TV voi toimia HomeKit-laitteiden ohjaamisen apuna, osana Apple Arcade -pelipalvelua ja Apple Fitness+-treenipalvelua (saatavilla toistaiseksi vain valituilla markkinoilla) sekä AirPods-kuulokkeiden kanssa.
Kuitenkin Applelta tuntuu olevan hukassa visio siitä, mihin suuntaan Apple TV:tä pitäisi viedä – ja mikä perustelisi sen pitämistä markkinoilla. Applen TV-strategia on viime aikoina muotoutunut ennemminkin alkuperäissisältöjä sisältävän Apple TV+ -palvelun ympärille, mutta myös sen liikkeellelähtö on ollut hidas. Apple avasi palvelun syksyllä 2019 kapealla sisältömäärällä ja sittemmin koronapandemia on viivästyttänyt tuotantoja ja näin Apple TV+:n sisältötarjonnan kasvua palvelun kasvun kannalta kriittisessä alkuvaiheessa.
Bloombergin Gurman ehdottaa, että Apple voisi kokeilla Apple TV+:n tarjoamista maksutta kaikille Apple TV:n ostajille, edullisemman pienikokoisemman suoraan HDMI-liitäntään liitettävän version tuomista Apple TV:stä tai uusia ominaisuuksia, jotka paremmin perustelevat Apple TV:n hankintaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Mutta toistaiseksi, on vaikea uskoa tämän tapahtuman pian, erityisesti Applen tuotekehittäjien kertoessa minulle, ettei yhtiöllä ole vahvaa olohuonestrategiaa, ja ettei yhtiön sisällä ole suurta optimismia”, Gurman kuitenkin toteaa.
Lähes 15 vuoden yrittämisen jälkeen Apple ei ole onnistunut luomaan selvää markkinajohtajaa, olipa kyse sitten myynnistä tai markkinan suunnan näyttämisestä mitä nyt tulee televisioille tarjottaviin lisälaitteisiin ja niiden tarjoamiin älytoimintoihin.
”Tuleeko tuo versio vihdoin parantamaan Applen tarjontaa olohuoneeseen? Vain aika kertoo”, Gurman päättää pohdintansa Apple TV:n tulevaisuudesta. ”Mutta jos seuraava suuri uudistus ei mene hyvin, saattaa olla Applelle aika harkita Apple TV:n siirtämistä samaan hyllyyn muiden olohuoneeseen suunnittelemiensa tuotteiden, kuten iPod HiFin ja huippuluokan HomePodin, kanssa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös iPod HiFi aikanaan ja HomePod hiljattain osoittautuivat myynniltään pettymyksiksi, ja niiden kohtalona oli tuotannon ja myynnin lopettaminen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »