Tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin alustavien tilastojen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvoivat huhti-kesäkuussa 19 prosenttia vuodentakaisesta 329 miljoonaan kappaleeseen. Alkuvuoteen, tammi-maaliskuuhun, verrattuna toimitukset kuitenkin laskivat 7 prosentilla.
Toimitusten laskuun alkuvuodesta vaikuttivat komponenttipula sekä koronatilanteessa jälleen nähty käänne huonompaan sekä sitä seuranneet rajoitukset.
Kappalemääräisissä toimituksissa Samsung säilytti markkinajohtajan paikkansa 58 miljoonan älypuhelimen toimituksilla, mutta sen markkinaosuus painui 21 prosentista 18 prosenttiin toimitusten kasvettua vuodentakaisesta vain 7 prosentilla. Samanaikaisesti Xiaomi onnistui peräti tuplaamaan älypuhelintoimituksensa 26 miljoonasta viime vuoden huhti-kesäkuussa nyt 53 miljoonaan, ja nousi näin kappalemäärissä Applen ohi ensi kerran markkinakakkoseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin älypuhelintoimitukset laskivat alkuvuodesta huhti-kesäkuussa 24 prosentitia muun muassa sen tehtaalla Vietnamissa koronatilanteesta johtuvan tuotantokatkoksen seurauksena.
Älypuhelinmarkkinoilla on tapahtunut viimeisen reilun vuoden aikana suuria muutoksia, kun aiemmin suurimpiin valmistajiin lukeutunut Huawei on kadonnut kuvasta Yhdysvaltojen rajoitusten seurauksena. Xiaomi on ollut tilanteen suurin voittaja, ja se on kasvattanut markkinaosuuttaan niin Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa kuin Euroopassakin.
Myös Apple on menestynyt iPhone 12 -puhelimilla hyvin. iPhone-toimitusten Counterpoint Research arvioi kasvaneen huhti-kesäkuussa 49 miljoonaan, joka on Applelle huhti-kesäkuun ennätys.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinalaisvalmistajista Oppo ja Vivo säilyttivät 4. ja 5. sijansa Oppon jatkaessa kansainvälistymistä laajetumistaan ja Vivon oltua jälleen alkuvuoden tavoin suurin älypuhelinmerkki Kiinassa.
Counterpoint Research luokittelee Oppon alla toimivat OnePlussan ja Realmen erillisiksi tilastoissaan. OnePlussan toimitukset kasvoivat 170 prosenttia huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta sen edullisempiin hintaluokkiin kasvaneen malliston voimin ja Realmen 135 prosenttia. TOP5:n ulkopuolelta myös Lenovo, joka toimii älypuhelinmarkkinoilla muualla kuin Kiinassa pääasiassa Motorola-brändillä, kasvatti toimituksiaan Counterpointin mukaan 110 prosentilla.
Kappalemääräisten toimitusten lisäksi Counterpoint Research kertoo markkinoiden kehityksestä myös älypuhelintoimitusten liikevaihdon osalta. Huhti-kesäkuussa se arvioi älypuhelintoimitusten yltäneen 96 miljardin dollarin eli noin 81 miljardiin euroon 25 prosentin kasvulla vuotta aiemmasta.
Liikevaihdolla mitattuna Apple oli huhti-kesäkuussa entistäkin selvempi markkinajohtaja älypuhelimissa. Vahva liikevaihdoltaan noin 50 prosenttia kasvanut iPhone-myynti toi Applelle 41 prosentin markkinaosuuden älypuhelintoimituksista liikevaihdolla mitattuna verrattuna 34 prosenttiin viime vuoden huhti-kesäkuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin markkinaosuus liikevaihdolla mitattuna laski 17 prosentista 15 prosenttiin, kun taas Xiaomi kasvatti näin mitattua osuuttaan 6 prosentista 9 prosenttiin, Oppo 7 prosentista 9 prosenttiin ja Vivo 6 prosentista 9 prosenttiin.
Liikevaihdolla mitattuna Xiaomi, Oppo ja Vivo ovat siis Counterpoint Researchin tilastojen mukaan yhtä suuria, vaikka kappalemääräisissä toimituksissa keskimäärin edullisempia älypuhelinmalleja myyvä Xiaomi on selvästi Oppoa ja Vivoa edellä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »