Viime kuussa LinkedInistä kerättiin lupaa kysymättä yli 700 miljoonan käyttäjän tiedot, mikä käsittää 92 prosenttia palvelun käyttäjistä. Mukana oli sijaintitietoja, puhelinnumeroita ja palkkaviittauksia.
Tiedot kerännyt mies kulkee nimellä Tom Liner ja on hiljattain kertonut toimineensa ”huvin vuoksi”. Samalla mies on tosin aktiivisesti pyrkinyt myös myymään tietoja eteenpäin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytännössä tietojen kerääminen on tehty hyödyntämällä LinkedInin rajapintaa ja käyttämällä tietojen keräämiseen soveltuvaa ohjelmistoa. Kyse ei ole varsinaisesta tietomurrosta, sillä samat tiedot ovat muun muassa sovelluskehittäjien saatavilla. Toisaalta mukana on tietoja, joita ei normaalisti näytetä LinkedInissä, vaan kehittäjät käyttävät niitä muihin tarkoituksiin. LinkedInin valvonta rajapinnasta kerättävien tietojen määrästä onkin tapauksen yhteydessä pettänyt.
Kyse ei ole ensimmäisestä kerrasta, kun sosiaalisen median alustoilta on kerätty enemmän tietoja kuin mitä käyttäjät ovat voineet olettaa. Kenties kuuluisin tapauksista on vuoden 2018 Cambridge Analytica -skandaali, jolloin brittiyhtiö jäi kiinni 87 miljoonan Facebook-käyttäjän tietojen keräämisestä. Tässäkään tapauksessa kyse ei ollut varsinaisesta tietomurrosta, vaan Facebookin löyhästä valvonnasta kolmannen osapuolen sovellusten keräämien tietojen osalta.
Facebookin löyhä valvonta on ollut esillä myös tänä vuonna, kun LinkedInin tietovuodosta vastuussa ollut Liner teki saman tempun Facebookille. Huhtikuussa Liner onnistui keräämään Facebookista 533 miljoonan käyttäjän tiedot, joihin lukeutuivat muun muassa puhelinnumerot, syntymäpäivät ja käyttäjien koko nimet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jos omien tietojen vuotaminen sosiaalisesta mediasta huolestuttaa, tarjoaa esimerkiksi Have I Been Pwned nopean keinon tarkistaa, onko oma sähköposti tai puhelinnumero ollut tietovuodon kohteena. Kyse ei ole kaiken kattavasta tarkistusmenetelmästä, mutta sivusto antaa karkean yleiskuvan verkkoon vuodetuista tiedoista. Edelleen tehokkain keino tietovuotojen välttämiseksi on kuitenkin harkita tarkkaan, mitä tietoja sosiaaliseen mediaan tallentaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »