Sähköpotkulautoja vuokraava Voi Technology on kertonut aloittavansa ensimmäisenä maailmassa kokeilun konenäön hyödyntämisestä sähköpotkulaudoissa.
Voi Technologyn kumppanina hankkeessa on irlantilainen startup-yritys Luna. Yhdessä yhtiöt ovat kehittäneet ratkaisun, jonka tarkoituksena on estää sähköpotkulaudoilla ajamista jalkakäytävillä.
Kokeilussa testataan uutta kamera- ja konenäköteknologiaa, joka mahdollistaa sen, että sähköpotkulauta tunnistaa paikat, joissa sitä käytetään, kuten pyöräkaistalla, jalkakäytävällä tai tiellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi uuden teknologian avulla Voi saa kerättyä tietoa myös lautojen käytöstä ja pysäköinnistä. Laudat esimerkiksi tunnistavat jatkossa automaattisesti, onko ne pysäköity oikein pystyasentoon vai jätetäänkö lauta makaamaan. Jos lautaa ei ole pysäköity sääntöjen mukaan, kuljettajan ei anneta päättää matkaa.
”Esimerkiksi jalkakäytävällä ajamisesta lauta voisi ilmoittaa käyttäjälleen äänimerkillä, jotta käyttäjä vaihtaisi oikealle kaistalle. Pilotissa on tarkoituksena myös tutkia, voisiko lauta esimerkiksi hidastaa automaattisesti huomatessaan edessään jalankulkijoita. Lunan kanssa kehittämämme teknologia mahdollistaa myös sen, että lauta tunnistaa tiemerkintöjen avulla, onko se parkkeerattu oikein”, Voin operatiivinen johtaja Suomessa Reetta Alastalo kommentoi.
”Olemme opettaneet tekoälyä tuhansia tunteja videota sisältävän materiaalin avulla. Ensimmäinen käyttöpilottimme starttaa tässä kuussa Northamptonissa, Isossa-Britanniassa. Kameroilla varustetut laudat ovat ensin testiryhmän käytössä, ja niillä kerätään dataa ympäristöstä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myöhemmin kesällä kamerallisia lautoja aletaan ottaa myös yleiseen käyttöön.
Voi ja Luna kertovat uskovansa teknologian varsin nopeaan laajempaan käyttöönottoon: ne odottavat kameroiden tulevan kaikkiin sähköpotkulautoihin vuoteen 2022 mennessä.
”Konenäön avulla sähköpotkulaudat voidaan kouluttaa tunnistamaan vaarallisia tilanteita. Tämä maailman ensimmäinen pilotti luo täysin uudet standardit sähköpotkulautailun turvallisuudelle”, kertoo Voi Technologyn toimitusjohtaja Fredrik Hjelm.
Voi aikoo jatkossa tehdä kasvavissa määrin myös yhteistyötä kaupunkien kanssa. Sen keräämien tietojen perusteella kaupungit voivat esimerkiksi kehittää enemmän sähköpotkulautailuun sopivia reittejä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olemme sitoutuneita tekemään uusia innovaatioita varmistaaksemme, että jokainen sähköpotkulauta-ajelu on turvallinen ja myös pysäköinti tapahtuu turvallisesti”, Alastalo sanoo.
”Pitkällä aikavälillä algoritmit voivat tunnistaa esimerkiksi kuoppia tiessä ja tehdä liikenneanalyysejä, joista on hyötyä kaupungeille liikennesuunnittelussa”, hän jatkaa.
Kolme vuotta sitten perustettu Voi on kasvanut Euroopan suurimmaksi sähköpotkulautoja vuokraavaksi yhtiöksi. Sen lautoja on nykyään jo yli 60 kaupungissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »