Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut tietoja keväällä 2021 tehdystä viestintäpalvelujen käyttöä kartoittaneesta kuluttajatutkimuksesta.
Kuluttajatutkimuksen toteutti IROResearch Oy. Tutkimusta varten haastateltiin 2 001 vähintään 15-vuotiasta henkilöä puhelinhaastatteluina maalis-toukokuussa 2021.
Tutkimustulokset kertovat verkon viihdepalvelujen suosion vahvasta kasvusta: jopa 85 prosenttia kuluttajista käytti videoiden suoratoistoa, musiikkia tai muuta kuunneltavaa tarjoavia palveluja tänä keväänä. Sen sijaan alle puolet kuluttajista tilasi kuukausittain kotiinsa ruokaa tai tavaraa verkon kautta pandemiasta huolimatta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tv-sarjojen, elokuvien ja suorien tv-lähetystenkin katsominen on osin siirtynyt eri sovelluksiin. Kuluttajista 78 prosenttia oli viimeisen kolmen kuukauden aikana katsonut jotakin maksutonta tai maksullista suoratoistopalvelua. Lähes puolet kuluttajista oli katsonut maksuttomista palveluista suoria lähetyksiä ja 65 prosenttia oli katsonut niistä tallenteita, tv-ohjelmia tai elokuvia. Maksullinen palvelu tai sellaisen ilmaisjakso oli ollut tilattuna 50 prosentilla kuluttajista.
Käytetyimpien palveluiden joukossa olivat tv-kanavien omat ilmaispalvelut, YouTube sekä Netflix. Esimerkiksi Yle Areenaa kertoi käyttäneensä 55 prosenttia, YouTubea 34 prosenttia ja Netflixiä 33 prosenttia vastaajista. Perässä seurasivat maksulliset kotimaiset suoratoistopalvelut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Videon suoratoistopalveluiden ohella erilaiset musiikki- ja kuuntelupalvelut osoittautuivat yhtä suosituiksi: 76 prosenttia kuluttajista oli käyttänyt näitä palveluja. Ylivoimaisesti eniten netistä kuunneltiin musiikkia erilaisten sovellusten kautta: ilmaisia musiikkisovelluksia oli käyttänyt 56 prosenttia kuluttajista ja maksullisia musiikkipalveluja 33 prosentia.
Suoria kotimaisia nettiradiolähetyksiä, esimerkiksi radiokanavia, oli verkosta kuunnellut 30 prosenttia kuluttajista. Ulkomaisia vastaavia palveluja oli käyttänyt vain 6 prosenttia. Erilaisia podcasteja, tallenteita tai kuunnelmia oli kuunnellut 32 prosenttia kuluttajista, kun taas äänikirjoja oli netistä ja sovelluksista kuunnellut 19 prosenttia.
Koronapandemia kiihdytti viime vuodesta alkaen eri palvelujen kautta soitettavien ääni- ja videopuhelujen suosiota. Myös pikaviestejä lähettää viikottain yli 80 prosenttia kuluttajista samanaikaisesti, kun tavallisen puhelun soittaminen ja tekstiviestin lähettäminen ovat olleet laskusuunnassa jo pidempään. Silti ne ovat yhä suosituimpia viestintätapoja – ei tosin määrässä, vaan yleisyydessä.
Lisäksi keväällä 2021 kuluttajatutkimuksessa kysyttiin, tilaako vastaaja kotiinkuljetuksella ruokaa ja tavaroita sovellusten tai verkkosivujen kautta. Ravintoloiden ruoka-annoksia kotiinsa vähintään kuukausittain tilaa 19 prosenttia kuluttajista, kun taas muita elintarvikkeita tilaa kotiin vain 8 prosenttia. Kuluttajista 18 prosenttia kertoi tilaavansa kuukausittain muuta tavaraa kotiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »