Viihdejätti Disneyn suunnitelmiin ei kuulu edullisempaa, osittain mainosrahoitteista versiota sen suureen suosioon nousseesta Disney+-palvelusta.
Disneyn toimitusjohtaja Bob Chapek vastasi asiaan liittyvään kysymykseen Credit Suissen järjestämässä tapahtumassa tiistaina. Täysin Chapek ei mainosrahotteista versiota tyrmännyt, mutta totesi, ettei Disney toistaiseksi suunnittele sellaista. Asiasta on kertonut The Verge -sivusto.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Uudelleenarvioimme jatkuvasti, kuinka etenemme markkinoilla ympäri maailman, mutta meillä ei ole nyt suunnitelmia tuollaisesta. Olemme tyytyväisiä malleihin, joita meillä on tällä hetkellä”, Chapek kommentoi. ”Emme rajoita itseämme ja sano ei millekään. Mutta juuri nyt, meillä ei ole suunnitelmia.”
Yleisempiä edullisemmat mainosrahoitteisemmat tilausvaihtoehdot suoratoistopalveluista ovat paikallisissa palveluissa, niin Yhdysvalloissa kuin muuallakin – mukaan lukien myös Suomessa. Sen sijaan kansainväliset suosituimmat palvelut, kuten Netflix ja Disney+, tukeutuvat vain tilausmaksuihin mainosten sijaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa viime vuonna. Alun perin Disney ilmoitti odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajamäärän saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Nämä odotukset palvelun suosio murskasi totaalisella tavalla, ja aiemmin tänä keväänä Disney päivitti odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odottaa Disney+:n tilaajamäärän yltävänkin nyt jo 230-260 miljoonaan. Samalla se kertoi jatkossa lisäävänsä sisältöpanostuksiaan merkittävästi.
Vertailun vuoksi suoratoistopalvelujen ykkösellä Netflixillä oli maaliskuun 2021 lopussa 207,64 miljoonaa tilaajaa.
Vuoden 2020 aikana myös Disney+:n kasvua ajoi vahvasti koronapandemia, mikä lisäsi kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä.
Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. Suomessa palvelun hinta nousi 23. helmikuuta uuden Star-sisältöosion myötä aiemmasta 6,99 eurosta 8,99 euroon kuukaudessa ja 69,99 eurosta 89,90 euroon vuodessa uusille tilaajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Yhdysvalloissa Disney korotti alkuvuonna Disney+:n hintaa.
Disneyn toimitusjohtaja Chapekin mukaan hinnankorotuksilla ei ole ollut suurta vaikutusta palvelun suosioon. ”Meidän lanseerauksessa hinta-laatusuhde oli erittäin houkutteleva”, Chapek kommentoi. ”Mainittu ensimmäinen hinnankorotus tapahtui hiljattain, ja emme ole nähneet sen jälkeen merkittävästi korkeampaa poistumaa palvelusta.”
Disney+ on sisältänyt jo alusta alkaen kattavasti Disneyn omia Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars ja National Geographic -sisältöjä, minkä lisäksi Disney-historian hahmoja esiintyy palvelussa omissa uusissa sarjoissaan ja lyhytelokuvissa. Lisäksi palvelussa on yksinoikeudella alkuperäistuotantoja: lukuisia elokuvia, sarjoja, dokumentteja ja vain palvelussa esitettäviä lyhytelokuvia.
Koko Disney+-palvelun sisältö, mukaan lukien uutena mukaan tulleet Star-sisällöt, on saatavilla yhdellä yksinkertaisella kuukausi- tai vuosimaksulla. Omana välilehtenään osaksi Disney+:aa tullut Star sisältää puolestaan Disneyn aikuisille suunnattuja sarjoja ja elokuvia, kun Disney+:n sisältö muuten on pääosin suunnattu koko perheelle. Disneyn mukaan Starin mukaantulo osaksi Disney+:aa tuplaa koko palvelun sisältömäärän. Star käynnistyi Pohjoismaissa heti yli kolmella sadalla uudella nimikkeellä, ja uusia tv-sarjoja sekä elokuvia lisätään palveluun joka kuukausi Disneyn eri studioilta, kuten Disney Television Studios (20th Television ja ABC Signature), FX Productions sekä 20th Century Studios.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka Disney+:n tilaajamäärän kasvu on ollut vaikuttavaa, on kuitenkin huomioitava osa Disney+:n tilaajista saaneen palvelun käytännössä ilmaiseksi tai kaupan päälle muiden palvelujen kyljessä. Näin on esimerkiksi Intiassa ja Yhdysvalloissakin, joissa Disney+ on ollut saatavilla Verizonin liittymäkylkiäisenä.
Disney+:n sisältävän Disneyn Direct-to-Consumer -liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi alkuvuonna 59 prosenttia 4,0 miljardiin dollariin. Samalla yksikön liiketappio kutistui 805 miljoonasta dollarista vuotta aiemmin 290 miljoonaan dollariin. Yhdysvalloissa Disneyllä on Disney+:n lisäksi myös kaksi muuta suoratoistopalvelua, Hulu ja urheiluun keskittyvä ESPN+. Yhteensä Disneyn eri suoratoistopalveluilla oli tilauksia huhtikuun alussa jo 159 miljoonaa kappaletta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »