Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksessa on alkanut mielenkiintoinen kokeilu. Hätäilmoituksen voi vastedes tehdä myös viittomakielellä.
Hätäkeskuslaitos ja Kansaneläkelaitoksen alainen Vammaisten tulkkauspalvelukeskus ovat yhteistuumin alkaneet kehittää 112 Suomi -hätäpuhelusovellukseen viittomakielisille suunnattua palvelua. Sovelluksen avulla voi jatkossa tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä tulkin välityksellä suoraan hätäkeskuspäivystäjälle.
Ennennäkemättömän kokeilun tarkoituksena on tehtä hätäilmoituksista yhdenvertaisempia mahdollistamalla myös viittomakielisten ilmoitukset omalla äidinkielellään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokeilu on pyörähtänyt käyntiin 15. kesäkuuta ja sen on määrä kestää vuoden päivät.
Viittomakielisten hätäilmoitusten palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 8-16, ja viittomakielisen ilmoituksen voi 112 Suomi -sovelluksen lisäksi tehdä myös Hätäkeskuslaitoksen (www.112.fi) tai Kelan (www.kela.fi) verkkosivujen kautta.
Viittomakielisten hätäpuheluiden kokeilu ei vaikuta tekstiviestitse toteutettavien hätäilmoitusten toimintaan. Lisää kokeilusta voi lukea Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »