Apple on rekrytoinut entisen BMW-johtajan mukaan oman Project Titan -autoprojektinsa johtoon viime viikkojen aikana, raportoi Bloomberg.
Applen rekrytoima Ulrich Kranz työskenteli aiemmin noin 30 vuotta BMW:llä, ja oli vastuussa esimerkiksi BMW:n i3- ja i8-automallien kehitystyöstä. BMW:n jätettyään Kranz käväisi kolmen kuukauden ajan Faraday Future -sähköautoyhtiössä ennen kuin oli mukana perustamassa omaa itseajavia sähköautoja kehittänyttä startup-yritystä nimeltään Canoo sen toimitusjohtajana.
BMW:llä Kranz työskenteli ennen i-sarjan malleja myös Minin parissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applella Kranzin kerrotaan raportoivan Doug Fieldille, joka toimii koko Applen autoprojektin johtajana. Aiemmin Teslalla työskennellessään Field johti puolestaan sen Model 3 -mallin kehitystyötä.
Kokonaisuutena Kranz on yksi nimekkäimpiä autoalan osaajien rekrytointeja mitä Applelta on nähty, ja omiaan jälleen kiihdyttämään huhuja Applen sähköautosuunnitelmista.
Vasta viime viikolla Bloomberg raportoi Applen autoprojektista myös lähteneen useita johtajia. Pitkässä, useiden vuosien ajan kestävässä projektissa henkilöstövaihdokset ovat kuitenkin luonnollisia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen on jo pitkään raportoitu tutkineen oman sähköautonsa kehittämistä ja tuomista markkinoille. Apple itse on julkisesti vahvistanut vain kehittävänsä itseajamisen järjestelmiä autoihin. Aiemmin Applen huhuttiin kehittäneen omaa autoaan lokakuuhun 2016 asti, jolloin raportti kertoi Applen hyllyttäneen suunnitelmat omasta autostaan ja tämän seurauksena myös vähentäneen satoja työntekijöitä projektista.
Viime kuukausien aikana huhut Applen omasta sähköautoprojektista kuitenkin ovat palanneet täydellä voimalla ja tällä hetkellä Applen on raportoitu palanneen suunnittelemaan omaa sähköautoaan. Applen on kerrottu neuvotelleen useiden perinteisten autonvalmistajien kanssa kumppanuudesta oman sähköautonsa kehitystyössä sekä valmistuksessa. Tällä hetkellä Applen ei kuitenkaan tiedetä solmineen kumppanuutta minkään autonvalmistajan kanssa. Omalla brändillä toimivat autonvalmistajat ovat suhtautuneet nihkeästi mahdolliseen sopimusvalmistajan kaltaiseen rooliin yhteistyössä Applen kanssa.
Applen oman sähköauton, joka voisi haastaa myös Teslan, markkinoilletulon on arvioitu olevan aikaisintaan ohjelmassa vuonna 2024, mutta todennäköisesti vasta vuosia myöhemmin. Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin. Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin jonkinlaisia itseajamisen ominaisuuksia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »