Instagram kertoo algoritmiensa toiminnasta tuoreessa blogijulkaisussaan. Nyt kuka tahansa voi selvittää, miksi oma syöte on juuri sellainen kuin se on.
Instagram-pomo Adam Mossieri valottaa blogijulkaisussa kuvapalvelun algoritmien toimintaa ja korjaa heti alkuun yhden väärinkäsityksen: ”algoritmin” sijaan Instagramissa on käytössä ”useita algoritmeja, luokittelutapoja ja prosesseja, joilla kaikilla on oma käyttötarkoituksensa”. Prosessin perusteella määrittyy esimerkiksi se, mikä julkaisu saa enemmän, mikä vähemmän näkyvyyttä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Instagramin eri osioissa algoritmit toimivat erilaisilla periaatteilla. Esimerkiksi syöte ja tarinat painottavat tuttuja ja seurattuja käyttäjiä, joiden julkaisujen ja käyttäjän toimien perusteella algoritmit tarkkailevat neljänlaisia ”signaaleja” myöhempää käyttöä varten.
Algoritmit seuraavat käyttäjän toimia, kuten tykkäys- tai kommentoitialttiutta julkaisun nähdessään, kuvaan tai videoon lisättyjä tietoja esimerkiksi sijainnista, julkaisijaan liittyviä tietoja sekä käyttäjän omaa historiaa julkaisijan kanssa.
Yksinkertaistetusti Instagram-algoritmit siis painottavat sisältöä käyttäjiltä, joiden kanssa käyttäjä on ollut aiemmin vuorovaikutuksessa. Lisäksi Instagram pyrkii välttämään useita perättäisiä julkaisuja samalta käyttäjältä. Pitkälti samankaltaiset periaatteet vaikuttavat myös Tutki-näkymän koostumukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Algoritmien toimintaa ohjaavat myös suuret, tuhansia julkaisuja aikaansaavat tapahtumat, kuten urheilulajien lopputurnaukset tai merkittävät luonnonilmiöt, joiden esiintymistä esimerkiksi Tutki-näkymässä pyritään säätelemään hallitusti.
Tarkemmin Instagram-algoritmien toiminnasta kuvapalvelun eri osa-alueilla voi lukea Instagramin blogista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »