Älypuhelin- ja muiden laitteiden valmistaja Xiaomi kasvatti alkuvuonna tammi-maaliskuussa 2021 liikevaihtoaan 54,7 prosentilla vuotta aiemmasta 76,882 miljardiin juaniin eli tämän päivän kurssilla noin 9,8 miljardiin euroon.
Xiaomi julkaisi tammi-maaliskuun tuloksensa tänään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin mukaan sen älypuhelintoimitukset kasvoivat alkuvuonna vuodentakaisesta 69,1 prosenttia 49,4 miljoonaan älypuhelimeen. Vertailukaudella alkuvuonna 2020 toimituksia laskivat koronapandemian vaikutukset: Xiaomin Kiinan kotimarkkinoilla sekä tuotanto että myynti kärsivät selvästi koronavirusrajoituksista ja -peloista, minkä jälkeen maaliskuusta alkaen vaikutuksia alkoi näkyä muuallakin.
Älypuhelimista Xiaomin alkuvuoden 2021 liikevaihdosta tuli 69,8 prosentin kasvulla 51,491 miljardia juania eli noin 6,55 miljardia euroa, ja 67 prosenttia Xiaomin koko liikevaihdosta. Kaksi kolmasosaa Xiaomin bisneksestä oli siis alkuvuonna älypuhelinmyyntiä, yksi kolmasosa kaikkea muuta.
Xiaomin toimittamien älypuhelinten keskihinta nousi vain niukasti 1 042 juaniin eli noin 133 euroon. Suuri osa Xiaomin myymistä älypuhelimista on edelleen erittäin edullisia, vaikka yhtiö on panostanut vahvasti myös huippupuhelimiin, joiden myynti on myös kasvanut. 1. tammikuuta – 30. huhtikuuta 2021 välisenä aikana Xiaomi kertoo sen Mi 11:n, Mi 11 Pron ja Mi 11 Ultran tilausten ylittäneen yhteensä yli 3 miljoonaa kappaletta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tammi-maaliskuun aikana Xiaomin Kiinassa yli 3 000 juanin (noin 382 euroa) tai kansainvälisillä markkinoilla yli 300 euron tai vastaavan hinnan älypuhelinten toimitukset ylsivät yhteensä yli 4 miljoonaan kappaleeseen eli vajaaseen kymmenekseen sen koko älypuhelintoimituksista.
Älypuhelinmarkkinoilla Xiaomi on tätä nykyä kolmanneksi suurin brändi kappalemääräisillä toimituksilla mitattuna Samsungin ja Applen jälkeen. Xiaomi on ollut viime aikoina yksi selkeistä voittajista Huawein aiemmin vahvan älypuhelinmyynnin romahtaessa Yhdysvaltojen yhtiöön kohdistamien rajoitusten seurauksena. Tämä on avannut muun muassa Euroopassa Xiaomille tilaa kasvattaa omaa älypuhelinmyyntiään.
Älypuhelinliiketoiminnan bruttokate alkuvuonna oli 12,9 prosenttia. Xiaomi ei erittele segmenttikohtaisesti liikevoittoaan.
Älypuhelinten ohella Xiaomin tuotevalikoimaan kuuluu eri markkinoilla paljon muutakin – televisioita, läppäreitä, kodin älylaitteita, puettavia laitteita ja niin edelleen. Kaikki nämä ovat osa IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmenttiä, jonka liikevaihto kasvoi alkuvuonna 40,5 prosentilla 18,243 miljardiin juaniin eli noin 2,3 miljardiin euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Xiaomin kolmas merkittävä segmentti on palvelut, jonka liikevaihto kasvoi alkuvuonna 11,4 prosenttia 6,57 miljardiin juaniin eli noin 830 miljoonaan euroon. Xiaomin palveluliikevaihto kertyy valtaosin sen kotimarkkinoilta Kiinasta, jossa yhtiöllä on muun muassa oma sovelluskauppansa ja useita muita palveluja.
Xiaomin raportoitu liikevoitto alkuvuodelta 2021 paisui peräti 251,1 prosenttia 8,157 miljardiin juaniin eli noin 1,04 miljardiin euroon. Xiaomi kirjaa liikevoittoonsa kuitenkin arvonmuutoksia lukuisista ekosysteemikumppaneihin tekemistään sijoituksistaan, ja paremmin Xiaomin oman liiketoiminnan kannattavuuden kehitystä kuvaa Xiaomin julkaisema oikaistu nettotulos, joka sekin kasvoi alkuvuonna 163,8 prosenttia 6,069 miljardiin juaniin eli noin 770 miljoonaan euroon. Raportoitu nettotulos oli 7,789 miljardia juania.
Xiaomin tulos alkuvuodelta ylitti analyytikoiden keskimääräiset ennusteet.
Koko vuoden 2021 aikana Xiaomi tavoittelee yhä 200 miljoonan älypuhelimen toimituksia huolimatta muun muassa komponenttipulasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »