Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on julkaissut nyt tietoja älypuhelinmarkkinoiden kehittymisestä Suomessa alkuvuoden eli vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Counterpointin mukaan älypuhelintoimitukset Suomessa kasvoivat kokonaisuutena 28 prosentilla alkuvuonna. Vuotta aiemmin alkuvuoden toimituksia laskivat jo osittain koronapandemian vaikutukset.
Samsung nousi alkuvuonna jälleen kappalemääräisissä toimituksissa Suomen älypuhelinmarkkinoiden ykköseksi Applen napattua siltä hetkellisesti kärkipaikan loppuvuodesta 2020 iPhone 12 -lanseerauksen siivittämänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung kasvatti toimituksiaan vuodentakaisesta 46 prosenttia ja sen markkinaosuus Suomen älypuhelinmarkkinoista ylsi alkuvuonna 38 prosenttiin, joka oli korkein taso sitten vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen.
Applen iPhone-toimitukset kasvoivat puolestaan alkuvuonna vain 11 prosentilla, mikä painoi sen markkinaosuuden 24 prosenttiin verrattuna vuotta aiempaan 27 prosenttiin.
Suomenkin älypuhelinmarkkinoilla markkinaosuusmuutokset ovat olleet viimeisen vuoden aikana suuria Huawein aiemmin vahvan markkina-aseman romahdettua Yhdysvaltojen rajoitusten seurauksena. Huawein, jonka osalta Counterpoint laski vielä yhä alkuvuonna mukaan myös Huawein myymän Honorin, älypuhelintoimitukset laskivat 86 prosentilla tammi-maaliskuussa vuotta aiemmasta ja sen markkinaosuus painui 21 prosentista alkuvuonna 2020 nyt enää vain 2 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurin voittaja on ollut Xiaomi, jonka toimitukset kasvoivat 623 prosenttia eli yli seitsemänkertaiseksi ja markkinaosuus pomppasi 3 prosentista 14 prosenttiin. Xiaomi nousikin alkuvuonna Counterpointin mukaan täpärästi ohi OnePlussan, joka ylsi myös pyöristettynä 14 prosentin markkinaosuuteen 100 prosentin toimitusten kasvulla.
Xiaomin markkinaosuus on noussut tänä vuonna uudelle tasolle, sillä vielä vuoden 2020 lopullakin se oli alle 10 prosentin. Samanaikaisesti loppuvuodesta 2020 ja alkuvuonna 2021 OnePlussan markkinaosuus on taantunut hieman syksyn 2020 huipustaan.
Myös OnePlus on kasvattanut markkinaosuuttaan kuitenkin vahvasti tarkasteltuna viimeistä vuotta. Alkuvuonna sen markkinaosuus nousi 14 prosenttiin vuotta aiemmasta 9 prosentista. Kohtuuhintaisten premoum-älypuhelinten 400-599 dollarin hintakategoriassa OnePlus on ollut markkinajohtaja Suomessa viimeisen kolmen neljänneksen ajan.
Yksittäisistä älypuhelinmalleista Suomessa alkuvuoden myydyin oli Counterpointin mukaan Applen iPhone 12, kun taas OnePlus Nord nappasi kärkipaikan Android-puhelimista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteenlaskettuna Samsung, Apple, Xiaomi ja OnePlus kattoivat alkuvuonna Suomen älypuhelinmarkkinoista 90 prosentin osuuden, eli muille jäi jaettavaksi vain murusia. Esimerkiksi Cat-puhelinten ja HMD Globalin Nokia-älypuhelinten markkinaosuudet olivat 2 prosenttia. Cat-puhelinten toimitukset Counterpointin tilastossa ovat kasvaneet 105 prosentilla ja Nokia-älypuhelinten laskeneet 1 prosentilla. Erityisesti pienemmillä valmistajilla lukujen kehitykseen vaikuttaa myös uusien mallien lanseerauksen ja niihin liittyvien toimitusten ajoittuminen.
Hieman erikoisesti Counterpointin mukaan myös Oppon markkinaosuus Suomessa oli alkuvuonna 2 prosenttia, vaikkei yksikään merkittävä jälleenmyyjä Suomessa Oppo-puhelimia laajemmin myy eikä merkki oli virallisesti mukana Suomen markkinoilla. Mahdollisesti tässä on kyse Suomen lukuihin kirjautuvista kauttakulkutoimituksista ja/tai tukkumyynnistä Suomen kautta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »