Snapchatista tunnettu Snap julkisti eilen ensimmäiset myös näytöillä varustetut lisätyn todellisuuden Spectacles-lasinsa, joilla voi katsella erilaisia AR-efektejä sekä kuvata julkaisuja Snapchatiin tosimaailman kanssa sointuvien efektien kera.
Snap ei tuo lasejaan myyntiin, vaan aikoo aikoo vain tässä kehitysvaiheessa tarjota niitä valituille Snapchatin Lens-linssiefektien kehittäjille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapin laseissa on kummankin linssin osalta oma 3D-waveguide-teknologian näyttönsä, joiden kirkkaus yltää jopa 2 000 nitiin ja jotka tarjoavat 26,3 asteen näkökentän.
Nyt The Verge on kertonut lähteisiinsä perustuen, että Snap on sopinut ostavansa uusien Spectacles-lasien näyttöteknologian taustalla olevan WaveOptics-yrityksen yli 500 miljoonan dollarin eli noin 415 miljoonan euron kauppahinnalla.
Snapin edustaja on vahvistanut yritysoston tapahtuneen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
WaveOpticsin yritysosto on kauppahinnalla mitattuna Snapin historian suurin, ja kuvastaa yhtiön panostusta lisätyn todellisuuden lasien tulevaisuuteen.
Lisätyn todellisuuden laseista odotetaan tulevaisuudessa suurta läpimurtoa, ja merkittävyydessään niitä on verrattu jopa älypuhelimiin. Lupaavasta kehityksestä huolimatta visioissa maalatusta tulevaisuudesta ollaan vielä todellisuudessa varsin kaukana mitä tulee laitteiden suorituskykyyn kuvanlaadun ja näkökentän osalta, akunkestoon, kokoon ja hintaan. Snapin perustaja-toimitusjohtaja Evan Spiegel totesi tällä viikolla odottavansa lisättyn todellisuuden lasien suuren käyttöönoton olevan vielä noin vuosikymmenen päässä.
Snapin lisäksi omilla saroillaan suurilla tutkimus- ja tuotekehityspanostuksilla lisätyn todellisuuden laseja tiedetään kehittävän myös ainakin Applen ja Facebookin, ja kilpailu tälläkin saralla on erittäin kovaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Isosta-Britanniassa toiminut WaveOptics perustettiin vuonna 2014 ja oli ehtinyt nostaa rahoitusta toistaiseksi 65 miljoonan dollarin edestä. Yhtiöllä on noin 125 työntekijää, ja jatkossa se tulee toimimaan Snapin laiteyksikön vetäjän Steen Strandin alaisuudessa.
The Vergen mukaan 500 miljoona dollarin kauppahinnasta puolet maksetaan nyt Snapin osakkeiden muodossa ja toinen puolisko kahden vuoden päästä, joko rahana tai osakkeina.
Snapin edustajan mukaan WaveOptics jatkaa waveguide-näyttöjensä toimituksia myös muille yhtiöille ja työskentelee Snapin kanssa uusien optisten järjestelmien parissa.
Apple osti aiemmin vuonna 2018 waveguide-teknologiaan myös erikoistuneen Akonian omaa tuotekehitystään vahvistamaan, ja myös Facebookin ja Googlen tiedetään olevan aktiivisia oma teknologiansa kehitystyössä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Suomessa on lisätyn todellisuuden lasien waveguide-näyttöteknologian osaamista. Vuonna 2015 perustettu startup-yhtiö Dispelix on kertonut hiljattain uudesta 10 miljoonan euron rahoituskierroksesta, josta viisi miljoonaa oli jo kerättynä huhtikuun lopussa. Ennen tuoreinta kierrosta Dispelix on kerännyt rahoitusta jo lähemmäs 15 miljoonaa euroa. Nähtäväksi jää, päätyykö myös Dispelix vielä jonkun teknologiajätin ostamaksi lisätyn todellisuuden lasien kehityskilpailun tuoksinassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »