Lisäksi OnePlussan perustajajäsen ja toimitusjohtaja Pete Lau kertasi viime viikolla medioille järjestetyssä etätapaamisessa myös OnePlussan viime aikojen vahvoja kasvulukuja.
OnePlus julkisti uudet OnePlus 9 -huippupuhelimensa maaliskuussa, ja OnePlus 9 Pro tuli saataville aivan maaliskuun lopulla ja OnePlus 9 myöhemmin huhtikuussa. OnePlus 9 -puhelimilla OnePlus aloitti myös kolmivuotiseksi kestoltaan aiemmin kerrotun yhteistyön kameravalmistaja Hasselbladin kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
OnePlussan mukaan globaalisti vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana sen älypuhelintoimitukset kasvoivat 363 prosenttia vuotta aiemmasta. Aiemmin OnePlus kertoi jo toimitusten Euroopassa kasvaneen alkuvuonna 388 prosenttia.
Osittain myös OnePlussan vahvan kasvun takana on ollut Huawein surkastunut markkina-asema, mikä on avannut tilaa kaikkien muiden valmistajien kasvulle.
Pohjois-Euroopassa, mukaan lukien Suomessa, OnePlussan toimitukset kasvoivat yli 300 prosentilla alkuvuonna. Lisäksi Suomessa OnePlus ylsi vuoden 2020 lopulla loka-joulukuussa kärkeen 5G-älypuhelinten toimituksissa. Suomen lisäksi OnePlus on menestynyt vahvasti Tanskassa, jossa se on noussut toiseksi suurimmaksi Android-älypuhelinbrändiksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa OnePlus tavoittelee aseman vahvistamista jo entisestään vahvoilla Euroopan markkinoilla Suomessa, Tanskassa ja Alankomaissa, mutta sen lisäksi erityisesti pyrkii vahvistamaan asemaansa seuraavaksi entistä useammassa Euroopan maassa.
”Suomessa olemme saavuttaneet 15 prosentin markkinaosuuden, kun ensimmäisellä neljänneksellä Euroopassa kokonaisuutena markkinaosuutemme oli 2 prosenttia. Fokuksemme on ollut aluksi Pohjois-Euroopassa. Nyt rakennamme ja yritämme toistaa saman menestyksen muissa osissa maailmaa”, kommentoi toimitusjohtaja Pete Lau.
”Esimerkiksi Suomessa OnePlus on jo suositelluin älypuhelin yli 500 euron hintapisteessä”, toteaa Lau. ”Tulevaisuudessakin tavoitteemme on tarjota parhaita mahdollisia tuotteita käyttäjille. Keskitymme siihen, miten voimme tarjota parasta mahdollista ja olla eniten rakastettu brändi eniten rakastetuilla tuotteilla.”
”Uskomme parhaan mahdolliseen tuotteen olevan se, mikä tuo kasvua. Esimerkkinä tästä on Nordin lanseeraus viime vuonna. Uusi tuote toi merkittävää kasvua tuomalla OnePlus-kokemuksen saataville niin uusille käyttäjille kuin aiemmille OnePlus-käyttäjille. Nordissa ei ollut kyse kilpailusta sen kanssa mitä muuta oli markkinoilla, vaan parhaan mahdollisen tuotteen tarjoamisesta. Ja se menestyi erittäin hyvin Euroopassa ja Intiassa viime vuonna”, Lau kommentoi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvalloissa OnePlus ei ole toistaiseksi onnistunut saavuttamaan samanlaista menestystä kuin Intiassa ja osittain Euroopassa.
Älypuhelinmarkkinat Euroopan ja Yhdysvaltojen eroavat rakenteeltaan ”Molemmat ovat erittäin tärkeitä OnePlussalle, mutta hyvin erilaisia”, sanoo Lau. Euroopassa markkinat ovat hajautuneet useisiin maihin, useisiin eri kanaviin ja useisiin eri operaattoreihin, kun Yhdysvalloissa puhelinmyyntiä hallitsevat kolme suurta operaattoria. Käytännössä jo yhteistyö vain yhden suuroperaattorin kanssa vastaa jo paljon laajempaa kumppanijoukkoa Euroopassa.
Älypuhelinmalliston Nord-mallisarjalla viime vuonna Nordin, Nord N10 5G:n ja Nord N100:n laajentamisen lisäksi OnePlussan tuotevalikoima on kasvanut viime vuosien aikana myös täyslangattomiin kuulokkeisiin, tänä vuonna älykelloihin OnePlus Watchin myötä sekä OnePlus TV -älylelevisioihin. Television osalta kohdemarkkinana on tosin ollut toistaiseksi vain Intia.
Milloin OnePlus TV tulee saataville Euroopassa?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Näemme potentiaalia tulevaisuudessa muille markkinoille Intian lisäksi, mutta meillä ei ole tarkkaa aikataulua vielä. Näemme kuitenkin tulevaisuuden, jossa TV on saatavilla Euroopassa”, Lau vastasi.
OnePlussan tuotevalikoiman laajentuessa mielenkiintoinen asia on panostaminen omiin liikkeisiin. Toistaiseksi esimerkiksi Suomessa OnePlussalla on Helsingin keskustassa Exclusive Service Center -huoltopiste, jossa on myös laitteita esillä, muttei kuitenkaan myynnissä.
”Tulevaisuuden kehitys määrittää tarvetta omille kaupoillemme, esimerkiksi erilaisten esineiden internetin (IoT) tuotteidemme kehitys”, kommentoi Lau viitaten IoT-tuotteilla OnePlussan älypuhelinten ulkopuolisiin laitteisiin. ”Silloin oma kauppa saattaa sopia parhaiten strategiaan.”
Tällä hetkellä Laun mukaan kuitenkin hyvä yhteistyö operaattoreiden ja muiden jälleenmyyjien kanssa takaa jo OnePlussan tuotteiden saatavuuden esimerkiksi kautta Suomen ja muun Euroopan.
OnePlussaan liittyen viimeisen puolen vuoden aikana yksi mielenkiintoinen tapahtuma on ollut Pete Laun rinnalla OnePlussaa alusta alkaen kasvattamassa olleen Carl Pein lähtö yhtiöstä, jonka jälkeen hän perusti pikaisesti uuden oman Nothing-yrityksensä. Nothing on julkistamassa ensimmäisen tuotteensa, täyslangattomat Ear 1 -nappikuulokkeet, kesäkuussa ja tulee näin olleen heti alusta alkaen kilpailemaan osittain myös OnePlussan kanssa. OnePlussan täyslangattomien valikoimiin kuuluvat sen viime vuonna esittelemät OnePlus Buds ja OnePlus Buds Z.
Kysyttäessä Carl Pein Nothingista ja mahdollisesta yhteistyöstä ei Pete Lau halunnut sanoa juuri mitään. ”Me olemme keskittyneet omiin tuotteisiimme ja palveluihimme. Keskitymme käyttäjien palautteeseen ja parhaiden mahdollisten tuotteiden tarjoamiseen”, Lau vain totesi.
OnePlussan omista tuotteista seuraavaksi vuorossa on tänään vahvistettu uuden Nord-sarjalaisen saapuminen, ja todennäköisesti syksyllä tai loppuvuodesta nähdään jälleen uusia lippulaivamallejakin.
Entä taittuvanäyttöiset älypuhelimet? Laulta on kysytty OnePlussan suunnitelmista tällä saralla useasti aiemminkin, ja vastaus oli nyt kenties aiempaa asteen rohkaisevampi.
”Katsottaessa nykyistä tilaa taittuvanäyttöisten laitteiden kanssa, teknologia ja fyysiset ominaisuudet ovat kypsymässä”, sanoi Lau todeten myös OnePlussan kertovan suunnitelmistaan tarkemmin myöhemmin sitten, kun on sen aika. ”Rullautuvissa näytöissä puolestaan omat mahdollisuutensa, mutta myös omat haasteensa.”
Lisäksi pidemmällä aikavälillä tulevaisuudessa siintävät vielä lisätyn todellisuuden lasit, joissa on tuotekategoriana potentiaalia jopa älypuhelimen nykyisen valta-aseman murtajaksi. Laun mukaan OnePlus jatkaakin panostamistaan AR-teknologiaan ja -tutkimukseen, mikä on tärkeää tulevaisuuden kannalta.
”Henkilökohtainen odotukseni on, että lisätystä todellisuudesta tulee erityisen merkittävää yli viiden vuoden päästä”, sanoo Lau. ”Sen perusteella mitä me näemme, tämä tulee olemaan pidemmän aikavälin tarina”, kommentoi Lau muistuttaen, etteivät monet käytä vielä esimerkiksi myöskään älykelloa tai muuta puettavaa laitetta – mutta näidenkin määrä kasvaa koko ajan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »