Viihdejätti Disneyn suoratoistopalvelulla Disney+:lla oli 3. huhtikuuta 103,6 miljoonaa tilaajaa, Disney kertoi alkuvuoden tulosjulkistuksensa yhteydessä.
Aiemmin Disney kertoi 100 miljoonan rajan ylittymisestä jo maaliskuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa viime vuonna.
Alun perin Disney ilmoitti odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajamäärän saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Nämä odotukset palvelu murskasi totaalisella tavalla, ja hiljattain Disney päivitti odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odottaa Disney+:n tilaajamäärän yltävänkin nyt jo 230-260 miljoonaan. Samalla se kertoi jatkossa lisäävänsä sisältöpanostuksiaan merkittävästi.
Vertailun vuoksi suoratoistopalvelujen ykkösellä Netflixillä oli maaliskuun 2021 lopussa 207,64 miljoonaa tilaajaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden 2020 aikana myös Disney+:n kasvua ajoi vahvasti koronapandemia, mikä lisäsi kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä.
Vaikka Disney+:n tilaajamäärän kasvu on ollut vaikuttavaa, on kuitenkin huomioitava osa Disney+:n tilaajista saaneen palvelun käytännössä ilmaiseksi tai kaupan päälle muiden palvelujen kyljessä. Näin on esimerkiksi Intiassa ja Yhdysvalloissakin, joissa Disney+ on ollut saatavilla Verizonin liittymäkylkiäisenä.
Lisäksi viime aikoina Disney+:n kasvu on ollut merkittävästi hidastumaan päin. Alkuvuonna Disney+:n tilaajamäärä on kasvanut 8,7 miljoonalla 94,9 miljoonasta vuodenvaihteessa.
Disneyn mukaan kasvua hidastivat muun muassa Intiassa osana Disney+ Hotstar -palvelua olevien urheilutapahtumien siirtyminen koronavirustilanteen vuoksi sekä Latinalaisen Amerikan lanseerausten siirtyminen myös urheilutapahtumista johtuen. Euroopassa osana Disney+:aa ei ole urheiluoikeuksia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. Suomessa palvelun hinta nousi 23. helmikuuta uuden Star-sisältöosion myötä aiemmasta 6,99 eurosta 8,99 euroon kuukaudessa ja 69,99 eurosta 89,90 euroon vuodessa uusille tilaajille.
Myös Yhdysvalloissa Disney korotti alkuvuonna Disney+:n hintaa. Myös hinnankorotuksilla on varmasti ollut osaltaan jonkinlainen hidastava vaikutuksensa kasvuun.
Disney+ on sisältänyt jo alusta alkaen kattavasti Disneyn omia Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars ja National Geographic -sisältöjä, minkä lisäksi Disney-historian hahmoja esiintyy palvelussa omissa uusissa sarjoissaan ja lyhytelokuvissa. Lisäksi palvelussa on yksinoikeudella alkuperäistuotantoja: lukuisia elokuvia, sarjoja, dokumentteja ja vain palvelussa esitettäviä lyhytelokuvia.
Koko Disney+-palvelun sisältö, mukaan lukien jatkossa uudet Star-sisällöt, on jatkossakin saatavilla yhdellä yksinkertaisella kuukausi- tai vuosimaksulla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Omana välilehtenään osaksi Disney+:aa tullut Star sisältää puolestaan Disneyn aikuisille suunnattuja sarjoja ja elokuvia, kun Disney+:n sisältö muuten on pääosin suunnattu koko perheelle. Disneyn mukaan Starin mukaantulo osaksi Disney+:aa tuplaa koko palvelun sisältömäärän. Star käynnistyy Pohjoismaissa heti yli kolmella sadalla uudella nimikkeellä, ja uusia tv-sarjoja sekä elokuvia lisätään palveluun joka kuukausi Disneyn eri studioilta, kuten Disney Television Studios (20th Television ja ABC Signature), FX Productions sekä 20th Century Studios.
Disney+ -suoratoistopalvelu on katsottavissa lähes kaikilla yleisimmillä mobiili- ja kytketyillä laitteilla, kuten pelikonsoleilla, suoratoistolaitteilla ja älytelevisioilla. Sisältöä voidaan katsella neljällä laitteella samanaikaisesti. Mainoksia Disney+ ei sisällä. Palvelu tukee myös useita samanaikaisia latauksia ja henkilökohtaisia suosituksia. Yhdellä tilauksella voi perustaa jopa seitsemän eri käyttäjäprofiilia. Vanhemmat voivat luoda lapsille myös oman profiilin, jossa on helposti navigoitava, lapsiystävällinen käyttöliittymä ja ikätasolle sopivaa sisältöä.
Disney+:n sisältävän Disneyn Direct-to-Consumer -liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi alkuvuonna 59 prosenttia 4,0 miljardiin dollariin. Samalla yksikön liiketappio kutistui 805 miljoonasta dollarista vuotta aiemmin 290 miljoonaan dollariin. Yhdysvalloissa Disneyllä on Disney+:n lisäksi myös kaksi muuta suoratoistopalvelua, Hulu ja urheiluun keskittyvä ESPN+. Yhteensä Disneyn eri suoratoistopalveluilla on tilauksia jo 159 miljoonaa kappaletta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »