Live-äänikeskusteluhuoneista on tullut Clubhousen myötä sosiaalisen median ilmiö. Idean Clubhouselta omiin palveluihinsa ovat sittemmin kopioineet muut palvelut.
Clubhousen idea ovat live-äänikeskustelut huoneissa, joiden ylläpitäjät voivat nostaa mukaan osallistujia myös kuuntelijoista. Clubhousen idean ovat jo apinoineet muun muassa Facebook, LinkedIn, Reddit, Slack ja Twitter, mahdollisesti vähäisin muutoksin. Pisimmällä oman julkaisunsa kanssa on Twitter, joka avasi eilen Spaces-toimintosa kaikille yli 600 seuraajan käyttäjille.
Kasvavan kilpailun pyörteissä Clubhousen oma kasvu näyttää hidastuneen. Taustalla on kuitenkin järkeenkäypä selitys, ja kasvun hidastuminen toistaiseksi näyttää ennemminkin tarkoitukselliselta kuin palvelun syöksykierteen alkamiselta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jo huhtikuun aikana kerrottiin Clubhousen latausmää’rien romahtamisesta edelliskuukausista, ja kehitys jatkui yhä koko huhtikuunkin osalta. Sovellusanalytiikkayritys Sensor Towerin mukaan Clubhousen, joka on saatavilla vasta vain Applen iPhoneille, lataukset kävivät huipussaan helmikuussa, jolloin Clubhousen latasi 9,6 miljoonaa käyttäjää. Maaliskuussa lataukset jäivät vain 2,7 miljoonaan, josta ne putosivat edelleen vain noin 922 000 lataukseen huhtikuussa. Luvuista kertoo Business Insider.
Clubhousen lataukset Sensor Towerin mukaan
- Tammikuu: 2,4 miljoonaa
- Helmikuu: 9,6 miljoonaa
- Maaliskuu: 2,7 miljoonaa
- Huhtikuu: 922 000
Clubhousen oman ilmoituksen mukaan palvelulla oli helmikuun puolivälissä 10 miljoonaa käyttäjää. Sen jälkeen käyttäjämäärän kehityksestä ei ole tietoa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käyttäjämäärän kasvun hillitseminen on ollut Clubhouselta ehdottomasti tietoinen veto. Palveluun liittyminen vaatii edelleen kutsun aiemmalta käyttäjältä, mikä rajoittaa tietenkin merkittävästi kasvua ja latausmäärien kehitystä. Kutsuja on jaettavissa rajoitetusti, ja aiempi kasvupiikki syntyi, kun monet käyttäjät käyttivät nopeasti heille palvelussa jaetut kutsut. Clubhouse ei ole sittemmin avannut lisää kutsumahdollisuuksia.
Lisäksi Clubhouse on saatavilla vasta vain iPhoneille. Android-sovelluksen julkaisua odotetaan lähikuukausien aikana, ja sen myötä palvelun mahdollinen kohdeyleisö laajenee moninkertaiseksi. Clubhouse aloitti hiljattain Android-sovelluksensa beetatestauksen.
Vasta vuoden ikäisen Clubhousen nopea suosion kasvu on aiheuttanut myös kasvukipuja: yhtiö on nelinkertaistanut henkilöstönsä vuodessa, mutta on edelleen aliresurssoitu kasvuunsa nähden. Esimerkiksi Clubhousen infrastruktuurin kehitys ja itse palvelun toiminnassa suosittelualgoritmit eivät ole pysyneet vauhdissa mukana, on yhtiö itsekin myöntänyt. Tämä lienee myös tärkeä syy sille, miksi kasvun kanssa on haluttu jarrutella.
Mielenkiintoista on, milloin ja miten voimakkaasti Clubhousen kasvukäyrä kääntyy jälleen ylöspäin tulevina kuukausina, kunhan se on jälleen valmis suurempaan kasvuun. Selvää on, että niin pitäisi käydä, mutta epäselvää sen sijaan, kasvaako Clubhousesta pysyvä osa suosittuja, laajan käyttäkunnan sosiaalisen median palveluja, kuten Facebookista, Twitteristä, Snapchatista ja niin edelleen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Clubhouse nosti hiljattain uuden rahoituskierroksen, raportoidusti jo neljän miljardin dollarin eli noin 3,4 miljardin euron arvostuksella. Uuden rahoituksen määrästä ei ole tietoa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »