Verkon takavuosien suurnimet Yahoo ja AOL ovat päätyneet jälleen kauppatavaraksi, kun yhdysvaltalainen operaattori Verizon luopuu medialiiketoiminnoistaan.
Verizon on kertonut tänään sopimuksesta digitaalisen median yksikkönsä, mukaan lukien Yahoon ja AOLin, myynnistä pääomaisijoitusyhtiö Apollo Global Managementille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudessa omistuksessa kokonaisuuden nimeksi tulee Yahoo. Apollo ostaa Verizonilta 90 prosentin omistusosuuden 5 miljardilla dollarilla Verizonin säilyttäessä itselleen yhä loput 10 prosenttia.
Verizon osti Yahoon liiketoiminnan vuonna 2016, ja maksoi siitä lopulta 4,48 miljardia dollaria sen jälkeen, kun kauppahintaa alennettiin alkuperäisestä 4,8 miljardista dollarista käyttäjätietovuotojen vuoksi. AOLin Verizon osti aiemmin vuonna 2015 maksaen siitä 4,4 miljardia dollaria. Yhteensä Verizon maksoi Yahoosta ja AOLista vain muutama vuosi sitten siis lähemmäs 9 miljardia dollaria.
Verizonille Yahoo- ja AOL-kaupat toivatkin rökäletappiot, vaikka se aiemmin onkin myynyt erikseen jo verkkomedia The Huffington Postin BuzzFeedille ja some-palvelu Tumblrin Automatticille. Nuo kaupat tapahtuivat verrattain pienillä summilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muun muassa myös sähköpostipalvelustaan ja uutisten, urheilun ja talouden sisältöosioistaan tunnetun Yahoon lisäksi kauppaan kuuluvat myös muun muassa AOLin kautta osaksi kokonaisuutta tulleet teknologiamediat Engadget ja TechCrunch.
Verizon on suuntautunut mediaomistusten sijaan viime aikoina takaisin operaattoriyhtiöksi nykyisen toimitusjohtajansa Hans Vestbergin johdolla. Vestberg on ruotsalaisen Ericssonin entinen toimitusjohtaja.
Aikanaan vuonna 2016 Verizon nousi Yahoon ja AOLin ostolla Yhdysvaltojen verkkomainonnan markkinoilla kolmanneksi suurimmaksi, mutta Googlen ja Facebookin dominanssi on sittemmin vain kasvanut.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »