Applen kohutut yksityisyysparannukset on nyt julkaistu käyttäjille, mutta Facebook ei luovuta. Yhtiö pelottelee käyttäjiä jopa palveluidensa maksullisuudella, mikäli seurantaa ei sallita, 9to5Mac kertoo.
Apple julkaisi huhtikuun lopulla uudet ohjelmistonsa, myös iOS 14.5:n ja iPadOS 14.5:n. Tuoreimmat ohjelmistot sisältävät jo kuukausien ajan palstatilaa hallinneita yksityisyysparannuksia, jotka muun muassa antavat käyttäjälle vallan päättää, saavatko sovellukset seurata tämän liikkeitä eri ohjelmien välillä.
Uudistuksella pyritään Applen mukaan parantamaan käyttäjien yksityisyyttä, mutta jättimäiset mainostajat, kuten Facebook, ovat haranneet vastaan ja harkinneet jopa oikeustoimia Applen suunnitelmia vastaan. Uudistukset saattavat aiheuttaa huomattavan loven mainonnan kohdentamisesta elävän Facebookin liiketoimintaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt yksityisyysparannukset on kuitenkin julkaistu, ja Facebookinkin on niitä pakko noudattaa, joskaan taistelutta se ei luovuta. Kun käyttäjä avaa vaikkapa iPhonella Facebookin tai Instagramin, saa tämä pian eteensä ponnahdusikkunan, jossa Facebook kertoo terveisiä.
Facebookin ponnahdusikkunassa kerrotaan Applen uudistuksista sekä siitä, miten Facebookin palveluissa hyödynnetään seurantatietoja. Facebookin mukaan seurannan salliessaan käyttäjä saa eteensä kiintoisampia mainoksia, vahvistaa pienyrittäjien asemaa ja – mikä tärkeintä – varmistaa Facebookin palveluiden pysyvän ilmaisina myös jatkossa.
Facebook ei ole aiemmin maininnut maksullisuudesta mitään, ja yhtiö on alusta asti todennut palvelunsa olevan ilmainen ja pysyvänkin sellaisena. Uudet yksityisyysparannukset saattavat kuitenkin iskeä Facebookin toimintamalliin sen verran ankarasti, että yhtiön on pakko pyrkiä maanittelemaan käyttäjiä sallimaan seuranta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen säännösten mukaan palveluntarjoajat eivät saa suoraan pyytää käyttäjiä sallimaan seurantaa, eikä heille liioin saa tarjota etuja seurannan hyväksymisestä tai evätä sisältöä sen kieltäneiltä. Facebookin ilmoituskin on täten muotoiltu varoen, eikä se suoranaisesti kehota käyttäjiä mihinkään.
Myös Googlen tiedetään suunnittelevan Applen hiljattain julkaisemien yksityisyysparannusten kaltaisia muutoksia. Facebookin ja muiden mainostuloista elävien toimijoiden tulevaisuuden yllä leijuukin monenlaisia kysymysmerkkejä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »