Sosiaalisen median jätti Facebook teki alkuvuonna vahvan tuloksen.
Facebookin liikevaihto tammi-maaliskuussa kasvoi 48 prosenttia 26,171 miljardiin dollariin ja liikevoitto 93 prosenttia 11,378 miljardiin dollariin. Facebookin suhteellinen kannattavuus eli liikevoiton osuus liikevaihdosta nousi näin 33 prosentista 43 prosenttiin. Nettotulos kasvoi myös 94 prosenttia 9,497 miljardiin dollariin.
Myös Facebookin palveluiden käyttäjäämäärät jatkoivat vahvaa kasvuaan alkuvuonna. Facebookin itsensä päivittäinen käyttäjämäärä kasvoi 8 prosenttia vuodentakaisesta 1,88 miljardiin maaliskuussa ja kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä 10 prosentilla 2,85 miljardiin. Myös muut Facebookin palvelut, mukaan lukien Instagramin ja WhatsAppin, sisältävä käyttäjämäärä kasvoi päivätasolla 15 prosenttia 2,72 miljardiin ja kuukausitasolla myös 15 prosenttia 3,45 miljardiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin eri palveluita käytti siis päivittäin jo yli 2,7 miljardia ihmistä, mikä on tietenkin hurja määrä.
”Meillä oli vahva neljännes auttaessamme ihmisiä pysymään yhteydessä ja yrityksiä kasvamaan”, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. ”Jatkamme aggressiivisia panostuksia tarjotaksemme uusia ja merkityksellisiä kokemuksia tulevina vuosina, mukaan lukien uudemmilla alueilla, kuten lisätty ja virtuaalinen todellisuus, kaupankäynti ja sisällöntuottajien ympärille muodostunut liiketoiminta.”
Facebookin vahvaa tuloskehitystä alkuvuonna selittää sen liikevaihdon nopea kasvu, joka jätti nyt selvästi jälkeensä henkilöstömäärän ja liiketoiminnan kulujen kasvun. Facebookin liikevaihto kasvoi alkuvuonna 48 prosenttia, mutta henkilöstömäärä 26 prosenttia ja liiketoiminnan kulut 25 prosenttia. Näin Facebookin kannattavuus koheni selvästi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vahvaa liikevaihdon kasvua puolestaan ajoi kysynnän kasvu Facebook-mainonnalle: tämä johti keskimääräisen Facebook-mainoksen 30 prosentin hinnannousuun. Esitettyjen mainosten määrä nousi samanaikaisesti 12 prosentilla. Facebook kerää lähes kaiken liikevaihtonsa palveluissaan esitettävistä mainoksista.
Kuluvasta neljänneksestä alkaen Facebook odottaa vastatuulta Applen maanantaina julkaisemasta iPhonen iOS 14.5 -käyttöjärjestelmäpäivityksestä, joka vähentää käyttäjien seurantaa erityisesti eri sovellusten välillä, koska seurantaan tarvitaan jatkossa myönteinen erillinen vastaus käyttäjältä, ja voi heikomman tulosten seurannan vuoksi laskea myös Facebook-mainonnan kiinnostavuutta.
Kassassa Facebookilla oli maaliskuun lopussa 64,22 miljardia dollaria. Investointeihin se käytti alkuvuonna 4,42 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »