Muutama vuosi sitten itseajavien robottitaksien odotettiin yleistyvän nopeasti. Sittemmin laajoilla alueilla toimivien autonomisten ajoneuvojen kehitystyö onkin koko ajan edennyt, mutta edelleen laajamittainen käyttöönotto vaikuttaa olevan ainakin vuosien päässä.
Itseajavan auton kehittämiseen tuntuu pätevän se, että tietylle kohtuulliselle tasolle on ollut verrattain helppo yltää, mutta todelliset haasteet alkavat vasta tämän jälkeen, kun robottiauton toiminnasta pitäisi saada hiottua viimeisetkin virheet pois ja auton onnistua ajamisessa eri tilanteissa, erilaisilla teillä, eri olosuhteissa ja niin edelleen.
Itseajavien autojen kehittämiseen lähtivät mukaan muutama vuosi sitten kaikki kynnelle kykenevät, mutta sittemmin hankkeissa on nähty myös merkittävää rationalisointia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt oman itseajavien, autonomisten ajoneuvojen kehitysyksikkönsä myynnistä on kertonut myös kyytipalvelu Lyft, joka on Uberin merkittävin kilpailija Yhdysvalloissa. Lyft myy kehitysyksikkönsä Toyotan uudelle Wowen Planet Holdings -tytäryhtiölle 550 miljoonalla dollarilla.
Kauppasummasta 200 miljoonaa dollaria maksetaan nyt kaupanteon yhteydessä ja 350 miljoonaa dollaria tulevien viiden vuoden aikana. Järjestelyssä noin 300 työntekijää siirtyy Lyftiltä Wowen Planetin palkkalistoille.
Lyftin itseajamisen kehitystiimi on työllistänyt aiemmin alkuvuodesta 2020 yli 400 ihmistä Yhdysvalloissa, Münchenissä Saksassa sekä Lontoossa Isossa-Britanniassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lyft odottaa järjestelyllä olevan noin 100 miljoonan dollarin parantava vaikutus sen oikaistuun liikevoittoon vuositasolla. Itseajavien autojen kehitystyö on kallista: vaadittavan henkilöstön palkitseminen vaatii suuria satsauksia, koska ala on yhä erittäin kilpailtu. Samanaikaisesti kehitettävän teknologian merkittävät ansaintamahdollisuudet ovat todennäköisesti edelleen vuosien päässä.
Lyft on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä myös muiden itseajavien autojen kehittäjien kanssa, esimerkiksi Hyundain ja autoalan alihankkian Aptivin Motional-yhteisyrityksen sekä Googlen sisaryhtiön Waymon kanssa.
Lyft säilyttää itsellään jatkossakin myös tiimin tuotekehittäjiä, tuotepäälliköitä, datatieteilijöitä ja käyttöliittymäsuunnittelijoita, jotka olivat työskennelleet itseajavien autojen tilaamiseen ja käyttöön liittyvien hankkeiden parissa. Tämä tiimi kantaa jatkossa nimeä Lyft Autonomous ja jatkaa työtään itseajavien autojen yhdistämisessä Lyftin kyytipalvelun kanssa.
Toyota puolestaan aikoo yhdistää omat aiemmat itseajamisen tutkijansa Toyota Research Institutesta osaksi Wowen Planetia yhdessä Lyftiltä tulevan henkilöstön kanssa muodostaen näin noin 1 200 työntekijän yksikön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin kyyti- ja ruoan kotiinkuljetuspalveluja tarjoava Uber myi myös oman itseajavien robottiautojen kehitysyksikkönsä Advanced Technologies Groupin joulukuussa 2020 ilmoitetussa kaupassa. Uber myi yksikkönsä startup-yritys Auroralle, josta Uberille itselleen järjestelyssä jäi 26 prosentin omistusosuus.
Yleisesti teknologialtaan johtavassa asemassa itsejavien autojen kehitystyössä on arvioitu olevan Waymon, joka syntyi aikanaan Googlen robottiautoprojektista. Waymo tarjoaa nykyisin pilottihankkeissaan robottitaksikyytejä Phoenixissa, Arizonassa sekä San Franciscossa, Kaliforniassa. Silti myöskin Waymon teknologiaan perustuvien laajamittaisten robottitaksipalveluiden odotetaan olevan vielä useamman vuoden päässä.
Vielä vuonna 2016 Lyft ennusti ihmiskuskien osuuden kyydeistä kääntyvän laskuun jo vuoden 2020 jälkeen ja autonomisten ajoneuvojen valtaavan markkinat 2020-luvun alkuvuosien aikana. Nyt tiedetään, että tämä osoittautui aivan liian optimistiseksi arvioksi.
Time to bring out one my favorite charts: Lyft's 2016 plan for AV adoption https://t.co/GsgIeL3cnX pic.twitter.com/KoFgg55m80
— David Zipper (@DavidZipper) April 26, 2021
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »