Snapchat-sovelluksen takaa löytyvä Snap raportoi alkuvuodelta 2021 vahvan tuloksen, joka sai myös markkinoilta hyväksyvän vastaanoton osakekurssin päädyttyä 5,0 prosentin nousuun pörssin jälkikaupankäynnissä.
Snapin liikevaihto tammi-maaliskuussa kasvoi 66 prosentilla vuotta aiemmasta 769,9 mijoonaan dollariin. Liiketulos pysyi kuitenkin edelleen tappiollisena: liiketappio kasvoi hieman 286,4 miljoonasta dollarista 303,6 miljoonaan dollariin. Nettotulos sen sijaan parani vastaavasti hieman 305,9 miljoonasta dollarin tappiosta 286,9 miljoonaan dollariin.
Snapin liiketoiminnan tappiollisuus on kuitenkin hyvin selitettävissä sen kasvuun tekemillä etupainotteisilla panostuksilla. Lisäksi Snapin kassavirta oli jo plussalla: liiketoiminnan kassavirta oli 136,9 miljoonaa dollaria ja investointien jälkeinen vapaa kassavirta 126,0 miljoonaa dollaria. Merkittävä ero kassavirran ja tuloksen välille syntyy osakepohjaisista kannustimista, jotka lasketaan kuluiksi tuloslaskelmassa, mutta jotka eivät syö suoraan kassavirtaa. Kassavirta oli ensimmäistä kertaa positiivinen nyt alkuvuonna Snapin pörssiin listautumisen jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapin alkuvuoden tulos ylitti analyytikkoennusteet niin käyttäjämäärän kasvun, liikevaihdon kuin tuloksen suhteen.
Snapchatilla oli 280 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivässä ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Määrä kasvoi 51 miljoonalla eli 22 prosentilla vuodentakaisesta. Ensimmäisen kerran suurempi osa käyttäjistä oli Androidilla ohi iPhonen. Aiemmin Android-sovelluksen ongelmat olivat ongelma myös Snapille, mutta sovelluksen uudelleen rakentaminen on tuottanut tulosta. Myös Snapchatin eri toiminnot kasvattivat alkuvuonna vahvasti käyttäjämääriään, ja kokonaisuutena Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi nopeinta vauhtiaan kolmeen vuoteen.
Snap odottaa myös vahvan kasvun jatkuvan ja vain kiihtyvän, mikä todennäköisesti erityisesti tyydytti sijoittajia tulosjulkistuksessa. Kuluvalla vuoden 2021 toisella neljänneksellä Snap odottaa liikevaihdon kasvun kiihtyvän 80-85 prosenttiin ja päivittäisen käyttäjämäärän yltävän 290 miljoonaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »