Clubhouse nousi nopeasti viime kuukausien aikana sosiaalisen median ilmiöksi. Mutta tuleeko palvelusta kestävä menestys?
Clubhousen idea ovat live-äänikeskustelut huoneissa, joiden ylläpitäjät voivat nostaa mukaan osallistujia myös kuuntelijoista. Clubhousen menestyksen jälkeen useat eri suuremmat palvelut ovat kopioineet tai kopioimassa Clubhousen idean omiin palveluihinsa. Näin ovat tehneet muun muassa Facebook, LinkedIn, Reddit Slack ja Twitter, mahdollisesti vähäisin muutoksin.
Kasvava kilpailu luo tietenkin omat haasteensa Clubhouselle, mutta miten on palvelun kiinnostavuuden laita yleisesti? Sovellusanalytiikkayritys Sensor Towerin mukaan Clubhousen, joka on saatavilla vasta vain Applen iPhoneille, lataukset kävivät huipussaan helmikuussa, jolloin Clubhousen latasi 9,6 miljoonaa käyttäjää. Maaliskuussa lataukset jäivät vain 2,7 miljoonaan, vain hieman päälle tammikuun 2,4 miljoonan tason.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Clubhousen lataukset Sensor Towerin mukaan
- Tammikuu: 2,4 miljoonaa
- Helmikuu: 9,6 miljoonaa
- Maaliskuu: 2,7 miljoonaa
Clubhousen oman ilmoituksen mukaan palvelulla oli helmikuun puolivälissä 10 miljoonaa käyttäjää. Sen jälkeen käyttäjämäärän kehityksestä ei ole tietoa.
Käyttäjämäärän kasvun hillitseminen on Clubhouselta myös tietoinen veto. Palveluun liittyminenhän vaatii edelleen kutsun aiemmalta käyttäjältä, mikä rajoittaa tietenkin merkittävästi kasvua ja latausmäärien kehitystä. Kutsuja on jaettavissa rajoitetusti. Lisäksi Clubhouse on saatavilla vasta vain iPhoneille. Android-sovelluksen julkaisua odotetaan lähikuukausien aikana, ja sen myötä palvelun mahdollinen kohdeyleisö laajenee moninkertaiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Clubhouse nosti hiljattain uuden rahoituskierroksen, raportoidusti jo neljän miljardin dollarin eli noin 3,4 miljardin euron arvostuksella. Uuden rahoituksen määrästä ei ole tietoa.
Vasta vuoden ikäisen Clubhousen nopea suosion kasvu on aiheuttanut myös kasvukipuja: yhtiö on nelinkertaistanut henkilöstönsä vuodessa, mutta on edelleen aliresurssoitu kasvuunsa nähden. Esimerkiksi Clubhousen infrastruktuurin kehitys ja itse palvelun toiminnassa suosittelualgoritmit eivät ole pysyneet vauhdissa mukana, on yhtiö itsekin myöntänyt. Tämä on myös tärkeä syy sille, miksi kasvun kanssa on haluttu jarrutella.
Toistaiseksi latausmäärien tähänastisen huipun ohittaminen ei siis kerrokaan paljoa Clubhousen pidemmän aikavälin menestyksestä – jos ja kun, lataus- ja käyttäjämäärät kääntyvät jälleen vahvaan kasvuun jatkossa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »