Suomalainen, kiinalaisen Tencentin pääomistama, peliyhtiö Supercell on kertonut tänään poikkeuksellisesti peräti kolmesta kehitteillä olevasta pelistä.
Kaikki uudet pelit hyödyntävät Supercellin aiemmasta tuttua Clash-brändiä ja sijoittuvat Supercellin sanoin Clash-maailmaan.
Supercellin mukaan se ei yleensä tiedota kehityksen alla olevista peleistään, mutta teki tähän nyt poikkeuksen. Kolmen uuden pelin tuominen esille on Supercellille merkittävä laajennus, sillä laajasti yhtiö on julkaissut vuodesta 2012 alkaen vain viisi peliä (2012 Clash of Clans ja Hay Day, 2014 Boom Beach, 2016 Clash Royale sekä 2018 Brawl Stars), jotka kaikki ovat ylittäneet yhden miljardin dollarin rajan bruttomyynnissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuosien kuluessa Supercell on kehittänyt myös monia muita pelejä, jotka eivät kuitenkaan ole edenneet lopulta laajaan julkaisuun. Supercellin toimintatapaan kuuluu peleille asetettu todella korkea vaatimustaso sekä päätöksen pelin julkaisusta jättäminen sen kehittäneelle tiimille.
Supercellin perustaja-toimitusjohtaja Ilkka Paananen viittaa tähän myös uusien pelien kohdalla.
”Kaikki kolme peliä ovat yhä kehityksessä, ja kuten tiedätte, mitä tahansa voi tapahtua. Kuten aina Supercellillä, on pelitiimiemme päätettävissä tulevatko nämä pelit pääsemään globaalin julkaisuun vai eivät. Mitä tahansa tapahtuu, halusimme näyttää teille, minkä parissa työskentelemme jo nyt tässä vaiheessa!” Paananen twiittasi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercell aikoo julkaista kolme uutta Clash-peliään – Clash Quest, Clash Mini ja Clash Heroes – valituilla markkinoilla ja testata näin pelaajien suhtautumista niihin. Kyse on niin sanotusta soft launchista, jonka menestymisen ja pelaajien palautetta seuraavan kehityksen perusteella päätetään aikanaan mahdollisesta laajasta, suuremman mittakaavan globaalista julkaisusta.
Yhteisölle suunnatussa julkaisussaan Supercell viittaa pelaajilta saatavaan tuomioon. ”Teidän palautteenne avulla uskomme näistä kolmesta voivan tulla loistavia pelejä, jollaisia Clash-fanit ansaitsevat. Jos ne eivät kuitenkaan täytä standardeja, tapamme ne ja siirrymme eteenpäin muihin hankkeisiin – liittyen sitten Clashiin tai”, Supercellin tiedotteessa todetaan.
Supercellin mukaan kolme uutta peliä ovat täysin erilaisia kuin aiemmat Clash-pelit, vaikka ne niiden maailmaan ja hahmoihin perustuvatkin.
Uusista peleistä Clash Quest on vuoropohjainen strategiapeli, jossa liikutaan eri saarten välillä ja taistellaan vastustajia vastaan. Clash Mini puolestaan on ”strateginen lautapeli” Clash-universumissa, jossa pelaajat asemoivat lempihahmonsa taisteluihin. Kolmannessa uudessa pelissä Clash Heroesissa Clash-hahmot voi ”ohjastaa löytämättömille maille osana eeppisiä retkiä ja nousua Clash-sankareiksi”.
Supercell on avannut kolmelle uudelle pelille uuden clash.com-verkkosivun, jolla voi ilmoittaa kiinnostuksestaan saadakseen myöhemmin tiedon, kun peli tulee saataville omassa maassa. Lisäksi Supercell on avannut Twitteriin, YouTubeen ja Instagramiin omat tilinsä kullekin pelille uutisten seuraamiseksi. Linkit näihin löytyvät verkkosivulta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudet Clash-pelit onnistuessaan olisivat Supercellille tärkeitä liiketoiminnan näkökulmasta. Supercellin liikevaihto ja tulos ovat laskeneet viime vuodet merkittävien uusien pelijulkaisujen puuttuessa.
Vuonna 2020 Supercell ylsi raportoituun 1,30 miljardin euron liikevaihtoon ja 407 miljoonan euron käyttökatteeseen (EBITDA eli tulos ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja arvonalentumisia). Käyttökate oli reilut 31 prosenttia liikevaihdosta, eli Supercell oli edelleen erittäin kannattava.
Ennätystasolla Supercellin liikevaihto oli vuonna 2016, jolloin se ylsi 2,1 miljardiin euroon. Vuonna 2017 liikevaihto laski 1,8 miljardiin ja vuonna 2018 1,37 miljardiin euroon, josta nähtiin pieni käänne ylöspäin 1,4 miljardiin euroon vuonna 2019 ennen jälleen viimevuotista laskua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »