Huawei kertoi eilen kokonaisuutena vuoden 2020 tuloksestaan – liikevaihto kasvoi edelleen 3,8 prosenttia ja nettotulos 3,2 prosenttia edellisvuodesta viime vuonnakin huolimatta Yhdysvaltojen rajoituksista.
Huawein mukaan yhtiö aikoo panostaa tänä vuonna vahvasti kannettaviin tietokoneisiin, älykelloihin ja audiolaitteisiin. Näin se toimii tilanteessa, jossa yhtiön aiemmin vahva markkina-asema älypuhelimissa muun muassa Euroopassa on heikentynyt selvästi Yhdysvaltojen rajoitusten ja niiden seurausten – Google-palvelujen poistumisen ja komponenttihankintojen vaikeutumisen rapauttaman tuotannon – myötä.
Huawein mukaan sen tavoitteet Huaweille uudemmissa tuotekategorioissa ovat kuitenkin vuonna 2021 korkealla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Lähitulevaisuuden tavoitteenamme on nousta kolmen parhaan joukkoon markkinaosuudessa mitattuna niin kannettavien tietokoneiden kuin puettavien älylaitteidenkin osalta. Minulla on hyvin vahva luotto onnistumiseemme”, kertoo kesällä 2020 Huawein uutena maajohtajana aloittanut Ivan Lv. Ennen siirtymistään Suomeen hän toimi johtotehtävissä Huawei Itävallan ja Bulgarian parissa.
Suomi oli aikanaan ensimmäinen Kiinan ulkopuolinen markkina-alue, jossa Huawei saavutti yli 30 prosentin markkinaosuuden matkapuhelinten myynnissä. Sen jälkeen yhtiö on pyrkinyt kasvattamaan markkinaosuuttaan Suomessa tasaisesti kaikkien laitteidensa osalta.
Huawei on jo ehtinyt saavuttaa Suomessa vahvan markkina-aseman älykellojen kohdalla: Huawei kertoo nousseensa markkinoiden ykköseksi älykellojen myynnissä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huaweilla on useita älykellomalleja, kuten Huawei Watch GT 2e, Huawei Watch GT 2 Pro sekä Huawei Watch Fit.
Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä Huawein markkinaosuus puettavissa älylaitteissa Keski- ja Itä-Euroopassa ja Pohjoismaissa oli 22 prosenttia ja Huawei toimitti yli 43,5 miljoonaa älykelloa ja -ranneketta.
Lisäksi Huawei pyrkii vauhdittamaan myös kannettavien tietokoneiden ja audiolaitteiden myyntiä kuluvana vuonna, ja luvassa on runsaasti niihin liittyviä tuoteuutuuksia pitkin vuotta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2020 Huawein audiotuotteiden myynti kuusinkertaistui jo vuoteen 2019 verrattuna. Lisäksi Huawein kannettavien tietokoneiden toimitusten vuosikasvu Keski- ja Itä-Euroopassa ja Pohjoismassa oli peräti yli 715 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Luvut sisältävät vielä myös Honorin laitteiden toimitukset. Huawei ilmoitti 17. marraskuuta Honorin myynnistä uusille omistajille.
”Vuosi 2021 tulee olemaan äärimmäisen kiinnostava vuosi Huaweille, koska julkaisemme paljon uusia laitteita ja panostamme vahvasti erityisesti tietokoneisiin, älykelloihin ja -rannekkeisiin sekä audiotuotteisiin. Meillä on erinomainen tuoteportfolio, joten uskon vahvaan kasvuun tänä vuonna. Laitteiden lisäksi panostamme vahvasti myös oman AppGallery-sovelluskauppamme kehittämiseen ja pyrimme tuomaan saataville kaikki suomalaisille tärkeät sovellukset. Tulevaisuudessa Huaweista tulee yhä laaja-alaisempi yhtiö, joka keskittyy kehittämään omaa vahvaa ekosysteemiään”, Huawei Suomella loppuvuodesta 2020 aloittanut johtava PR- ja viestintäpäällikkö Joonas Nurmela kertoo.
Huaweilla on Suomessa kuluttaja- ja verkkolaiteliiketoiminnan toimintojen lisäksi myös tuotekehityskeskukset sekä Helsingissä että Tampereella, joissa työskentelee yhteensä useampi sata tuotekehittäjää. Suomessa on tehty kehitystyötä muun muassa Huawein tietoturvan, sovelluskehityksen, antennitekniikan, RFIC-tekniikan, audioratkaisujen ja kuvantamistekniikan osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »