Nokia järjesti tänään iltapäivällä odotetun pääomarkkinapäivänsä, jonka myötä Nokia samalla päätti vaiheittaisen, jo viime vuoden puolelta alkaneen, elokuun alussa toimitusjohtajana aloittaneen Pekka Lundmarkin johdolla laaditun uuden strategiansa julkistamisen.
Jo aamulla Nokia kertoi tiedotteella näkymistään vuodelle 2023 aiemmin ilmoittamiensa kuluvan vuoden 2021 näkymien jatkoksi. Koko yhtiön tasolla Nokia odottaa vertailukelpoisen liikevoittoprosentin nousevan 10-13 prosenttiin vuonna 2023, kun tämän vuoden ohjeistus on 7-10 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian uuden strategian jo aiemmin julkistettuja kulmakiviä ovat Alcatel-Lucent-kaupan kautta ja myötä aiemmin painotetun kokonaisvaltaisen end-to-end-mallin jääminen taka-alalle, vuoden 2021 alusta aloittaneiden neljän erillisen tulosvastuullisen liiketoimintaryhmän nostaminen keskiöön ja panostaminen kasvatetuilla tutkimus- ja tuotekehityspanostuksilla teknologiajohtajuuden saavuttamisen kaikilla niillä markkinoilla, joissa Nokia mukana on.
Jatkossa Nokian kunkin liiketoiminnan on suoriuduttava hyvin itsessään – mukana olo osana kokonaisuutta ei enää ole riittävä oikeutus liiketoiminnan jatkamiselle. Taustalla tässä on Nokian myöntämä realiteetti asiakkaiden ostotavassa: asiakkaat eli pääasiassa teleoperaattorit eivät ainakaan Nokialta halunneet ostaa kaikkea kerralla yhdeltä luukulta, vaan poimia rusinat pullasta – parhaimman suorituskyvyn ja/tai hinnan sekä niiden suhteen tarjoavat tuotteet eri tarpeisiinsa.
Nokian merkittävimmät ongelmat haasteet ovat mobiiliverkoissa, joissa yhtiön 5G-tuotteet eivät ole olleet kilpailukykyisiä 5G-verkkojen rakentamisen alkuvaiheessa. Luonnollisesti myös pääomamarkkinapäivällä suurin huomio kiinnittyikin mobiiliverkoista vastaavan Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän käänteeseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lähestytään päivän antia kolmen huomion kautta.
1. huomio: Nokia ennakoi 5G-huipusta 4G:tä pidempää – tämä antaa Nokialle vielä aikaa
5G-verkkojen rakentaminen lähti liikkeelle odotuksia, erityisesti Nokian odotuksia, nopeammin. Nokialle 5G-verkkojen aikaistuminen oli myös huono asia, sillä Nokia ei ollut siihen ainakaan yhtä valmis kuin tärkeimmät kilpailijansa Huawei ja Ericsson.
Nokian heikon 5G-lähtötilanteen yhtenä juurisyynä on myös vuoden 2016 Alcatel-Lucent-kauppa, jonka integraatioon Nokialta kului aikaa ja rahaa. Esimerkiksi tuotekehitysresursseja jouduttiin suuntaamaan tuotteistojen yhdistämiseen, ja tämä on väistämättä ollut pois 5G-kehityksestä lopulta kriittisessä vaiheessa, kun markkina lähtikin odotettua suuremmalla vauhdilla liikkeelle.
Nokian 5G-verkkolaitteiden kilpailukyky – suorituskyky ja hintataso – ovat olleet perässä kilpailijoita, ja nyt Nokia tekee ankaria panostuksia tämän tilanteen muuttamiseksi niin pian kuin mahdollista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aikaa Nokialle hieman antaa se, että Nokian tänään kertoman ennusteen mukaan se odottaa 5G-verkkojen myynnin huippupiikin olevan noin tuplasti pidempi kuin aiemmin 4G:ssä, ja huipusta ollaan vielä kaukana – se on edessä vasta vuosien 2024 ja 2028 välillä.
Nokialla on siis yhä ainakin jossain määrin aikaa parantaa kilpailukykyään ja asemaansa 5G:ssä.
Nokia perustelee 5G-syklin 4G:tä pidempää kestoa sillä, että alkuvaiheessa on kyse vielä lähinnä mobiilista laajakaistasta eli esimerkiksi 5G-älypuhelimista, mutta tämän jälkeen 5G:lle odotetaan vielä pidempää vetoa sen mahdollistaessa uusien ominaisuuksien, kuten pienemmän viiveen ja verkon eri käyttäjille viipaloinnin myötä, uutta yrityskäyttöä eri toimialoilla.
Ainakin toistaiseksi yritysten yksityisissä langattomissa verkoissa Nokia on myös vahvoilla – se on toimittanut jo yli 260 yksityistä langatonta verkkoa itse ja yhdessä kumppanien kanssa – ja tämä markkina kasvaa jopa 35 prosentin vuosivauhtia samanaikaisesti koko mobiiliverkkojen Kiinan ulkopuolella kasvaessa vain 1 prosentin vuosivauhtia.
2. huomio: Mobiiliverkot ovat raaka bisnes – 2023 odotetaan vasta samaa kannattavuustasoa kuin 2020
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian monilla muilla bisneksillä menee ihan hyvin – ainakin paremmin kuin mobiiliverkoilla. Muista liiketoimintaryhmistä Verkkoinfrastruktuurin (IP-reititys, optiset verkot, kiinteät verkot ja merikaapelit) Nokia ennakoi näkymissään yltävän tänä vuonna 7-10 prosentin ja Pilvi- ja verkkopalveluiden 3-6 prosentin vertailukelpoiseen liikevoittoon. Vuonna 2023 molemmilta odotetaan myös parannusta, vastaavasti 9-12 prosenttiin ja 8-11 prosenttiin. Nokian tuloskoneen, pääasiassa laajaa patenttisalkkua lisensoivan Teknologian, liikevoiton Nokia odottaa sekä tänä vuonna että 2023 yltävän yli 75 prosenttiin liikevaihdosta.
Mobiiliverkkojen eli Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän osalta kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti heikko, kuten Nokia on jo aiemmin kertonut. Aiempi nollatulosodotus vertailukelpoisen liikevoiton osalta tarkentui tänään -1 ja 2 prosentin vaihteluväliin.
Vuoden 2023 näkyminä Matkapuhelinverkoille Nokia kertoi puolestaan odottavansa 5-8 prosentin kannattavuutta. Mielenkiintoista on, että tämän hetken näkymillä parhaimmillaankin Matkapuhelinverkot on yltämässä vuonna 2023 vain vastaavaan kannattavuuteen kuin mihin se ylsi… viime vuonna.
Matkapuhelinverkot teki 7,9 prosenttia vertailukelpoista liikevoittoa liikevaihdosta vuonna 2020. Vielä viime vuonna Nokiaa tukikin vahva myynti Pohjois-Amerikassa, mutta tänä vuonna tilanne on toinen.
Nokia hävisi viime vuonna Samsungille Verizonin useamman miljardin euron 5G-verkkotoimitussopimuksen, ja tämä menetys tulee näkymään heti kuluvan vuoden tuloksen heikentymisessä. Lisäksi Nokian 4G-verkkojen toimitusvolyymit laskevat Kiinassa, jossa Nokia ei ole onnistunut voittamaan samalla tavalla 5G-verkkosopimuksia.
Samalla Nokian on nyt pakko panostaa 5G-kilpailukykynsä parantamiseen, jottei se menettäisi bisnestä enää enempää. Tämä tarkoittaa edelleen kasvavia tutkimus- ja tuotekehitysinvestointeja.
Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän johtaja Tommi Uitto kertasi tänään pääomamarkkinapäivän esityksessään Nokian toimia tähän asti: Nokia on jo kasvattanut 5G-tuotekehittäjien määrää 40 prosentilla vuosina 2019-2020, järjestelmäpiirikehittäjien määrä on kolminkertaistettu ja ohjelmistokehitys monilta osin yli tuplattu.
Yhteensä Matkapuhelinverkoissa tutkimusta ja tuotekehitystä tekee nyt 18 000 työntekijää. Tämäkin valtava määrä kertoo vain siitä, että mobiiliverkkojen kehittäminen ei ole yksinkertaista tai helppoa. Se vaatii valtavia panostuksia, jotta kilpailuaseman pystyy edes säilyttämään.
”Saamme takamatkan kurottua kiinni tänä vuonna niissä asioissa, missä olemme olleet perässä”, Uitto kuitenkin valoi uskoa tänäisessä Nokian pääomamarkkinapäivässä. Luonnollisesti ei Nokia myöskään joka suhteessa 5G:ssäkään ole perässä kilpailijoitaan, vaan on myös osa-alueita, joilla Nokia on edellä. Kehitystyö on jatkuvaa kilpajuoksua.
Tuloksellisesti Uitto kuvaili kuluvaa vuotta 2021 vaikeaksi lähtöpaikaksi jatkon kannalta perustellessaan, miksi vuonna 2023 kannattavuus yltää vasta 5-8 prosenttiin eli ei näillä näkymin ainakaan vuoden 2020 tasoa korkeammalle.
Vuodesta 2021 vuoteen 2023 Nokia odottaa kuitenkin Matkapuhelinverkoissa niin liikevaihdon kasvua, bruttokatteen paranemista järjestelmäpiiripohjaisten tuotteiden osuuden 5G-toimituksista kasvaessa 100 prosenttiin vuoden 2022 aikana sekä palvelujen digitalisoituessa, sekä kulusäästöjä muista toimintakuluista kuin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä.
Aiemmin tiistaina Nokia kertoi jo koko yhtiön tasolla 600 miljoonan euron säästöohjelmasta, jossa käytännössä muita kuluja leikataan ja näin säästyneet rahat käytetään tutkimukseen ja tuotekehitykseen – pääasiassa Matkapuhelinverkoissa.
Vuoden 2023 jälkeen pidemmällä aikavälillä Nokia tavoittelee Matkapuhelinverkoissakin yli 10 prosentin vertailukelpoista liikevoittoa.
”Tuotteiden kilpailukyvyllä on vahva linkki kannattavuuteen bruttokatteen osalta”, kommentoi Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark yleisesti Nokian suunnitelmaa kasvattaa tutkimus- ja tuotekehityspanostuksiaan teknologiajohtajuuden saavuttamiseksi – ei vain mobiiliverkoissa, vaan myös muilla alueilla. ”Kilpailukyvyn kannalta on tärkeää päästä parhaimmaksi tai toiseksi parhaimmaksi. Se on ainoa tapa kasvattaa tulosta.”
3. huomio: Entä tulevaisuus? Tai mitä jos kaikki ei menekään kuin on suunniteltu?
Pääasiallinen fokus tämänpäiväisessä pääomamarkkinapäivätapahtumassa oli Nokian lähivuosien kehityksessä ja eri liiketoimintojen kehityksessä kuluvasta vuodesta vuoteen 2023.
Pidemmällä aikavälillä verkkoratkaisujen markkinoilla muhii kuitenkin mahdollisia suuria muutoksia.
Näitä omassa puheenvuorossaan valotti ennen kaikkea Nokialla työnsä vasta 18. tammikuuta aloittanut strategia- ja teknologiajohtaja Nishant Batra.
Batra maalaili tulevaisuutta, jossa verkot muuttuvat yhä enemmän palveluksi. Tässä mallissa operaattorit ostaisivat verkkoratkaisujen toimittajilta, kuten Nokialta, verkon vastaavalla mallilla kuin yritykset nykyisin hankkivat erilaisia pilvipalveluja. Taustalla selvä jo pitkään jatkunut ja yhä etenevä trendi on arvon siirtyminen jatkuvasti enemmän laitteista ohjelmistoihin.
Tässä suhteessa Nokia vaikuttaa enemmän edelläkävijältä kuin seuraajalta. Osa kehitystä ovat verkkolaitteiden ORAN- ja vRAN-toteutukset, joissa eri verkkolaitteiden välisiä yhteyksiä avataan avoimilla rajapinnoilla ja radioverkon tukiaseman toiminnot voidaan toteuttaa ohjelmistoilla tavanomaisella tietokonelaitteilla.
Nokia on ollut perinteisistä mobiiliverkkotoimittajien suurkolmikosta vahviten ORANin kehittämisessä aloitteen tekijänä. Matkapuhelinverkkojen johtajan Tommi Uiton siteeraamien Dell’Oro-tutkimusyhtiön ennusteiden mukaan ORANin osuus verkkomarkkinoista voisi kasvaa lähivuosina 10 prosenttiin ja muutamaa vuotta myöhemmin tästä vielä moninkertaiseksi.
”Me näemme ORANin mahdollisuutena ottaa osuutta”, Uitto kommentoi. Myös toimitusjohtaja Pekka Lundmark kommentoi tänään, että muutos avoimeen arkkitehtuuriin tapahtuu lopulta, oli Nokia mukana tai ei, joten on parempi olla mukana ja yrittää hyödyntää muutoksen avaamia mahdollisuuksia.
Toistaiseksi edellä mainitut muutokset eivät kuitenkaan ole vielä kuluvan tai edes juuri Nokian tänään esillä pitämän vuoden 2023 suorituksen kannalta merkittäviä markkinamuutoksia. Lyhyemmällä aikavälillä merkittävämpää on Nokian 5G-verkkotuotteiden kilpailukykyn parantaminen muun muassa kasvattamalla järjestelmäpiiripohjaisten tuotteiden osuutta sekä panostamalla 5G-verkkojen yrityskäytössä tärkeisiin osa-alueisiin.
Nokian esittämä tilannekuva tästä hetkestä sekä suunnitelma kilpailukyvyn parantamisesta tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostamalla kuulostivat realistiselta – mutta samalla ei tule unohtaa mobiiliverkkomarkkinan raakuutta. Nokian pitää juosta paljon kovempaa kuin kilpailijoiden sen ollessa vielä nyt takamatkalla.
Lisäksi onnistuminen kilpailukyvyn ja ennen kaikkea kannattavuuden parantamisessa ei ole taattua, ja heikkous nyt 5G:ssä voi kertautua aikanaan jälleen myös 6G:ssä, jos siihen ei liikene riittäviä satsauksia tarpeeksi ajoissa. 6G:n aika koittaa joskus noin vuonna 2030.
Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark on pitänyt johdonmukaisesti esillä, että Nokian uudessa strategiassa se ei tule katsomaan heikkoja tuloksia. ”Me emme tule sietämään alisuoriutuvia bisneksiä”, Lundmark kommentoi.
Yleinen odotus onkin ollut, että Nokia saattaa luopua joistakin liiketoiminnoista, joissa se ei onnistu teknologiajohtajuuden ja sitä kautta paremman kannattavuuden saavuttamisessa.
Mutta avoin kysymys on, mitä Nokia tekee, jos mobiiliverkkojen käänne ei onnistu. Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmä tuo karkeasti noin puolet Nokian liikevaihdosta ja se on myös muutenkin koko yhtiön sydän, jonka ympärille muut Nokian liiketoiminnot edelleenkin ainakin osittain kytkeytyvät – myös osana uutta Nokiaa, joka on jaettu neljään omalta osaltaan tulosvastuulliseen liiketoimintaryhmään. Mobiiliverkkojen irrottaminen voisi siis olla haastavaa, muttei ehkä mahdotonta. Nokian mahdollisuudella irtautua mobiiliverkkobisneksestä ja keskittyä kannattavampiin bisneksiin on spekuloitu aiemminkin.
Nokian nykyisellä noin 19 miljardin euron arvostuksella Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmälle ei tunnu olevan laskettu paljoakaan arvoa, vaan Nokian arvo on perusteltavissa sen muilla liiketoiminnoilla.
Suomalaisesta näkökulmasta toivottavaa tietenkin olisi, että Nokia onnistuisi käänteessään Matkapuhelinverkoissa. Käännettä yritetään myös vahvalla suomalaispanostuksella, sillä Nokia on satsannut tuotekehitykseensä esimerkiksi järjestelmäpiireissä vahvasti nimenomaan Suomessa. Mobiiliverkkobisneksen nouseminen vakaasti kannattavaksi johtaisi sekin Nokian arvon selvän nousuun ja paranevan tuloksen myötä jälleen myös osingonmaksuun Nokian omistajille, joihin kuuluvat valtion sijoitusyhtiön Solidiumin kautta myös kaikki veronmaksajat.
Mutta ehkä Nokian pääomamarkkinapäivästä mieleen jäävä päällimmäinen viesti on kuitenkin mobiiliverkkomarkkinan vaikeus sekä Nokian varovaisuus sen odotuksissa. Pääseminen vuonna 2023 Matkapuhelinverkoissa parhaimmillaan vasta vuoden 2020 kanssa samalle kannattavuustasolle ei kuulosta kovin houkuttelevalta.
Myöskään osakemarkkinoilla Nokian tämänpäiväistä tarinaa ei otettu innolla vastaan: Helsingin pörssissä Nokian osakekurssi päätti päivän 5,7 prosentin laskussa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »