Nokia järjestää tänään iltapäivällä kello 14 alkaen pääomamarkkinapäivätapahtuman ja kertoo yhtiön pidemmän aikavälin taloudellisista tavoitteista ja suunnitelmista niiden saavuttamiseksi.
Jo tiistaina Nokia kertoi säästöohjelmasta, jonka myötä yhtiön henkilöstömäärän odotetaan seuraavan 18-24 kuukauden aikana vähenevän nykyiseltä noin 90 000 työntekijän tasolta 5 000 – 10 000 työntekijällä markkinoiden kehityksestä riippuen. Tämä tuo 600 miljoonan euron säästöt, mutta samanaikaisesti Nokia kuitenkin lisää panostuksiaan tutkimukseen ja kehitykseen kilpailukykyään parantaakseen, joten kokonaisuutena kulutaso on myös palkkainflaatio huomioiden säilymässä ennallaan – kulut vain ohjautuvat eri asioihin tavalla, jonka Nokian johto toivoo johtavan jatkossa parempaan kannattavuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänään Nokia julkistaa uuden kolmivaiheisen suunnitelman kestävän ja kannattavan kasvun sekä teknologiajohtajuuden varmistamiseksi.
Kuluvan vuoden 2021 näkymänsä Nokia pitää ennallaan.
Uutena tietona Nokia julkaisi tänään näkymät vuodelle 2023. Tuolloin Nokia odottaa vertailukelpoisen liikevoittoprosenttinsa nousevan 10-13 prosenttiin ja liikevaihdon kasvun olevan markkinoita nopeampaa. Kuluvana vuonna Nokia odottaa jo aiemmin julkaistujen näkymiensä mukaan yltävänsä 7-10 prosentin vertailukelpoiseen liikevoittoon, joten parin vuoden päästä kannattavuuden odotetaan olevan jo olennaisesti parempi. Aiemmin Nokia kuitenkin kertoi pidemmän aikavälin tavoitteekseen 12-14 prosentin kannattavuuden, mihin nähden uudet vuoden 2023 näkymät ovat toisaalta hieman pehmeänpuoleiset.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Nokia asemoi itsensä uudelleen luodakseen kestävää ja kannattavaa kasvua sekä johtaakseen muutosta nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Meillä on selkeä ja yksityiskohtainen suunnitelma liiketoimintamme uudistamiseksi, kilpailukyvyn parantamiseksi ja johtoasemamme vahvistamiseksi meille tärkeillä markkinoilla. Tavoitteenamme on kaksinumeroinen vertailukelpoinen liikevoittomarginaali vuoteen 2023 mennessä”, kertoi Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.
Nokia on tänään päivittänyt myös osinkopolitiikkaansa.
Nokian tavoitteena on ”jatkuva, vakaa ja ajan mittaan kasvava osingonmaksu, jossa huomioidaan edellisen vuoden tulos sekä yhtiön taloudellinen tilanne ja liiketoimintanäkymät”. Kuitenkin kuten Nokia on aiemmin todennut, yhtiön hallitus ei ehdota osinkoa tai osingonjakovaltuutusta tilikaudelta 2020. Nokian mukaan sen hallitus arvioi mahdollisuutta ehdottaa osingonjakoa tilikaudelta 2021 vuoden 2021 viimeisen neljänneksen jälkeen päivitettyyn osinkopolitiikkaan perustuen.
Merkittävä suunnanmuutos strategiassa
Lundmark aloitti Nokian toimitusjohtajana elokuun 2020 alussa, ja sen jälkeen Nokian strategia on kokenut merkittävän suunnanmuutoksen. Aiemmin Nokia Alcatel-Lucent-yritysoston kautta ja sen myötä tavoitteli niin sanottua end-to-end-mallia eli laajojen ratkaisujen tarjoamista operaattoreille yhdeltä luukulta. Tämä strategia ei kuitenkaan osoittautunut toimivaksi – operaattorit eivät halunneet sitoutua näin laaja-alaisesti vain yhteen laitetoimittajaan, osaltaan toki mahdollisesti siitä syystä, että Nokian 5G-mobiiliverkkotuotteet eivät ole pärjänneet kilpailijoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“End-to-end-malli ei ole enää keskeisin tekijä siinä, miten pyrimme tuottamaan arvoa osakkeenomistajille. Keskitymme neljään tulosvastuulliseen liiketoimintaryhmäämme, jotka vastaavat paremmin asiakkaidemme ostokäyttäytymistä. Jokainen liiketoimintaryhmistämme tavoittelee teknologiajohtajuutta ja niillä on selkeät strategiat ja tavoitteet markkinaosuuksien sekä kannattavuuden parantamiseksi”, Lundmark jatkaa.
Nokia organisoitui vuoden 2021 alusta uudelleen neljään tulosvastuulliseen ja itsenäisemmin toimivaan liiketoimintaryhmään: Matkapuhelinverkot, Verkkoinfrastruktuuri, Pilvi- ja verkkopalvelut sekä Teknologia.
Nokian mukaan se on tunnistanut useita markkinoihin lähivuosina vaikuttavia merkittäviä trendejä. 5G ja sen myötä syntyvät uudet teknologiat ovat tämän markkinakehityksen ytimessä luoden uusia mahdollisuuksia teleoperaattoreille, yritysasiakkaille ja internet-toimijoille.
”5G:n hyödyntäminen on vasta alkumetreillä. Arvioimme, että 5G:n markkinahuippu on kestoltaan noin kaksi kertaa 4G:n markkinahuippua pidempi ja luo pitkäkestoisia mahdollisuuksia. Nokian tehtävänä on muokata markkinaa tarjoamalla alan parhaita tuotteita, palveluita ja yhteyksiä, jotta asiakkaamme voivat varmistaa suorituskykynsä jatkuvan parantumisen”, Lundmark sanoi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Päivitetyn toiminta-ajatuksensa mukaisesti Nokia vahvistaa asemaansa luotettavana kumppanina kriittisissä verkoissa, jotka mahdollistavat yrityksille ja yhteiskunnille kriittisiä palveluita. Nokia keskittyy teknologiajohtajuuden saavuttamiseen jokaisessa liiketoimintaryhmässään. Se hyödyntää uusia mahdollisuuksia arvon siirtyessä kohti pilvipalveluita ja uusia liiketoimintamalleja kriittisten verkkojen kehittyessä entisestään. Lisäksi Nokia luo arvoa immateriaalioikeuksilla ja pitkäaikaisella tutkimus- ja kehitystyöllä, joka mahdollistaa perustan Nokian pitkän aikavälin menestykselle.
Kolmivaiheinen suunnitelma
Nokian mukaan se toteuttaa kasvusuunnitelmansa kolmessa vaiheessa. Yhtiö keskittyy ensin laittamaan perustansa kuntoon, varmistamaan teknologiajohtajuuden ja ottaa käyttöön uuden toimintamallinsa. Uuden toimintamallin myötä yksinkertaistetaan organisaatiorakennetta, lisätään tulosvastuullisuutta, varmistetaan tuotevalikoiman kilpailukyky Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmässä, uudistetaan kulurakenne sekä päivitetään työskentelytapoja.
Vuodesta 2022 eteenpäin Nokia kiihdyttää kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista vahvistamalla teknologiajohtajuuttaan, tunnistamalla uusia kasvumahdollisuuksia, digitalisoimalla omaa toimintaansa ja lisäämällä automaatiota. Yhtiö pyrkii tämän jälkeen skaalaamaan liiketoimintaansa kasvaakseen uusilla alueilla, mukaan luettuina yritys- ja yksityiskäyttöön tarkoitetut langattomat verkot, ja tavoittelee markkinaa nopeampaa kasvua.
Nokia odottaa kohdemarkkinansa keskimääräisen vuotuisen kasvuprosentin (CAGR) olevan vuodesta 2020 vuoteen 2023 kokonaisuutena noin 1 prosenttia. Nokian odotuksissa vuosina 2020–2023 keskimääräinen vuotuinen kasvu Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän kohdemarkkinassa on noin 1 prosenttia, pois lukien Kiina, Verkkoinfrastruktuuri‑liiketoimintaryhmässä noin 2 prosenttia ja Pilvi- ja verkkopalvelut ‑liiketoimintaryhmässä noin 2 prosenttia.
Nokia on myös päivittänyt neljän uuden liiketoimintaryhmänsä sekä konsernin yhteiset toiminnot ja muut -osionsa taloudellisten näkymien taustaoletukset vuodelle 2021 ja julkisti myös vuoden 2023 näkymiin liittyvät oletukset.
Nokia odottaa kannattavuuden paranevan merkittävästi kaikissa verkkoliiketoiminnan liiketoimintaryhmissään. Suhteellisesti suurimman parannuksen pitäisi syntyä Matkapuhelinverkoista, jonka kannattavuus on liiketoimintaryhmistä tänä vuonna selvästi heikointa ja vertailukelpoinenkin liikevoitto mahdollisesti tappiolla Nokian odottaessa liikevoittoprosenttia -1 ja 2 prosentin väliltä.
Matkapuhelinverkkojen kannattavuutta painavat Nokian panostukset sen tuotteiden kilpailukyvyn parantamiseen lisäpanostuksilla tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Vuonna 2021 Nokian mukaan kaikki sen liiketoimintaryhmät keskittyvät tehostetusti investointeihin ja teknologiajohtajuuden saavuttamiseen, mikä asemoi Nokian kannattavaan kasvuun vuonna 2022 ja siitä eteenpäin. Jokaisen liiketoimintaryhmän edellytetään tuottavan ajan myötä sijoitetun pääoman tuottoa (ROCE), joka ylittää Nokian 7 prosentin keskimääräisen pääoman kustannuksen (WACC).
Konsernin yhteiset toiminnot ja muut ‑osio koostuu pääosin tukitoimintojen kuluista. Kulut sisällytetään mahdollisuuksien mukaan suoraan liiketoimintaryhmiin. Konsernin yhteiset toiminnot ja muut ‑osion odotetaan tuottavan nettovaikutuksiltaan noin 200 miljoonan euron liiketappion vuosina 2021 ja 2023.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla