Yhdysvallat on iskenyt voimalla Huaweita vastaan jo keväästä 2019 alkaen, mutta verkkolaiteliiketoiminnassa Huawei on pärjännyt ainakin toistaiseksi kokonaisuutena erinomaisesti mitä tulee maailmanlaajuisin markkinaosuuksiin.
Telekommunikaatioalan tutkimusyritys Dell’Oro Groupin mukaan Huawei onnistui kasvattamaan vuonna 2020 markkinaosuuttaan maailmanlaajuisesta verkkolaitteiden markkinasta 31 prosenttiin edellisvuoden 28 prosentista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian markkinaosuus laski samalla 16 prosentista 15 prosenttiin, kun taas Ericsson puolestaan kasvatti osuuttaan 14 prosentista 15 prosenttiin. Yhteenlaskettunakin nämä kaksi eurooppalaista kilpailijaa jäivät pienemmäksi kuin Huawei yksinään vuoden 2020 verkkolaitemarkkinoilla.
Huawein rinnalla myös toisen kiinalaisen, ZTE:n, markkinaosuus nousi edellisvuoden 9 prosentista 10 prosenttiin vuonna 2020, ja yhdessä kiinalaisyhtiöiden osuus ylsi näin jo 41 prosenttiin. Huawein ja ZTE:n vahvaa markkinaosuuskehitystä selittävätkin huomattavalla tavalla merkittävät 5G- ja muut investoinnit Kiinassa. Kiinalaisyhtiöillä on ylivertainen markkina-asema kotimarkkinoillaan, joille panostamista muun muassa Nokia on vähentänyt viime ajat.
Lisäksi Dell’Oron tilastojen mukaan vuonna 2020 verkkolaitemarkkinasta 6 prosentin osuus oli yhdysvatalaisella Ciscolla, 3 prosentin osuus myöskin yhdysvaltalaisella Cienalla sekä 2 prosentin osuus Samsungilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eri yhtiöt ovat vahvoja eri sektoreilla. Esimerkiksi Huawein ohella Ericsson ja Nokia ovat vahvimpia mobiiliradioverkoissa, kun taas Ciscon leipälaji ovat reitittimet. Dell’Oro-tutkimusyhtiön julkaisemat luvut sisältävät laajasti erilaiset verkkolaitteet, mukaan lukien mobiiliverkkojen ohella myös kiinteät verkot, siirtoverkot, reitittimet ja muuta. Kokonaismarkkinan tutkimusyhtiö arvioi kasvaneen 7 prosenttia vuonna 2020, nopeinta vauhtia sitten vuoden 2011. Dell’Oro Groupin luvuista on kertonut LightReading-julkaisu.
Vaikka Huawei ja ZTE hyötyivät kotimarkkinansa vahvasta vedosta, siltikin niiden vuoden 2020 menestystä voidaan kokonaisuutenakin pitää erinomaisena suorituksena vallitsevassa geopoliittisessa tilanteessa. Yhdysvaltojen toimien ja lobbauksen myötä myös Euroopassa aiemmin vahva Huawei on suljettu tavalla tai toisella yhä useamman maan 5G-verkkolaitemarkkinoilta.
Esimerkiksi brittioperaattorien tulee poistaa käytöstä tulevaisuudessa jo nyt käyttöön otetut Huawein 5G-verkkolaitteet, mihin on kuitenkin annettu aikaa vuoteen 2027 asti. Lisäksi uusia 5G-verkkolaitteistoja operaattorit eivät voi hankkia Huaweilta tästä vuodesta alkaen. Myös Ranskassa operaattoreita on ohjattu välttämään Huaweita, kuitenkin ilman varsinaista virallista kieltoa. Lokakuun alussa puolestaan raportoitiin Saksan suunnitelmista. Huawein verkkolaitteiden hankkimista ei Saksassakaan kielletä suoraan, mutta eri arvioiden mukaan tämä voisi kuitenkin olla lopputuloksena eri vaatimuksista.
Myös Ruotsissa Huawei suljettiin ulos verkkolaitetoimittajien joukosta 5G-taajuushuutokaupan yhteydessä, mitä vastaan Huawei on pyrkinyt kamppailemaan oikeudessa eikä asiaa ole vielä käsitelty loppuun asti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopassa Huawei-rajoituksista ovat hyötyneet sekä Ericsson että Nokia, jotka ovat saaneet sopimuksia myös Huawein verkkolaitteiden korvaamisesta.
Kuluvan vuoden 2021 aikana mielenkiintoista on seurata, kuinka Yhdysvaltojen syksyllä 2020 kiristämät rajoitukset purevat Huawein komponenttihankintoihin verkkolaitteiden osalta. Huawein kuluttajaliiketoiminnan Yhdysvaltojen rajoitukset ovat jo lamauttaneet, kun aiemman Google-palvelujen esiasentamisen estymisen lisäksi Huawei ei saa enää hankittua moderneja komponentteja, kuten järjestelmäpiirejä, huippuluokan älypuhelimiinsa eikä pysty näin jatkamaan kilpailukykyisten tuotteiden valmistamista. Lopputuloksena Huawein älypuhelinmyynti on jo romahtanut muun maailman perässä myös Kiinassakin.
Verkkolaitteissa piirikomponenteilta ei vaadita aivan yhtä edistynyttä teknologista tasoa kuin älypuhelimissa, mikä on ainakin osasyy sille, miksi Huawei on pystynyt ainakin vielä toistaiseksi säilyttämään paremmin vahvan markkina-asemansa verkkolaitemarkkinoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »