Tänään kerrottiin Nokia-älytelevisioiden ja -suoratoistolaitteiden markkinoilletulosta myös Suomessa. Nokia-brändillä nyt Euroopan markkinoilla myytävien älykkäiden kodin laitteiden takana on Itävaltaan rekisteröity StreamView-yritys, jolle Nokia on lisensoinut brändinsä käyttöön samalla tavalla kuin HMD Global kehittää ja myy Nokia-puhelimia.
Nokia-älytelevisioiden tuotevalikoima on heti laaja – seitsemän eri mallia 32-75 tuuman koossa ja 369 – 1 399 euron suositushinnoilla – ja lisäksi rinnalla tulee myös 99 euron Nokia Streaming Box 8000 -suoratoistolaite. Kaikissa näissä käytössä on Android TV -käyttöjärjestelmä.
Lue lisää Nokia-älytelevisioiden lanseerauksesta Suomen markkinoille toisesta jutustamme sekä lue tästä arvostelumme Nokia Streaming Box 8000 -laitteesta!
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia-televisiot ja -suoratoistolaitteet Euroopan markkinoille tuoneen StreamView GmbH -yrityksen pääkonttori sijaitsee Wienissä, Itävallassa. StreamView on Nokia-brändin lisensointikumppani yksinoikeudella Euroopassa älytelevisioiden ja suoratoistolaitteiden osalta, ja se vastaa tuotteiden markkinoinnista ja jakelusta.
Nokia-älytelevisioiden valikoima on heti laaja. Malleja esiteltiin heti alusta alkaen seitsemän erilaista. 32-tuumaisen tarkkuus on Full HD, suurempien 43, 50, 55, 58, 65 ja 75 tuuman kokojen puolestaan 4K Ultra HD. Kaikissa televisioissa on Android TV -käyttöjärjestelmä. 4K-tarkkuuden lisäksi tuettuna on HDR10-laajasävyväriskaalan toisto. Käytössä ovat LCD-näyttöpaneelit, joiden virkistystaajuus yltää 60 hertsiin.
Ennen Suomea StreamView on ehtinyt aloittamaan Nokia-älytelevisioiden ja -suoratoistolaitteiden myynnin jo valituilla muilla Euroopan markkinoilla, esimerkiksi Keski-Euroopan saksankielisissä maissa sekä Tanskassa. Se myy tuotteitaan myös omassa verkkokaupassaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
StreamView’n operatiivisena johtajana toimii Jari Eronen, joka aiemmin työskenteli eri tehtävissä Nokiassa ja Microsoftilla vuosina 2004-2014. Haastattelimme Erosta Nokia-älytelevisioiden Suomen-lanseerauksen alla.
Miten Nokia-älytelevisioiden myynti on lähtenyt liikkeelle muilla markkinoilla?
”Lähdimme liikkeelle ensimmäisillä markkinoilla marraskuun puolivälissä. Vastaanotto on ollut hyvä, ja kysyntä on ollut välillä jopa odotettua kovempaa. Tuntuu, että televisiomarkkinassa on hyvin tilaa uusille, hyvin tunnetuille brändeille”, kommentoi Jari Eronen.
Toistaiseksi ensimmäisten markkinoiden joukosta ei Erosen mukaan ole erottunut mitään yksittäistä maata, jossa menestys oli merkittävästi poikennut muista, vaan alku on sujunut tasaisen vahvasti kaikkialla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
StreamView’n tiimi on kompakti – tällä hetkellä yhtiölle työskentelee yhteensä noin kolmisenkymmentä henkilöä, ja tarkoituksena on edelleen kasvattaa henkilöstöä jonkin verran, muttei valtavasti. Lukuun ottamatta myyjiä koko tiimi työskentelee Itävallan Wienissä. Osalla muustakin tiimistä on entistä Nokia-taustaa Erosen lisäksi – esimerkiksi laadunvalvonnan vetäjällä.
Itävalta valikoitui StreamView’n sijainniksi paristakin syystä. Ensinnäkin se on keskellä Eurooppaa. ”Kaikki Euroopan suuret markkinat ovat lähellä, automatkan päässä. Tämä on hyvä paikka olla Euroopan sydämessä”, toteaa Eronen, joka itse asui aiemmin Aasiassa ja toimi itsenäisenä yrittäjänä Nokia- ja Microsoft-vuosien jälkeen ennen liiketoimistaan irtautumista ja paluuta Eurooppaan sekä StreamView’n liiketoimintaa keväästä 2020 alkaen rakentamaan.
Keskeisten markkinoiden läheisyyden lisäksi StreamView’n sijoittumista selittää sen omistuspohjan löytyminen Itävallasta. Tarkempia tietoja omistajista yhtiö tai Eronen eivät kuitenkaan paljasta. Taustalla kerrotaan olevan yksityisiä sijoittajia, joilla on pitkä kokemus kulutuselektroniikasta ja jotka ovat olleet mukana hyvin tunnetuissa brändeissä aiemminkin Keski-Euroopassa.
Omistuksen ohella myöskään laitteiden valmistuksessa kumppanina toimivista yhtiöistä ei irtoa tarkempaa tietoa. StreamView itsehän ei valmista laitteita, kuten ei myöskään esimerkiksi HMD Global Nokia-puhelimiaan, vaan se määrittelee millaisia tuotteita se haluaa markkinoille tuoda ja tekee tämän jälkeen yhteistyötä eri sopimusvalmistajien kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Teemme yhteistyötä useamman valmistajan kanssa, joista yhdeltä tulevat tällä hetkellä esitellyt tuotteet”, kommentoi Eronen. Jatkossa tuotevalikoima voi laajentua uusilla avauksilla, sillä yhteensä kumppanuus on avattu jo kolmen eri televisiovalmistajan kanssa.
Ensimmäiset uudet Nokia-älytelevisiot tarjoavat kattavat älyominaisuudet Android TV -käyttöjärjestelmän myötä, ja muutenkin niissä on pyritty panostamaan hyvään vastineeseen rahalle. Televisiot tarjoavat siis kattavasti 4K-tarkkuuden, runsaat liitännät ja muutenkin järkevät ominaisuudet – kohtuullisissa hintapisteissä.
”Televisiot on varustettu sellaisilla ominaisuuksilla, että ne sopivat sisältöön, jota valtavirta katselee, ja vastaavat näin kuluttajan tarpeisiin”, Eronen kommentoi viitaten 4K-tarkkuuteen.
”Televisioissakin on menossa murroshetki, jossa käyttäjät valitsevat alustansa. Android TV on mielestämme hyvä ja vakaa alusta, jolle on jo suuri ja koko ajan kasvava määrä sovelluksia. Samanaikaisesti suoratoistolaite on edullinen tapa muuntaa lähes mikä tahansa televisio Android-alustalle ja saada siltä osin samanlainen älytelevisiokokemus.”
Tavoitteena nostaa Nokia TOP5-televisiobrändiksi Suomessa
Suomessa Nokia-brändi on tietenkin tutumpi kuin missään muualla, ja kiinnostus sitä kohtaan on myös korkealla tasolla. Tämän takia myös StreamView’n tavoitteet Nokia-älytelevisioiden ja muiden laitteiden myynnille Suomessa ovat kovat.
”Meillä on olemassa tarkat tavoitteet siitä, millaisiin myyntimääriin pyrimme. Haluamme, että meistä ja Nokia-brändistä muodostuu merkittävä toimija kodin älylaitteisiin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Tämä tarkoittaa, että myyntilukujen pitäisi olla sellaisia, että niillä ylletään TOP5-kärkeen eri brändien joukossa”, kommentoi Jari Eronen.
Muita merkittäviä brändejä Suomen televisiomarkkinalla ovat muun muassa Samsung, LG, Sony, Philips, Panasonic ja TCL.
Ainakin aluksi Suomessa Nokia-älytelevisioiden jakelu on verkkokauppapainotteinen. Älytelevisiot tulevat myyntiin ensimmäiseksi Elisan ja Prisman verkkokaupoissa.
Jatkossa on tarkoitus kasvattaa myös fyysistä jalansijaa liikkeissä. Tämä on osoittautunut erityiseksi haasteeksi StreamView’n alkutaipaleella myös Keski-Euroopassa, jossa monin paikoin elektroniikkakaupat ovat olleet pitkään suljettuna koronatilanteen vuoksi. Tästä syystä myynti on painottunut päivittäistavarakauppojen yhteyteen.
Lisäksi jatkossa myös StreamView’n tuotevalikoiman on tarkoitus vielä laajentua toistaiseksi esitellyistä älytelevisioista, suoratoistolaitteesta sekä digitelevisioboksista.
”Uusia tuotekategorioita on tulossa, ja nykyisiin tuotekategorioihin on tietenkin tulossa uusia tuotteita. Muutaman kuukauden sisään on luvassa lisäjulkistuksia”, Eronen lupailee. Tulevatkin uutuudet tulevat olemaan kodin älylaitteita ja -elektroniikkaa.
”Nokia-brändi on erinomainen pohja rakentaa. Se viestii suomalaisuudesta, puhtaudesta ja asioiden tekemisestä hyvin.”
Nokia panostanut brändilisensointiin
Nokia ei ole eritellyt brändilisensoinnista sille kertyviä tuloja. Ne ovat osa Technologies-yksikköä, jonka myynnistä valtaosa kertyy patenttilisensoinnista. Laajempi teknologia- ja toisaalta brändilisensointi ovat huomattavasti vähäisemmässä asemassa. Syyskuussa 2019 Nokia kertoi ryhtyneensä yhteistyöhön brändien lisensointiin erikoistuneen toimiston Global Iconsin kanssa.
Sittemmin vuonna 2016 HMD Globalin kanssa solmitun, puhelimia ja tablettilaitteita koskevan lisensointisopimuksen jälkeen Nokian brändilisensointi on laajentunut erityisesti Intiassa, jossa merkittävä Flipkart-verkkokauppa toi omalta osaltaan Nokia-älytelevisiot myyntiin jo loppuvuodesta 2019. Sittemmin Flipkartin Nokia-tuotevalikoima Intiassa on laajentunut suoratoistolaitteisiin, kannettaviin tietokoneisiin sekä ilmastointilaitteisiin. Lisäksi Kiinassa Nokia on lisensoinut brändinsä myös RichGo Technologylle, joka on tuonut markkinoille useammat erilaiset Nokia-kuulokkeet. Osa näistä on sittemmin tullut myyntiin myös laajemmin eri markkinoilla HMD Globalin kautta.
Taustalla eri yhtiöiden välillä tapahtuu myös yhteistyötä.
”Meillä on hyvä keskusteluyhteys HMD Globalin kanssa”, kommentoi StreamView’n Eronen suhteita Nokia-puhelimia myyvään yhtiöön. ”Teemme molemmat Nokia-brändille tuotteita. Molemmat toki tekevät omat tuotteensa, mutta pyrimme toimimaan niin, että asiakkaille päin näkyisi yksi Nokia.” Erosen mukaan HMD Global ja StreamView ovat muun muassa testanneet tuotteidensa yhteensopivuutta ristiin, sillä toki Nokia-älypuhelinten ja Nokia-älytelevisioiden halutaan pelaavan hyvin yhteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »