Kiinalainen, parhaimmin älypuhelin- ja verkkolaitevalmistajana tunnettu Huawei suunnittelee laajentumista sähköisiin ajoneuvoihin oman brändinsä alla ja voi esitellä joitakin malleja jo jopa tänä vuonna, raportoi uutistoimisto Reuters neljän eri lähteen tietoihin perustuen.
Huawei hakeekin nyt itselleen uusia suuntia, joista sähköiset ajoneuvot voi olla yksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Reutersin mukaan Huawei käy neuvotteluja valtio-omisteisen Changan Automobilen, Pekingin tukeman BAIC Groupin Blue Park New Energy Technologyn ja muiden autonvalmistajien kanssa niiden tehtaiden käyttämiseen sähköisten ajoneuvojen valmistamiseen.
Huawein edustaja on kuitenkin kiistänyt Reutersin lähteiden tiedot. Huawein tiedottajan mukaan yhtiö ei aio suunnitella sähköisiä ajoneuvoja tai valmistaa Huawei-merkkisiä ajoneuvoja. ”Huawei ei ole autonvalmistaja”, kommentoi edustaja todeten samalla Huawein kuitenkin tavoittelevan asemaa digitaalisten ratkaisujen ja komponenttien toimittajana autonvalmistajille.
Huolimatta Huawein kommenteista Reuters kuitenkin raportoi Huawein käynnistäneen yhtiön sisäisesti sähköisten ajoneuvojen suunnittelun ja yhteydenpidon alihankkijoihin, tavoitteenaan lanseerata projekti jo tänä vuonna. Näin kertovat Reutersille kolme eri lähdettä. Huawein sähköisten ajoneuvojen kerrotaan myös tähtäävän massamarkkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi lähteiden mukaan Huawein suunnitelmat sähköisten ajoneuvojen markkinan osalta ovat erillisiä sen marraskuussa viime vuonna julkistamasta älyajoneuvoyhtiöstä, jossa mukana ovat Changan ja akkualan valmistaja CATL.
Yhden lähteen mukaan Huawein älypuhelimet sisältävää kuluttajaliiketoimintaa pitkään johtanut Richard Yu tulisi keskittymään jatkossa sähköisiin ajoneuvoihin. Aiemmin tänä vuonna on raportoitu Yun tehtävänkuvan laajenneen jo kattamaan kuluttajaliiketoimintaryhmän ohella Huawein uuden Cloud and AI -liiketoimintaryhmän.
Autoala on sähköisiin voimalinjoihin siirtymisen myötä suuressa murroksessa, jonka myötä markkinoille on tullut useita uusia autonvalmistajia ja muita toimijoita.
Myös Applella tiedetään olevan käynnissä autoprojekti, Project Titan, joka on viime aikoina noussut tiiviisti otsikoihin Applen hakiessa kumppania sen autojen kehitykseen ja valmistukseen. Google on kehittänyt puolestaan jo pitkään autonomisen ajamisen robottiautoteknologiaa, ja nähdään yleisesti teknologiajohtajaksi sen osalta. Myös verkkokauppajätti Amazon.com panostaa itseajamisen teknologiakehitykseen huomattavalla tavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinassa puolestaan hakukoneyhtiö Baidu on lähdössä autobisnekseen, ja maailman suurin elektroniikan sopimusvalmistaja Foxconn-ryhmä pyrkii laajentumaan myös sähköajoneuvojen valmistuspalveluihin.
Huaweille sähköautot voisivat olla yksi uusi suunta tilanteessa, jossa sen perinteiset liiketoiminnot ovat osittain romahtaneet Yhdysvaltojen rajoitusten estäessä siltä asianmukaisten komponenttien hankinnan ja näin laitteiden tuotannon.
Analyytikkonäkemyksen mukaan on järkeenkäypää, että Huawei pyrkii suuntautumaan nyt aloille, jossa esimerkiksi piirien merkitys on vähäisempi. Näin on yhä autoissakin, vaikka älykkyyden ja piirien merkitys niissäkin kasvaa jatkuvasti.
Tähän asti Huawein julkisesti esittelemät suunnitelmat ovat liittyneet vielä esimerkiksi sen palveluiden tuomiseksi osaksi autoa. Esimerkiksi uusi Mercedes-Benz S-sarja sisältää Kiinassa tuen tieto- ja viihdejärjestelmässään Huawei Mobile Services for Car -sovelluskokonaisuudelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Huawei on solminut kumppanuuksia Mercedes-valmistaja Daimlerin lisäksi myös General Motorsin ja SAIC Motorin kanssa autojen älyteknologian kehittämisen osalta.
Omaakin sähköisiin ajoneuvoihin liittyvää tutkimus- ja kehitystyötään Huawei on kuitenkin kasvattanut raportoidusti jo vuosien ajan, mikä näkyy Reutersin mukaan muun muassa Huaweille myönnettyinä patentteina.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »