Suomalainen, kiinalaisen Tencentin vuodesta 2016 asti pääomistama peliyhtiö Supercell on tänään kertonut vuoden 2020 tuloksestaan.
Supercell ylsi vuonna 2020 raportoituun 1,30 miljardin euron liikevaihtoon ja 407 miljoonan euron käyttökatteeseen (EBITDA eli tulos ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja arvonalentumisia). Käyttökate ylsi reiluun 31 prosenttiin liikevaihdosta, eli Supercell oli edelleen erittäin kannattava.
Supercellin liikevaihto ja käyttökate kuitenkin laskivat yhä viime vuonnakin. Liikevaihto laski nyt 7 prosenttia vuodesta 2019 ja käyttökate peräti 21 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Veroja Suomeen tuloksestaan Supercell maksaa 78 miljoonaa euroa.
”Ajattelemme, että tulokset ovat varsin hyviä noin 340 ihmisen yritykselle”, kommentoi Supercellin perustaja ja toimitusjohtaja Ilkka Paananen blogimerkinnässään.
Supercellin liikevaihto ja tulos ovat olleet pitkälti laskusuunnassa useamman vuoden ajan. Ennätystasolla liikevaihto oli vuonna 2016, jolloin se ylsi 2,1 miljardiin euroon. Vuonna 2017 liikevaihto laski 1,8 miljardiin ja vuonna 2018 1,37 miljardiin euroon, josta nähtiin pieni käänne ylöspäin 1,4 miljardiin euroon vuonna 2019.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercell ei tuonut edelleenkään vuoden 2020 aikana markkinoille uusia pelejä, joten yhtiön liikevaihto syntyi jo vuosina 2012 julkaistuilla Clash of Clansilla ja Hay Daylla, vuonna 2014 julkaistulla Boom Beachilla, vuonna 2016 julkaistulla Clash Royalella sekä vuonna 2018 julkaistulla Brawl Starsilla.
Lisäksi viime vuonna tulosta söivät kasvaneet markkinointikulut, joiksi Supercell laskee esimerkiksi sen tuottamat animaatiosisällöt ja e-urheiluturnaukset.
Myös Supercellin viidestä pelistä viimeksi julkaistu Brawl Stars ylitti vuoden 2020 aikana kumulatiivisesti miljardin dollarin rajan bruttomyynnissä. Kaikki Supercellin viisi laajasti julkaistua peliä ovat siis miljardiluokan tuotteita. Yhteenlaskettuna Supercellin pelejä on ladattu yli 5 miljardia kertaa.
Brawl Starsin menestystä ja koko Supercellin vuotta julkaisu pitkään odotetun hyväksynnän jälkeen Kiinassa viime kesänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Koronapandemian sävyttämänä vuotena Supercellin kuukausittaisten aktiivisten pejaajien määrä kasvoi edellisvuodesta. Supercell ei kuitenkaan ikääntyneiden peliensä voimalla pystynyt vastaavaan kasvuun kuin mihin monet muut peliyhtiöt poikkeuksellisen vuoden aikana ylsivät.
Omien peliensä ohella Supercell onkin jo tehnyt sijoituksia 14 muuhun peliyhtiöön, joiden osalta viime vuonna portfolio kasvoi uusiseelantilaisella 2UP Gamesilla ja suomalaisella Papukayalla.
Koronavuosi vaikutti myös Supercellin toimintaan huomattavasti henkilöstön siirtyessä etätöihin. Supercellille on valmistunut Helsingin Jätkäsaareen uusi pääkonttori, johon yhtiö on muuttamassa tämän vuoden aikana.
Supercellin tulevan kehityksen kannalta ratkaisevaa on, onnistuuko yhtiö kehittämään viiden hittipelinsä jatkoksi kuudennen pelin, joka täyttäisi Supercellin tiukat kriteerit suuren mittakaavan menestyksestä ja kääntäisi yhtiön uudelleen kasvuun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »