Jälleen yhden autonvalmistajan on raportoitu käyneen keskusteluja Applen kanssa, ja lopulta valmistaja itse on vahvistanut, ettei neuvotteluja enää parhaillaan käydä.
Financial Times raportoi Applen lähestyneen japanilaista autonvalmistajaa Nissania viime kuukausien aikana liittyen mahdolliseen yhteistyöhön. Lähteiden mukaan Apple ja Nissan neuvottelivat asiasta lyhyesti, mutta yhteistyö kaatui Nissanin haluttomuuteen ryhtyä vain Apple-brändättyjen sähköautojen sopimusvalmistajaksi. Financial Timesin mukaan keskustelut Applen ja Nissanin välillä eivät edenneet edes ylimmälle johtajatasolle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Me emme ole keskusteluissa Applen kanssa”, Nissanin edustaja myös vahvisti uutistoimisto Reutersille. ”Kuitenkin, Nissan on aina avoin tutkimaan yhteistyömahdollisuuksia ja kumppanuuksia alan muutoksen vauhdittamiseksi.”
Aiemmin viime viikkojen aikana liikkeellä oli laajasti huhuja, joiden mukaan Apple olisi löytänyt itselleen kumppanin korealaisesta Hyundaista tai vielä paremminkin sen osittain omistamasta Kiasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huhumylly Applen omaan sähköautoon ja sen tuotantoon liittyen on käynyt viime viikkona kuumana. Jo vuosia eri laajuudessa jatkunut Applen autoprojekti tunnetaan kokonaisuudessaan nimellä Project Titan.
Japanilaisen Nikkein aiemman raportin mukaan Apple olisi käynyt keskusteluja viime aikoina ainakin kuuden yhtiön kanssa sen sähköauton valmistamisesta.
Mielenkiintoisesti Hyundain edustaja aiemmin tammikuussa myös vahvisti virallisesti keskustelut Applen kanssa – ja sitten kiire tulikin perumaan tätä lausuntoa. Aiempien raporttien mukaan Applen sähköautojen valmistusta oli suunniteltu Kia Motorsin tehtaalle, joka sijaitsee Yhdysvalloissa Georgian osavaltiossa. Tavoitteeksi raportit olivat kertoneet tuotannon aloittamisen olevan suunnitelmissa jo vuonna 2024 ja alkuvaiheessa tavoitteena on 100 000 auton vuosituotanto. Prototyypin Apple-autosta raportoitiin aiemmin aloittavan testeissä ensi vuonna.
Toistaiseksi on epäselvää, miten Apple oman sähköautonsa kehitysprojektissa on etenemässä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rohkeimman arvion eli vuonna 2024 tapahtuvan markkinoilletulon ohella osassa muista raporteista on toppuuteltu aikataulun kanssa. Esimerkiksi Bloomberg totesi jo aiemmassa raportissaan Applen autoprojektin olevan vasta varhaisessa vaiheessa, ja markkinoilletulon ainakin 5-7 vuoden päässä. Samoin Apple-tietäjänä ansiokkaiden paljastustensa myötä tunnettu analyytikko Ming-chi Kuo on todennut markkinoiden odotusten Apple-auton suhteen olevan yliampuvia, ja markkinoilletulo voi venyä esimerkiksi vuoteen 2028.
Aikataulu voi muuttua, mutta Apple näyttää nyt kuitenkin olevan tosissaan autonsa kanssa – vaikka sopivan kumppanin löytämisessäkin voi olla haasteita.
Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin.
Suuri projekti jakaantuu eri asioihin keskittyviin tiimeihin. Omat pienet tiiminsä työskentelevät esimerkiksi työskentelee ajoneuvon dynamiikan, voimalinjan, turvallisuuteen liittyvien kysymysten ja akkuteknologian parissa. Applen muissakin laitteissa käytettävien omien suoritinpiirien kehityksestä vastaava tiimi on myös yhteistyössä kehittämässä suorittimia liittyen itseajamisen teknologiaan. Lisäksi Applella on ”pieni tiimi” kehittämässä esimerkiksi ajojärjestelmiä, auton sisustaa kuin myös ulkoista muotoilua. Mielenkiintoisesti koronapandemian on myös kerrottu hidastaneen tiimin kehitystyötä viimeisen vuoden aikana etätöihin siirtymisen myötä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin itseajamisen ominaisuuksia.
Yhden viimeaikaisen huhun mukaan, talousuutiskanava CNBC:n raportoimana, Applen ensimmäinen sähköauto olisi suunniteltu toimimaan vain täysin ilman kuljettajaa ”Nämä tulevat olemaan autonomisia, sähköisiä ajoneuvoja, jotka on suunniteltu toimimaan ilman kuljettajaa ja keskittymään viimeisen mailin liikenteeseen”. kommentoi lähde CNBC:lle viitaten viimeisellä maililla Apple-auton voivan toimia osana yhdysliikennettä ja esimerkiksi erilaisia robottitaksipalveluja.
On kuitenkin epäselvää, kuinka autonomisen auton Apple pystyisi tuomaan markkinoille reilun kolmen vuoden päästä ja miten mahdolliset tähän liittyvät haasteet vaikuttavat autolanseerauksen aikatauluun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »