Viihdejätti Disney on kertonut tulosjulkistuksensa yhteydessä suoratoistopalvelunsa Disney+:n tilaajamäärän olevan jo 94,9 miljoonaa.
Aiemmin joulukuussa sijoittajapäivänään Disney kertoi tilaajamäärän tuolloin olleen 86,8 miljoonaa, johon se oli kasvanut syyskuun vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä kerrotusta 73,7 miljoonasta.
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa viime vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Disney ilmoitti odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajamäärän saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Hiljattain Disney päivitti odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odottaa Disney+:n tilaajamäärän yltävänkin nyt jo 230-260 miljoonaan.
Vertailun vuoksi suoratoistopalvelujen ykkösellä Netflixillä oli joulukuun 2020 lopussa 203,66 miljoonaa tilaajaa.
Vuoden 2020 aikana myös Disney+:n kasvua ajoi vahvasti koronapandemia, mikä lisäsi kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka Disney+:n tilaajamäärän kasvu on ollut vaikuttavaa, on kuitenkin huomioitava osa Disney+:n tilaajista saaneen palvelun käytännössä ilmaiseksi tai kaupan päälle muiden palvelujen kyljessä. Näin on esimerkiksi Intiassa ja Yhdysvalloissakin, joissa Disney+ on ollut saatavilla Verizonin liittymäkylkiäisenä.
Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. Palvelun hinta on -toistaiseksi 6,99 euroa kuukaudessa tai 69,99 euroa vuodessa. Aiemmin ilmoitetulla tavalla hinta on kuitenkin nousemassa ensi kerran uusille tilaajille 23. helmikuuta 2021 alkaen 8,99 ja 89,90 euroon Disneyn lanseeratessa osaksi Disney+:aa uuden Star-osion.
Disney+ on sisältänyt jo kattavasti Disneyn omia Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars ja National Geographic -sisältöjä, minkä lisäksi Disney-historian hahmoja esiintyy palvelussa omissa uusissa sarjoissaan ja lyhytelokuvissa. Lisäksi palvelussa on yksinoikeudella alkuperäistuotantoja: lukuisia elokuvia, sarjoja, dokumentteja ja vain palvelussa esitettäviä lyhytelokuvia.
Omana välilehtenään osaksi Disney+:aa kansainvälisillä markkinoilla tuleva Star sisältää puolestaan Disneyn aikuisille suunnattuja sarjoja ja elokuvia, kun Disney+:n sisältö muuten on pääosin suunnattu koko perheelle. Tavallaan kansainvälisesti lanseerattava Star on vastine Disneyn Yhdysvalloissa erikseen tarjoamalle Hulu-palvelulle, jolla on takanaan jo pidempi historia. Toisin kuin Hulu, tullaan Disney+:n Star-osiossa tosin tarjoamaan vain Disneyn itse omistamia sisältöjä (esimerkiksi ABC / FX / Freeform / Searchlight / 20th Century Studios).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disneyn mukaan Starin mukaantulo osaksi Disney+:aa tulee tuplaamaan koko palvelun sisältömäärän.
Disney+ -suoratoistopalvelu on katsottavissa lähes kaikilla yleisimmillä mobiili- ja kytketyillä laitteilla, kuten pelikonsoleilla, suoratoistolaitteilla ja älytelevisioilla. Sisältöä voidaan katsella neljällä laitteella samanaikaisesti. Mainoksia Disney+ ei sisällä. Palvelu tukee myös useita samanaikaisia latauksia ja henkilökohtaisia suosituksia. Yhdellä tilauksella voi perustaa jopa seitsemän eri käyttäjäprofiilia. Vanhemmat voivat luoda lapsille myös oman profiilin, jossa on helposti navigoitava, lapsiystävällinen käyttöliittymä ja ikätasolle sopivaa sisältöä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »