Podcastit ovat jo viime vuosien aikana eläneet uutta tulemistaan, mutta seuraava suuri juttu sosiaalisen median saralla saattavat olla live-audiokeskustelut – osittain kuin suorana tarjottavat podcastit, joissa kuitenkin kuuntelijoilla voi olla mahdollisuus liittyä mukaan ja osallistua lähetykseen, tai toisaalta laajemmin avoimet keskusteluhuoneet, joissa voidaan käydä keskustelua jostakin tietystä aiheesta suuremmankin joukon kesken.
Trendin aallonharjalla kulkee piilaaksolainen startup-yritys Clubhouse, joka on aivan viime aikoina herättänyt paljon huomiota erityisesti teknologia-alalla, kun palvelun keskusteluhuoneissa ovat vierailleet niin Elon Musk kuin myös Mark Zuckerberg.
Clubhouse on kuitenkin toistaiseksi vasta verrattain pienen piirin juttu. Sovellus on saatavilla vasta vain iPhonelle ja pääsy palveluun vaatii kutsun aiemmalta käyttäjältä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kasvu on kuitenkin nopeaa. Alle vuosi sitten huhtikuussa 2020 avatulla palvelulla oli tammikuussa yli kaksi miljoonaa käyttäjää viikossa edellä mainituista rajoituksista huolimatta. Clubhousen käyttö on jo ehtinyt laajentua Yhdysvalloista myös Eurooppaan ja Aasiaan, ja aihepiirit ovat samalla laventuneet käsittämään erilaisia kiinnostuksen kohteita.
Clubhousen kasvava suosio on saanut suuresti huomiota myös sijoittajien keskuudessa, ja tammikuun lopulla se kertoi nostaneensa uutta rahoitusta jo aiemmin yhtiöön sijoittaneen Andreessen Horowitzin rahaston johtamalla rahoituskierroksella. Lähteiden mukaan 100 miljoonan dollarin rahoituskierroksen yhteydessä Clubhouse arvioitiin jo 1 miljardin dollarin arvoiseksi uusi rahoitus huomioiden. Tämä on vain alle vuoden vanhalle palvelulle poikkeuksellista.
Clubhouse on kertonut jatkavansa palvelun rakentamista ja kasvattamista uuden rahoituksen turvin. Tulossa on jo myös mahdollisuuksia palvelussa keskusteluhuoneita ylläpitäville muuttaa niitä liiketoiminnaksi – esimerkiksi myymällä jatkossa pääsylippuja tai tilauksia, tai mahdollistamalla tippaaminen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Niin viime vuosien podcastien kuin myös äänikirjojen suosion kasvun sekä Clubhouse-ilmiön syntymisen takana voi nähdä olevan äänisisällön kuluttamisen yleisen kasvun, jota ovat ajaneet muun muassa Applen AirPods-kuulokkeet sekä muut täyslangattomat, aiempaa käyttökokemukseltaan paremmat kuulokkeet.
Clubhousen lyhyessä ajassa saavuttama kasvu ja huomio ovat luonnollisesti johtamassa myös kilpailijoiden syntyyn sille.
Twitter kehittää jo suljetussa beetatestissä omaa vastaavaa Twitter Spaces -palveluaan. Viime aikoina Twitter on pönkittänyt Spaces-kehitystä muun muassa ostamalla podcast-sovellus Breakerin tiimin palkkalistoilleen.
Myös esimerkiksi yhdysvaltalaisesta Leijonan luola -ohjelmasta tuttu Mark Cuban on myös lähdössä mukaan kuumille markkinoille. Cuban on mukana perustajana uudessa Fireside-nimeä kantavassa, työn alla olevassa ja myöhemmin tänä vuonna julkaistavaksi odotettavassa sovelluksessa, joka tulee mahdollistamaan podcastien julkaisijoille niiden tarjoamisen live-lähetyksenä – ja mahdollisten vierailijoiden kera. Lisäksi Fireside tulee myös mahdollistamaan maksujen keräämisen kuuntelijoilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Firesiden merkittävä ero Clubhousesta tulee olemaan sisäänrakennettu mahdollisuus tallentaa keskustelut myöhemmin kuunneltavaksi podcasteiksi.
Ainakin toistaiseksi Clubhouse on nimittäin rajattu vain live-äänikeskusteluihin. Palvelun perustajat ovat kertoneet myös, ettei palveluun myöskään olisi ikinä tulossa videomahdollisuutta, vaan tarkoitus on pysyä tiukasti vain äänisisällössä.
Clubhousen perustivat Paul Davison ja Rohan Seth, joista Davison perusti aiemmin vuonna 2012 Highlight-nimisen sovelluksen, joka ilmoitti jos joku sovellusta käyttävistä kavereista oli lähistöllä. Highlightista ei ikinä kasvanut jättimenestystä, mutta Clubhousesta sellainen voi vielä syntyäkin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »